اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ارسال مهمات خوشه‌ای آمریکا به اوکراین صدای نهادهای بین‌المللی را درآورد

تصمیم آمریکا در ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، با انتقادات شدید سازمان‌های بین‌المللی همراه شد. زیرا استفاده از این سلاح، به کشتار غیرنظامیان بیشتر در میدان منجر خواهد شد.

ارسال مهمات خوشه‌ای آمریکا به اوکراین  صدای نهادهای بین‌المللی را درآورد

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، تصمیم دولت آمریکا در ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، با انتقادات بین‌المللی همراه شد.  رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه (دیروز، ۷ ژوئن)، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین «تصمیم سختی» بود، اما کی‌یف به این بمب‌ها نیاز داشت.

اعلام این موضوع، با واکنش دبیرکل سازمان ملل همراه شد و سخنگوی «آنتونیو گوترش» همراه شد و وی ابراز امیدواری کرد که از این سلاح‌ به صورت میدانی استفاده نشود و به صورت مستمر شاهد استفاده از این بمب‌های خوشه‌ای نباشد. 

سازمان دیدبان حقوق بشر (Human Rights Watch) نیز اعلام کرد: «انتقال این تسلیحات به اوکراین به ناچار، تا مدتها به رنج غیرنظامیان منجر خواهد شد».

سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد: دولت جو بایدن نیز «باید متوجه شود که هر تصمیمی که اجازه استفاده گسترده از بمب‌های خوشه‌ای در این جنگ را بدهد، به یک نتیجه مورد انتظار منجر خواهد شد: کشتار بیشتر غیرنظامیان».

این سازمان افزود که مهمات خوشه‌ای خطر بزرگی را برای جان غیرنظامیان، حتی مدتها پس از پایان درگیری، به همراه دارد و استفاده از آن  منطبق بر قوانین بین‌المللی نیست.

«پل هانون» معاون رئیس ائتلاف ممنوعیت استفاده از مهمات خوشه‌ای نیز با اشاره به این‌که از شنیدن این خبر شوکه شده، گفت: تصمیم دولت بایدن برای تحویل دادن مهمات خوشه‌ای چه بلافاصله پس از استفاده و چه در طول سال‌ها منجر به تلفات وحشتناکی در میان جمعیت غیرنظامی اوکراین خواهد شد.

وی در بیانیه این ائتلاف تصریح کرد: «استفاده از مهمات خوشه‌ای آلودگی کامل اوکراین به مواد منفجره و مین‌های زمینی را افزایش می‌دهد.. کشورهای عضو کنوانسیون ممنوعیت استفاده از بمب‌های خوشه‌ای باید با هرگونه انتقال یا استفاده از این نوع سلاح‌ها مخالفت کنند».

ائتلاف ممنوعیت استفاده از مهمات خوشه‌ای از همه طرف‌های درگیر در اوکراین خواست به دلیل آسیب‌های مورد انتظار برای غیرنظامیان از این سلاح استفاده نکنند.

کاخ سفید روز جمعه رسما اعلام کرد که با تحویل بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرده است. تحلیلگران مسائل جنگ اوکراین می‌گویند یکی از دلایلی که آمریکا تصمیم گرفت با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند این است که  شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع اوکراین نیست.

بایدن در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، این تحلیل را تأیید کرد و گفت: «تصمیم بسیار سختی از جانب من بود. با وجود این با متحدانمان رایزنی کردم. با دوستانمان در کنگره هم رایزنی کردم. مهمات اوکراینی‌ها دارد تمام می‌شود».

 ارسال بمب‌های خوشه‌ای از سوی ایالات متحده در حالی صورت گرفته که بیش از ۱۰۰ کشور استفاده از آنها را ممنوع اعلام کرده‌اند. گروهی از کارشناسان استفاده از این مهمات را مصداق ارتکاب جرائم جنگی می‌دانند.  

«پیمان ممنوعیت بمب‌های خوشه‌ای»، یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این پیمان روز ۳۰ مس ۲۰۰۸ در دوبلین به تصویب رسید و از آگوست۲۰۱۰ اجرایی شد. آمریکا، روسیه و اوکراین جزو کشورهایی هستند که این معاهده را امضا نکرده‌اند.  

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول