اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

این کودکان را به فرزند خواندگی بگیرید

اگر خواهان پذیرش کودکان بالای 5 سال و نیازمند درمان هستید، سازمان بهزیستی تقاضای شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و کودک را در کمترین زمان به شما تحویل خواهد داد.

این کودکان را به فرزند خواندگی  بگیرید

 گروه آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس: بسیاری از خانواده‌ها و افراد دارای شرایط برای پذیرش فرزخوانده نمی‌دانند باید به کجا مراجعه کنند، این در حالی است که با مراجعه به وب سایت ملی فرزندخواندگی و یا مراجعه به مراکز این سازمان در شهر‌های کشور می‌توانند از شرایط پذیرش فرزندخوانده‌ها آگاه شوند.

موضوع فرزندخواندگی در ایران در دهه‌های اخیر بسیار حائز اهمیت شده و از این رو در وهله نخست مورد توجه قانون و سپس خانواده‌ها قرار گرفته است. به طوری که قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب ۱۳۹۲، آئین نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست مصوب ۱۳۹۴ و - آئین نامه اجرایی ماده ۳۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست مصوب ۱۳۹۴ مهمترین قوانین و آیین‌نامه‌هایی هستند که در حوزه فرزندپذیری به تصویب رسیده‌اند.

 *چه کسانی می‌توانند متقاضی سرپرستی  فرزندخواندگی شوند؟

برای پذیرش سرپرستی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی زن و شوهر بدون فرزند، دختران و زنان بدون شوهر و زن و شوهر بدارای فرزند می‌توانند اقدام کنند. این دسته از افراد باید به انجام واجبات و ترک محرمات مقید بوده و از صلاحیت اخلاقی نیز برخوردار باشند. همچنین باید عقد دائم بین زوجین جاری و از تابعیت ایرانی برخوردار باشند.

مسأله مهم برای پذیرش این دسته از کودکان این است که باید یکی از زوجین بیش از ۳۰ سال داشته باشد و دختران مجرد نیز از این شرایط برخوردار باشند. همچنین متقاضیان فرزندخواندگی نباید سفیه یا مجنون باشند، سلامت جسم و روان لازم را برای نگهداری از کودک را دارا باشد، اعتیاد به مواد مخدر و الکل نداشته باشند و مبتلا به بیماری واگیر و یا صعب العلاج نباشد و معتقد به یکی از ادیان مورد اشاره در قانون اساسی باشند.

*تمکن مالی زوجین متقاضی فرزندخواندگی چگونه مشخص می شود؟

تمکن مالی زوجین متقاضی فرزندخواندگی از طریق موضوعاتی مانند شغل پایدار با درآمد مکفی، خانه مسکونی مانند ملکی یا استیجاری و... سنجیده می‌شود و مؤلفه‌هایی چون برخورداری از بیمه پایه اجتماعی نیز مهم است اما داشتن آن الزامی نیست. در زمان تقدیم درخواست فرزندخواندگی ارائه تمکن مالی نیز یکی از مسائلی است که از سوی مراجع فرزندخواندگی کشور بررسی و گزارش آن به بهزیستی ارسال و در نهایت از سوی کارشناسان این سازمان احراز و به تأیید نهایی خواهد رسید.

*فرزندخوانده‌ها ارث می‌برند؟

علی رغم آنکه نام کودک در شناسنامه متقاضیان سرپرستی قید می‌شود اما این فرزندخوانده‌ها از سرپرستان خود ارث نخواهد برد. از این رو به منظور تأمین منافع مالی کودک این سرپرستان باید براساس دستور العمل دادگاه بخشی از اموال یا حقوق خود را به نفع فرزندخوانده تحت سرپرستی خود تملیک یا تعهد به تملیک کنند.

*فرزندخوانده‌ها را باید بیمه کنیم؟

یکی از پرسش‌های مکرر متقاضیان فرزندخواندگی، بیمه این کودکان است، این سرپرستان باید با نظر سازمان بهزیستی خود را به نفع کودک نزد یکی از شرکت‌ها بیمه عمر کنند. سرپرستان این کودکان مکلف به نگهداری و تربیت کودک تحت سرپرست خود و پرداخت هزینه‌های زندگی وی هستند.

*شرایط پذیرش فرزندخوانده برای زوجین نابارور

زوجینی که ۵ سال از تاریخ ازدواج آن‌ها گذشته باشد و دارای فرزندی نباشند می‌توانند با مراجعه به وب سایت فرزندخواندگی و پس از طی مراحل ذکر شده در فوق، کودکی را به فرزندخواندگی بپذیرند. مسأله حائز اهمیت این است اگر از تاریخ ازدواج زوجین ۵ سال گذشته باشند نیازی به اخذ گواهی از پزشک متخصص زنان و زایمان مبنی بر ناباروری نیز نخواهند داشت اما اگر تاریخ ازدواج آن‌ها زیر ۵ سال باشد این گواهی باید به پزشکی قانونی ارائه شود.

*دختران مجرد چگونه می‌توانند فرزندخوانده داشته باشند؟

دختران مجرد متقاضی فرزندخواندگی نباید فرزندی داشته باشند. این دختران باید بدون همسر و از منزل مسکونی استیجاری یا ملکی مستقل برخوردار باشند.

اگر این دختران در منزل اعضای خانواده زندگی می‌کنند باید شرایط نگهداری کودک فرزندخوانده از حیث امکانات رفاهی وجود داشته باشد و تمامی شرایط مذکور در بند‌های بالاتر برای سایر اعضای خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

*بهزیستی چه زمانی به شما پاسخ مثبت می‌دهد؟

سازمان بهزیستی در تلاش است تا از بین تمامی متقاضیان پذیرش فرزندخواندگی مناسب‌ترین والدین را برای سرپرستی کودکان برگزیند. حال اینکه این سازمان شرایط شما را بپذیرد یا خیر این به شرایط و عملکرد شما بستگی دارد. اساساً ویژگی‌های سنی، شغلی، تحصیلی، روانی، اجتماعی و توان مالی و برخی مؤلفه‌های دیگر را می‌توان مهمترین موضوعاتی دانست که سازمان برای پذیرش فرزندخوانده به آن توجه دارد.

از این رو اگر تمامی این مؤلفه‌ها در خانواده‌های متقاضی یکسان باشد در نهایت برخی از شرایط دیگر زوجین بررسی می‌شود و در نهایت کودک به آن خانواده دارای شرایط مناسب‌تر تحویل داده می‌شود.

*پذیرش فرزندخوانده چقدر طول می‌کشد؟

طبیعی است که پاسخ به درخواست متقاضیان فرزندخواندگی به دلیل بالا بودن این درخواست کمی به طول بینجامد چرا که تعداد متقاضیان فرزندخواندگی همواره بیشتر از تعداد کودکان بوده است و از این رو باید در این راه صبور باشید.

اغلب کسانی که درخواست پذیرش فرزندخوانده را تقدیم بهزیستی کرده‌اند متقاضی پذیرش کودکان شیرخوار تا ۲ سال هستند و این‌ها نیز باید در صف انتظار بیشتری بمانند. اگر سن زوجین نیز به گونه‌ای باشد که شرایط نگهداری کودکان شیرخوار را نداشته باشند باید از پذیرش این کودکان صرف نظر کنند و پاسخ بهزیستی به آن‌ها منفی خواهد بود.

در این بین اگر زوجین متقاضی فرزندخواندگی به سراغ کودکان نیازمند دردمان بروند به سبب نیازمندی به پیگیری درمان یا داشتن معلولیت، سازمان بهزیستی واگذاری این کودکان را به صورت خارج نوبت پیگیری می‌کند. این کودکان اغلب به بیماری‌های کلیوی نیازمند دیالیز، تالاسمی ماژور، هموفیلی، بیماری‌های خونی نیازمند جراحی طحال، پیوند اعضا، سرطان، سیروز کبدی، هپاتیت‌های مزمن، نارسایی ریه، نارسایی قلبی، اچآیوی مثبت، مشکالت اسکلتی- عضلانی شدید، شکاف‌های کام و لب، اختالالت متابولیسمی و از این گروه بیماری‌ها، بیماری‌های خودایمنی، بیماری‌های پوستی سخت درمان شونده مانند پمفیگوس، اختالالت مربوط به ابهام جنسی و بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی نیازمند پیگیری درمان به شمار می‌آیند.

واگذاری کودکان دارای ۵سال و بالاتر نیز به تشخیص سازمان بهزیستی است که به خانواده‌های دارای شرایط پذیرش هستند واگذار می‌شوند. بنابراین اگر متقاضیان بخواهند سرپرستی دختری را به عهده بگیرند باید زمان بیشتری در صف انتظار باشند.

*سرپرستی چند کودک را می‌توانیم به عهده بگیریم؟

امکان اینکه شما بتوانید با یک تقاضانامه و درخواست ۲ یا ۳ کودک را به فرزندخواندگی پذیرش کنید وجود ندارد مگر زمانی که بخواهید سرپرستی کودکانی که با همدیگر خواهر و برادر هستند می‌توانید این کار را انجام دهید. در غیر این صورت اگر بخواهید چند کودک را به فرزندخواندگی پذیرش کنید باید از تاریخ تحویل اولین کودک به شما حداقل ۲ سال گذشته باشد و پذیرش کودکان کمتر از ۲ ساله به این صورت است که کسی دیگر در لیست انتظار نباشند و یا کودکی را بپذیرند که دیگران به واسطه سن بالا یا بیماری و معلولیت آن را پذیرش نکرده باشند. بنابراین باید برای پذیرش فرزندخوانده جدید تقاضای مستقلی را ارسال کنید تا بتوانید براساس ضوابط و مقررات جای کودکی دیگر را به عنوان فرزندخوانده پذیرش کنید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول