اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

تب و تاب غدیری و تبرکات علوی در مازندران

این روزها نقطه به نقطه استان، مردم در تدارک برگزاری جشن‌های مختلف با کمک‌های هم و سادات برای پخت و توزیع غذای گرم و بسته‌های معیشتی در استان هستند که از اینها با عنوان تبرک علوی یاد می‌کنند.

تب و تاب غدیری و تبرکات علوی در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، این روزها نقطه به نقطه استان یا در حال برگزاری جشن غدیر هستند که با کمک‌های مردمی و سادات در حال پخت و توزیع غذای گرم و بسته‌های معیشتی در استان هستند که از اینها باعنوان تبرک علوی یاد می‌کنند.

تکاپو برای توزیع نذورات و به پا داشتن جشن غدیر در نوع خود کم‌نظیر بوده و این نشان‌دهنده اهمیت بالای فرهنگ غدیر به‌ویژه در دیار علویان است.

عید غدیر فرصتی مناسب برای بررسی سنت‌های برگزاری این جشن بزرگ در دیار علویان است، سرزمینی با نام دیار علویان گره خورده و حتی گذر زمان هم نتوانسته غبار فراموشی بر این سنت دیرینه بنشاند.

علی رمضانی پاجی پژوهشگر مازندرانی‌ در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مازندرانی‌ها در عید غدیر در روستاهایی که سادات داشتند به سادات سرمی‌زدند و در روستاهایی که سادات نداشتند به روستاهای دیگر می‌رفتند.

وی افزود: این موضوع خیلی جالب است که مردم مازندران با الهام از عید نوروز تدارک می‌بینند و این عید بزرگ را گرامی می‌دارند.

وی اضافه کرد: در این روز مردم مازندران همانند روز عید نوروز به دیدار خانواده‌های سادات می‌روند و اعتقاد دارند و با زنده نگهداشتن این رسم دیرینه در پناه سادات خواهند بود.

این پژوهشگر مازندرانی ادامه داد: در این روز خاص که عید سادات است مردم به دیدن سادات می‌روند، سکه‌ و یا اسکناسی را به عنوان ته کیسه با پارچه سبز و سفید رنگ از دست سید یا سیده به‌عنوان تبرک دریافت می‌‌کنند.

رمضانی ‌بیان کرد: معمولا هدیه سادات سکه یا اسکناسی است که به رسم تبرک داده می‌شود، مردم مازندران اعتقاد دارند پولی را که به عنوان هدیه از سادات گرفته‌اند، نباید خرج کنند؛ بلکه به‌عنوان تبرک و برکت یا «ته کیسه» در نزد خود نگهداری می‌کنند.

وی یادآور شد: اعتقاد مردم بر این بود عیدی غدیر را به هیچ وجه خرج نمی‌کنند و به عنوان برکت در کیف پول می‌گذاشتند تا سال بعد عید غدیر داشته باشند.

گفتنی است، دید و بازدید از سادات، اطعام‌دهی عمومی، آشتی‌کنان و رفع کدورت‌ها از جمله آداب و رسومی است که در غدیر توسط مردم مازندران انجام می‌شود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول