اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

افزایش تراز آب زیرزمینی 18 دشت کشور در 30 سال گذشته

تصویر منابع آب ایران در فضای رسانه‌‌‌ای، کم‌‌ و بیش تاریک و با آمار منفی نمایش داده شده است؛ در حالی که بررسی اطلاعات این حوزه از آمار مثبت بسیاری از جمله افزایش تراز آب در 18 دشت کشور در 30 سال اخیر خبر می‌دهد.

افزایش تراز آب زیرزمینی 18 دشت کشور در 30 سال گذشته

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اخبار منفی از منابع آبی کشور به ویژه در منابع آبی زیرزمینی، به طور مداوم مخابره می‌شود و تصویر ورشکستگی آبی در ذهن بسیاری از ایرانیان نهادینه شده است.

در سال‌های اخیر این شکل از اخبار با سوژه‌هایی نظیر فرونشست زمین تشدید شده است و برخی از کارشناسان نیز از آب به عنوان عامل محدودیت توسعه کشور یاد می‌کنند. با توجه به روند اطلاع‌رسانی از منابع آبی، برخی از آمار ثبت‌شده در کشور خلاف گزاره کلی عدم مدیریت منابع آب در ایران را نشان می‌دهد.

در این راستا، برخی از رسانه‌های ضد انقلاب در روزها و ماه‌های گذشته به طور مداوم با تاکید بر کلیدواژه‌هایی نظیر ورشکستگی آبی به دنبال ایجاد تصویر سیاه از بخش آب و رونمایی از این مایع حیات به عنوان محور محدودیت توسعه در ایران هستند.

* بررسی دشت‌های که تراز آب زیرزمینی در آن‌ها رشد کرد

بر این مبنا یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند تصویر دقیقی از منابع آبی در سطح کشور نشان دهد، بررسی سطح آبهای زیرزمینی طی سال‌های اخیر است. براساس اطلاعات به دست آمده از مؤسسه تحقیقات آب، همه دشت‌های کشور از منظر سطح ایستابی وضعیت مشابهی ندارند اما با وجود اینکه اخبار حوزه‌های آبریز دارای افت تراز آبی مداوم مخابره می‌شود، اما خبری از دشت‌های با افزایش تراز دیده نمی‌شود.

بر این مبنا دشت‌هایی در کشور وجود دارد که در 20 تا 30 سال گذشته با افزایش تراز آب مواجه شده‌اند.

اولین دشتی که آمار آن در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته دشت پارس‌آباد مقان در شمال غرب کشور است. این دشت با مساحت 459 کیلومتر مربع طی 30 سال اخیر با افزایش 1.76 متری تراز آب مواجه شده است. در دشت پلدشت به مساحت 198 کیلومتر مربع شاهد افزایش تراز 1.9 متری طی 30 سال اخیر بوده‌ایم. دشت کامفیروز به مساحت 187 کیلومتر مربع 1.53 متر افزایش تراز را تجربه کرده است. در دشت نقده به مساحت 289 کیلومتر مربع شاهد افزایش 0.56 متری تراز آب هستیم.

بر اساس این اطلاعات، دشت‌های یاسوج، لاهیجان، اندیکا، لالی، دشت عباس شرقی (خوزستان)، آستانه، اِوان به مساحت 175 هزار و 233 کیلومتر مربع به ترتیب شاهد 2.87 متر، 1.17 متر، 1.3، 3.87 متر، 13.3 متر، 1.26، 8 متر افزایش تراز آبی را تجربه کرده‌اند. همچنین 4 دشت آهودشت، چناچه، قائم‌شهر و بابل به مساحت 9 هزار و 945 کیلومترمربع به ترتیب شاهد افزایش تراز 0.36 متر، 0.45 متر، 1.26 و 0.47 متر افزایش بوده‌ایم. 

* تناسب بارش و برداشت در دشت‌های کشور

در این راستا، سیدعباس صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: آمار مثبت و منفی مطابق هر رشته دیگر در حوزه آب نیز وجود دارد و همانطور که باید خبر افت 30 متری تراز آب در دشت قزوین مخابره شود، افزایش تراز نیز در سایر دشت‌ها باید به اطلاع مردم برسد.

وی با اشاره به جهت‌گیری برخی کارشناسان حوزه آب گفت: برخی از کارشناسان منابع آب و محیط زیست فقط آمار منفی را در حوزه آب مخابره می‌کنند و هدف آنها نمایش محدودیت از منابع آب است، در حالی که مدیریت منابع آب اساساً برای ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا عرضه شده است.

وی افزود: تغییر دست فرمان حکمرانی منابع آب و تطبیق شرایط مدیریت با اوضاع جدید اقلیمی، از اتفاقات مثبتی است که می‌تواند بهبود وضعیت آبی کشور را فراهم کند.

وی تأکید کرد: در دشت‌هایی که تراز آنها مثبت بوده، برداشت آب و بارندگی تناسب داشته و علاوه بر تأمین نیازهای کشاورزی و شرب شاهد جلوگیری از تخریب محیط زیست هستیم.

* تصویر وضعیت منابع آب در رسانه دقیق نیست

به گزارش فارس، مدیریت منابع آبی از جمله مهمترین گلوگاه‌های کشور است که می‌تواند زیرساخت‌های اساسی از جمله تأمین امنیت غذایی و توسعه کشور در سایه حفظ محیط زیست را تضمین کند. از این رو اطلاع‌رسانی دقیق از وضعیت منابع آب کشور باید در دستورکار کارشناسان قرار گرفته و از این طریق زمینه ارائه راهکارهای دقیق مهیا شود.

بر این مبنا فارغ از غرض‌ورزی سیاسی باید به ارائه تصویر دقیقی از منابع آبی کشور ارائه شود تا این تصویر مبنای کار دقیق کارشناسی قرار گیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول