اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

گرد و خاک بی‌امان و زاینده‌رودی که باید احیا شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خشکی رودخانه زاینده‌رود و تأمین نشدن حقابه‌های قانونی کشاورزی و زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی سبب افزایش کانون‌های منقطه‌ای گرد و خاک شده است.

گرد و خاک بی‌امان و زاینده‌رودی که باید احیا شود

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: وزش تندبادهای فصلی در مناطق شرق و شمال استان سبب کاهش میدان دید، خیزش کانون‌های گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و ناسالم بودن شاخص کیفی هوا شده است.

وی بیان کرد: وزش باد در کویر معلمان در مرز استان اصفهان و سمنان و نیز کویر ریگ جن در منطقه انارک نایین سبب خیزش کانون‌های گرد و خاک و انتقال ذرات با وزش باد به مناطق دیگر استان می‌شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه تا روز پنجشنبه شرایط خیزش گرد و خاک در استان تشدید می‌شود، افزود: در حال حاضر شاخص کیفی هوای اصفهان به علت نفوذ گرد و خاک ناسالم برای عموم است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: کاهش میدان دید و گرد و خاک همراه با وزش باد در شهرستان‌های خوروبیابانک، اردستان، نایین، ورزنه، شهرضا، کاشان، آران و بیدگل، برخوار، زواره، انارک، مهاباد، دولت‌آباد، شرق اصفهان، سجزی و بادرود گزارش شده است.

توقف فعالیت واحدهای معدنی و تولید مصالح در اصفهان

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ روز، روزهای ناسالم به دلیل شرایط گرد و خاک در اصفهان ثبت شده است، تصریح کرد: در شرایط گرد و خاک به بخش‌های اجرایی و مسؤول ابلاغ شد که واحدهای معدنی و تولید مصالح در این چند روز فعالیت نکنند و هرگونه اقدام منجر به افزایش گرد و خاک و آلودگی هوا از جمله عملیات خاکبرداری ممنوع اعلام شد.

شیشه‌فروش با اشاره به ممنوعیت آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع و فضاهای سبز افزود: کاهش فعالیت صنایع آلاینده با نظارت اداره محیط زیست، رعایت اصول ایمنی و بهداشت سلامت برای گروه‌های آسیب‌پذیر و بیماران، استفاده از ماسک و عدم حضور و ورزش در فضای باز توصیه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر رعایت اصول ایمنی توسط رانندگان در محورهای جاده‌ای به دلیل کاهش شعاع دید عنوان کرد: امسال برای کنترل کانون‌های گرد و خاک قرار است در هزار هکتار از اراضی مطالعه شده عملیات نهال‌کاری و بیابان‌زدایی انجام شود و ۲۰۰کیلومتر تله رسوب‌گیر و بادشکن برای حفاظت جاده‌ها در برابر تندباد و گرد و خاک اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۳۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری در سطح مناطق بیابانی استان انجام شده است، ادامه داد: سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان خسارات ناشی از گرد و خاک در بخش‌های مختلف به استان وارد می‌شود.

خشکی زاینده‌رود به تشدید خیزش گردوخاک دامن زده است

شیشه‌فروش اضافه کرد: خشکی رودخانه زاینده‌رود و تأمین نشدن حقابه‌های قانونی کشاورزی و زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی و رها شدن بسیاری از مزارع حاصلخیز به دلیل تامین نشدن آب از عللی است که باعث افزایش کانون‌های منقطه‌ای گرد و خاک شده و عملاً با وزش باد شاهد خیزش گرد و خاک از سطوح خشک بستر رودخانه و مزارع هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: تسریع در تکمیل طرح‌های انتقال آب به زاینده‌رود، احیای رودخانه و تالاب و جاری بودن مستمر آب در بستر رودخانه می‌تواند از شدت اثرات گرد و خاک بکاهد که در این راستا باید وزارت نیرو مشابه طرح‌هایی که برای احیای دریاچه ارومیه و تأمین آب سایر استان‌ها اقدام کرده، برای احیای زاینده‌رود نیز اقدام کند که اثرات آن کاهش فرونشست زمین و کنترل گرد و خاک خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به انجام مطالعات و تعیین راهکار برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی اولویت‌دار و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور باید نسبت به تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌ها در پهنه‌های خطرپذیر از جملا حوزه آبریز گاوخونی، دشت سجزی، محدوده فرودگاه، شرق اصفهان، برخوار، آران و بیدگل و اردستان در استان اقدام کند.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول