اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

اجرای مراسم «علم بندان و سنگ زنی درخش» در حرم مطهر رضوی

برای اولین بار مراسم سنتی «علم بندان و سنگ زنی درخش» به صورت زنده در حرم مطهر رضوی به اجرا در می آید.

اجرای مراسم «علم بندان و سنگ زنی درخش» در حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از درمیان، برای اولین بار مراسم سنتی «علم بندان و سنگ زنی درخش» در جوار مضجع منور رضوی به صورت زنده با حضور هیئت های مذهبی خراسان جنوبی به اجرا در می آید.

این مراسم جمعه ۳۰ تیر ماه مصادف با سوم محرم در حسینیه حرم امام رضا (ع) واقع در صحن قدس اجرا می شود.

شورای هماهنگی هیئت ابوالفضلی درخش از همه اهالی قهستان که مقیم مشهد هستند درخواست حضور برای زینت افزایی بیشتر به این مراسم شده است.

آیین علم بندان درخش

در مراسم  علم‌بندان محله درخش شهر قهستان هر بزرگ خاندان در خانه خود علم را تزیین کرده و سپس علم‌ها در مسجد جامع درخش گردهم می‌آیند و هر کدام از علم‌ها به نام یکی از ائمه اطهار(ع) نامگذاری و برپا می‌شود.

دوازده علم به نام دوازده امام و دو علم به نام حضرت فاطمه زهرا(س) و قمر بنی‌هاشم(ع)، آقا ابوالفضل‌العباس(ع) در مراسم خاص با پارچه‌هایی به رنگ‌های مختلف و زیبا پوشانده می‌شود.

این مراسم نسل به نسل از پدر به پسر بزرگتر خانواده انتقال می‌یابد و هر کدام از علم‌ها علاوه بر این که دارای صاحبی موروثی است دارای علم‌گردانی موروثی نیز است.

نگهداری طوق بالای علم در طول سال بر عهده علم‌گردان است. علم‌گردان در طول مراسم حراست و مواظبت از علم را بر عهده دارد.

به اعتقاد اهالی محله درخش شهر قهستان اگر علم دچار خسارت شود و یا بر زمین بیفتد توسط صاحب علم باید قربانی داده شود در غیر این صورت برای خانواده صاحب علم اتفاق ناگواری در طول سال رخ می‌دهد.

از روز چهارم محرم تا پایان مراسم عزاداری در عصر عاشورا علم‌گردانان علم‌ها را در محله درخش شهر قهستان می‌چرخانند و برای صحت و سلامتی اهالی منزل و شادی مردگان آنها ذکر فاتحه سر می‌دهند.

مراسم سنگ‌زنی

از دیگر مراسم عزاداری ماه محرم در این محله سنگ‌زنی است که تنها در این محله از شهر قهستان اجرا می‌شود.

سنگ عبارت است از دو تکه چوب استوانه‌ای هشت سانتیمتری که نخی از آن عبور کرده و در پشت دست قرار می‌گیرد و بیشتر از چوب درخت عناب یا گردو ساخته می‌شود.

این محله هشت نفر سنگ زن دارد که این کار را از پدرانشان به ارث برده‌اند و پس از فوت پدر فرزند ذکور باید به جای پدر در سنگ‌زنی شرکت کند.

از شب پنجم محرم این کار را همراه با هیئت و به همان آهنگ نوحه سینه‌زنی و یا زنجیرزنی انجام می‌دهند، بعضی مواقع نیز برای آن نوحه جداگانه‌ای می‌خوانند

این آیین در میراث معنوی کشور نیز ثبت شده است.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول