اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سفر

تور جشن برای گردشگران اروپایی در ایران

فردا همه گردشگران خارجی که برای تماشای زیبایی‌های خیره کننده یزد؛ شهر بادگیرها در ایران حضور دارند دعوت شدند به یک کارناوال شادی. دعوت شدند به یک تور هیجان انگیز با چاشنی هلهله و کف زنی از حسینیه امیرچخماق یزد تا حسینیه بعثت. تور شادی برای گردشگران اروپایی عقبه شنیدنی دارد.

تور جشن برای گردشگران اروپایی در ایران

گروه زندگی؛ عطیه اکبری: فردا همه گردشگران خارجی که برای تماشای زیبایی‌های خیره کننده یزد؛ شهر بادگیرها در ایران حضور دارند دعوت شدند به یک کارناوال شادی. دعوت شدند به تور هیجان انگیز با چاشنی هلهله و کف زنی از حسینیه امیرچخماق یزد تا حسینیه بعثت. تور شادی برای گردشگران اروپایی عقبه شنیدنی دارد.

سال ۱۳۸۸ بود که استان یزد برای اولین بار گردشگری مذهبی در ایران را راه انداخت و موسسه «یزدحسینیه ایران» با همکاری و همراهی متولیان گردشگری و میراث فرهنگی مسئولیت این اتفاق مبارک را بر عهده گرفت و گردشگری مذهبی به عنوان یک ظرفیت مهم مغفول مانده در حوزه بین الملل راه اندازی شد.


حضور گردشگران خارجی در عیدغدیر سال گذشته شهر یزد

*گردشگری مذهبی در شهربادگیرها

حالا چرا یزد؟ چرا ندارد. یزد نخستین شهر خشت خام جهان است، نخستین شهر تاریخی ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. یزد معروف است به شهر بادگیرها، شهر دارالعباده، شهر دارالعلم و دارالعمل، شهر قنات و قنوت و قناعت و آتش و آفتاب و بدون اغراق می‌توان گفت در تمام ایام سال میزبان توریست‌هایی از کشورهای مختلف دنیاست.

توریست‌ها ساعت‌ها در بافت تاریخی یزد، بادگیر و خانه‌های زیبایش و مساجد و گنبد و مناره‌های قدیمی اش مسحور زیبایی می‌شوند و می‌چرخند و عکس می‌گیرند و... گردشگرانی از فرانسه و سوییس و آلمان تا کانادا و کشورهای آمریکایی جنوبی و...

*وقتی توطئه‌ها علیه دین اسلام توسط توریست‌ها خنثی می‌شود

اما دکتر «سیدحسن حسینی»؛ مسئول دبیرخانه بین المللی یزد حسینیه ایران می‌گوید روزی که تصمیم گرفتیم از این ظرفیت عملی برای تبلیغ دین اسلام استفاده کنیم حتی فکرش را هم نمی‌کردیم که چنین اتفاقات زیبای معنوی رقم بخورد و بتوانیم چهره واقعی دین اسلام و تشیع را به دنیا نشان دهیم.

اما یزدی‌ها با گردشگری مذهبی چطور توانستند چهره واقعی از دین اسلام و تشیع را به دنیا نشان دهند؟ دو گوش شنوا می‌شویم برای شنیدن صحبت‌های حسینی که اتفاقات شنیدنی یزد را روایت می‌کند: «هر سال بعضی از گردشگران که همزمان با ماه محرم در یزد حضور داشتند به صورت اتفاقی مراسم را تماشا می‌کردند. فیلم می‌گرفتند اما نمی‌دانستند این شور و عظمت و اتحاد مردم بهانه‌اش چیست؟

ما از این فرصت استفاده کردیم و گردشگری مذهبی را راه انداختیم. تا چند سال قبل از این ظرفیت فقط در ماه محرم استفاده می‌کردیم. به این ترتیب که تور محرم را برای گردشگران برگزار می‌کردیم. از مبلغان مسلط به زبان‌های خارجی استفاده می‌کردیم. محتواهایی به زبان انگلیسی در مورد محرم، امام حسین، هدف از قیام امام حسین (ع) آماده می‌کردیم و همان طور که توریست‌ها در حال بازدید از مراسم دیدنی نخل گردانی و عزاداری بودند این محتواها را با زبانی ساده و شیرین به آنها ارائه می‌کردیم و واکنش‌ها حیرت انگیز بود. ماجرا طوری پیش رفت که حالا هر سال برخی از این گردشگران فقط و فقط برای شرکت در مراسم عزاداری و تهیه عکس و فیلم به ایران و به شهر یزد می‌آیند.» یزدی‌ها خیلی زود فهمیدند که گردشگری مذهبی به عنوان یک ظرفیت مهم مغفول مانده در حوزه بین الملل با کمترین هزینه می‌تواند شر بسیاری از توطئه‌ها علیه تشیع را در دنیا خنثی کنند. ابزار خاصی هم ندارد جز نشان دادن چهره واقعی از اسلام که همه‌اش مهربانی است و بخشش و عشق و حال خوب. »


اهدای گل به گردشگران در اعیاد مذهبی

*حضور توریست‌ها در جشن‌های مذهبی

اما اسلام دین شادی است و شور و شعف. اصلاً همین عیدغدیرش را ببینید که چقدر روایت داریم از بزرگان دین و امامان معصوم که در این روز شاد باشید و دور هم باشید و لباس شاد بر تن کنید و... این دغدغه مسئولان موسسه یزد حسینیه ایران هم بود و حسینی می‌گوید: «از دوسال قبل تصمیم گرفتیم علاوه بر برگزاری تور محرم برای گردشگران خارجی، این توریست‌ها را در مراسم شادی و اعیاد مذهبی هم شریک کنیم. برای اینکه فکر نکنند تشیع فقط گریه و عزاداری دارد. جشن‌های زیبای ایرانیان در اعیاد مذهبی را هم ببینند.

اینطور شد که در هر مناسبت مذهبی و عیدی که در پیش داشتیم با همکاری و همراهی اداره میراث فرهنگی و گردشگری یزد، شهرداری و نهادهای دیگر برنامه‌ای هم برای توریست‌ها طراحی کردیم. چون همان طور که گفتم یزد در تمام ایام سال توریست و گردشگر دارد. یا گردشگران را به مراسم جشن می‌بردیم یا در محل اقامتشان در هتل با هماهنگی اعضای موسسه یک جشن در لابی هتل برگزار می‌کردیم. مثلاً برای تولدحضرت مسیح در لابی هتل برای گردشگران جشن گرفتیم یا برای تولد حضرت محمد (ص) هم همین طور یک جشن باشکوه برگزار کردیم.»


علاقه توریست ها به مراسم مذهبی در ایران

*لایواروپایی ها از جشن ایران!

«عید غدیر سال گذشته بود که تعداد زیادی گردشگر در یزد حضور داشتند. ما یک تور گروهی برگزار کردیم و آنها را به جشن حسینیه امیرچخماق یزد بردیم. روحانیون و یزدی‌های مسلط به زبان‌های خارجی هم در زمان حضور گردشگران کنار این افراد بودند. البته قبل از رفتن به جشن هم به زبان ساده توضیحاتی به توریست‌ها داده می‌شود که قرار است کجا برویم و هدف این جشن چیست؟ سال گذشته واکنش گردشگران واقعاً دیدنی بود. می‌گفتند ما فکر نمی‌کردیم برای پسر پیامبرتان اینطوری جشن بگیرید. از مراسم لایو می‌گرفتند و برای دنبال کننده‌هایشان در شبکه‌های مجازی توضیح می‌دادند که کجا هستند؟ و در چه جشنی حضور دارند؟ شرکت کردن توریست‌ها در این جشن‌ها خودش بهترین تبلیغ و تبیین بود. برکات این اتفاق ادامه پیدا می‌کند. قطعاً هر یک از این گردشگران مبلغ واقعیت ایران و دین اسلام در آن سوی دنیا می‌شوند. همین که آنچه دیدند را روایت کنند یعنی بهترین نوع تبلیغ.»

*شما دعوتید به کارناوال شادی

اما امسال برنامه ویژه‌تری برای توریست‌هایی که همزمان با عیدغدیر در یزد حضور دارند تدارک دیده شده و قرار است گردشگران خارجی میهمانان ویژه یک کارناوال زیبا باشند. چون قرار است شهرتاریخی ایران میزبان یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های خیابانی غدیر باشد. از حسینیه بعثت تا حسینیه امیرچخماق. کارناوالی که به عشق علی و آل علی (ع) در شهربادگیرها راه می افتد. مسیر در نظر گرفته شده برای جشن خیابانی غدیر همان مسیری است که در محرم دسته های عزاداری در آن حرکت می کنند. قرار است گردشگران خارجی از دستان سادات یزدی هدیه بگیرند. کامشان با نان مرتضی علی که یک نان خاص عیدغدیر یزد است شیرین شود، قرار است با سرودها و مولودی های زیبای یزدی شاد شوند. قرار است در مراسم پخت شولی یزدی شرکت کنند و خلاصه فردا در یزد روز شادی و هلهله است.»


حجت الاسلام میرجلیلی؛مبلغ بین المللی در کنار توریست های اروپایی

*گردشگر کانادایی گفت: اگر ما قهرمان های شما را داشتیم...

مسئول دبیرخانه یزد حسینیه ایران حرف هایش را با روایت خاطره ای از توریست کانادایی که در مراسم محرم چند سال قبل یزد شرکت کرده بود به پایان می برد و تلنگری می زند به همه ما؛ «من هنوز هم از حرف‌های گردشگر کانادایی که در مراسم عزاداری شرکت کرده بود خجالت می‌کشم. چهار سال قبل گردشگری از کانادا به ایران آمده بود و در مراسم عزاداری مسجد «حظیره» یزد شرکت کرده بود.

او بعد از دیدن مراسم و شنیدن ماجرای قیام ایشان و یارانش در واقعه کربلا به آقای میرجلیلی روحانی که مبلغ بین المللی است و مسلط به چهار زبان زنده دنیا گفته بود هر یک از یاران امام حسین (ع) برای تبدیل شدن به یک قهرمان جهانی کافی است؛ چه برسد به حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع).

گفته بودشما چنین قهرمانانی را دارید و دنیا آنها را نمی‌شناسد؟! همه دنیا حتی بچه‌های کشور خودتان هم بتمن را می‌شناسند. بتمن یک شخصیت خیالی بدون مصداقی در دنیای واقعی است، اما چرا تا به حال هیچ انیمیشنی ندیدیم که امام حسین (ع) یا یکی از یارانش قهرمانانش باشند و شخصیت ایشان به این واسطه به دنیا معرفی شود؟ می‌گفت شک نکنید اگر کشور ما فقط یکی از این قهرمانان شما را داشت، الان همه دنیا او را می‌شناختند.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول