اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

همه شهر یک صدا فریاد می زد «لبیک یا علی»+ فیلم و تصویر

همه شهر در این روزها یک صدا فریاد می زد لبیک یا علی، لبیک یا علی؛ پرچم لبیک یا علی بربام همه شهرها به اهتزار درآمد تا همگان بدانند که لبیک گوی علی هستیم تا همیشه تاریخ.

همه شهر یک صدا فریاد می زد «لبیک یا علی»+ فیلم و تصویر

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ به هر نقطه از شهر سر می زدی سر و سات جشن و پایکوبی به راه بود از خیابان گرفته تا مسجد و محفل. همه آمده بودند کمتر کسی در خانه بود. همهمه و ول وله ای که در شهر به پا همه را به خارج از خانه می کشید. یکی راهی منطقه تفریحی شهر می شد، یکی راهی نزدیک مسجد و حسینیه محل زندگی اش، یکی با اتوبوس می رفت. دیگری با وسیله نقلیه شخصی اش.

خلاصه شور و نشاطی که در شهر به پا بود همه را به بیرون کشانده بود کمتر کسی در خانه مانده بود.

به هر نقطه ای از شهر هم که سر می زدی موکبی، محفلی، صدای بلند مداحی و پایکوبی به پا بود. شربت و شیرینی و پذیرایی از هر نوع هم در هر گوشه ای از شهر به پا بود.

خلاصه کمتر از حال و هوای پر شور و شرر عاشورا و هیئت‌های نداشت اما این بار برای لبیک گویی به مولا علی(ع) همه از خانه های پا به بیرون نهاده بودند و مهمان هر محفلی در جشن غدیر بودند.

هر نقطه ای از شهر شده بود برکه غدیر خم و همه گرداگرد این برکه برای لبیک گویی به پیشوای اولین مسلمین جهان آمده بودند. خبری بس مهم در راه بود آن هم از زبان آخرین سفیر حق. باید آخرین سفیر، آخرین پیغام را می رساند تا رسالتش کامل می شد.

عید غدیر امسال رنگ و بوی متفاوتی دارد و از مدت‌ها قبل شهرها آذین شده و ایستگاه‌های صلواتی به تبرک عید الله الاکبر در تدارک خدمت‌رسانی به شهروندان هستند از همین رو نشانه‌های شادی را در هر کوی و برزن می‌توان دید.

جایی که موکب مستقر در میدان ابوذر بیرجند در شب‌های گذشته تاکنون برای پذیرایی از مردم به میدان آمد یا مراسم مختلفی که همراه با نورافشانی در بوستان‌های شهر از جمله بوستان شهدای گمنام و آزادگان برپا شد و مورد استقبال قشرهای مختلف مردم قرار گرفت.

این جشن همگانی از عید قربان تا عید غدیر که والاترین عید مسلمانان است به طول انجامیده و هر شب بیش از ۱۰۰ خادم زن و مرد در این موکب به مردم خدمات‌رسانی کرده‌اند.

اقدام متفاوت دیگر که امسال شاهد آن بودیم و با حضور پرشور مردم همراه شد، میهمانی بزرگ خانوادگی عید غدیر خم در بیرجند حد فاصل میدان شهدا تا میدان ابوذر است که عصر پنجشنبه تا پاسی از شب عید غدیر برپا شد و مسوولان استان هم در کنار مردم قرار گرفتند.

پخت کیک ۱۰ متری در بیرجند، جشنواره‌های سفره عیدانه، رادیو غدیر، قرارگاه نوجوانه، دختران حاج قاسم از دیگر برنامه‌های جشن غدیر است و نصب ۱۲۰ پرچم بزرگ و ۳۰۰ کتیبه دست نویس در سطح شهر شهروندان را به شور و نشاط مضاعف دعوت کرد.

راه‌اندازی کاروان شادی، عیادت از بیماران، پیاده‌روی در صبح عید غدیر، رژه موتوری و خودرویی مردمی، برگزاری جشن در پارک خطی بند دره بیرجند و اهتزاز پرچم «یا امیرالمومنین حیدر مدد» بر فراز فرهنگسرای شهر، آذین‌بندی و چراغانی از فعالیت‌هایی است که غدیری متفاوت را امسال رقم زد.

نصب پرچم‌های مزین به نام مولا علی (ع) و کتیبه‌های غدیر به خیابان‌های شهر زینت بخشیده و موکب بزرگ ائمه بقیع (ع) از چند شب پیش در میدان ابوذر برپا شده که هر شب از شهروندان با شربت، میوه و شام پذیرایی می‌کند تا کام مردم در دهه امامت و ولایت شیرین شود.

امروز معیادگاه های نماز جمعه هم به محفل تبریک گویی به سادات و اجرای برنامه های مطابق با جشن عید غدیر مبدل شده بود و استاندار خراسان جنوبی هم در نماز جمعه با سادات خوش و بشی داشت و تبریک گویی این روز به آن ها بود.

او هم بر منبری از جهاز شتران در حجه الوداع رفت آخرین و بنیانی ترین پیغام را به گوش همه حاضران رساند و از آن ها خواست که این پیام را به همه غایبان و آن هایی که تا به امروز پا به این جهان گذاشته اند برسانند که «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهه (هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد.)

این پیغام فرشته وحی را آخرین سفیر حق (محمد بن مصفطی(ص)) به گوش همه از بلندگوی برکه غدیر رساند تا تاریخ جهان ثبت و ضبط شود که ۱۸ ذی الحجه سال ۱۰ هجری قمری سالروز تعیین ولایت و زعمات مردی که خدا خواست بعد از آخرین پیامبرش ولی امر مسلمین جهان باشد. 

 

 

همه شیعیان مفتخرند به این که بر پیشانیشان شیعه علی(ع) حک شده و پیرو این امام همام و فزرندان پس از هستند.

پس برای مفتخر شدن به این که شیعه مولایشان حضرت علی (ع) هستند روزهاست که تدارکات لازم را فراهم آورده اند تا در جشن و پایکوبی انتخاب مولایشان به ولایت و رهبری از جانب رسول الله شرکت کنند.

در این جشن همه از کوچک و بزرگ، هیئتی، جهادی، خانه دار، کارمند، کارگر  و ... همه همه می خواهند حضوری فعال داشته باشند. یکی شربت درست می کرد، دیگری شهر و محله را آذین بندی می کرد، دیگر در پی تهیه تدارکات بود، یکی به فکر آزادی زندانی بود، دیگر به فکر البسه ای برای کودکان یتیم و دیگری در فکر تدارک بسته های معیشتی، یکی موکب به پا می کرد، دیگری به دیدار سادات می رفت، یکی در فکر عیدی دادن به نیازمندان بود، دیگری درحال تهیه غذا گرم.

یکی قصابی می کرد، دیگر گوشت ها را به دست مردم می رساند، یکی موکب غدای گرم به پا کرده، دیگری بوی اسپند و عودش همه فضا را پر کرده بود.

خلاصه همه هیئتی وار آمده بودند و هرکسی هر آن چه داشت را عرضه می کرد به خدمت مولایش و به این صورت ارداتش را به صاحب ذولفقار اعلام می کرد.

همه شهر یک صدا فریاد می زد لبیک یا علی؛ لبیک یا علی... .

پرچم لبیک یا علی بربام همه شهرها به اهتزار درآمد تا همگان بدانند که لبیک گوی علی هستیم تا همیشه تاریخ.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول