اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

فائقی: سجادی را به خاطر فشارهای بیرون از ورزش وادار به استعفا کردند

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: با فشارهایی که از بیرون به ورزش وارد شد وزیر ورزش را وادار به استعفا کردند.

فائقی: سجادی را به خاطر فشارهای بیرون از ورزش وادار به استعفا کردند

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، روز گذشته حمید آصفی عضو اسبق هیأت مدیره استقلال و عضو اسبق هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در کارگاه قوانین رسانه‌ای در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «استقلال هم می‌توانست از آسیا حذف نشود همانطور که پرسپولیس ساعت 12 نیمه شب در آسیا باقی ماند.» در خصوص این اظهارات، همچنین بی‌ثباتی استقلال در زمینه مدیریت و بحث استعفای وزیر ورزش و جوانان با سعید فائقی معاون  اسبق سازمان تربیت‌بدنی به گفت‌وگو نشستیم که صحبت‌های او را در زیر می‌خوانید.

* سجادی را وادار به استعفا کردند

روز گذشته اعلام شد که سجادی به خاطر مشکل طحال از وزارت ورزش استعفا کرده است من خودم سال‌ها است که طحال‌ام را از دست داده‌ام و در ورزش کار کرده‌ام و هیچ مشکلی هم نداشته‌ام پس بحث طحال بهانه‌است. سجادی را وادار به استعفا کرده‌اند آن هم به خاطر فشارهایی که در بیرون به ورزش وارد می‌شود چرا باید چنین شرایطی پیش بیاید. زحماتی زیادی کشیده شد تا سکوهای استقلال در ورزشگاه‌ آرام شود اما اکنون دوباره این باشگاه به سمتی می‌رود که سکوهایش ناآرام خواهد شد. این اصلاً به نفع مملکت و ورزش نیست. بحث اقتصاد ورزش و امنیت را باید جدی بگیریم و با دست خودمان هواداران را تحریک نکنیم.

 

* وزارت ورزش هیچ نقشی در اداره استقلال و پرسپولیس ندارد

یکی از گرفتاری‌های وزارت ورزش این  است که کم‌ترین امکان دخالت را در نحوه اداره پرسپولیس و استقلال دارد و سازمان تربیت بدنی تبدیل به وزارت ورزش شده و وقتی وزارت بخواهد در امر ورزش دخالت کند یک فرد بیمار پیدا می‌شود و به فیفا گزارش می‌دهد و ممکن است با ما برخورد شود. وزارت ورزش در حوزه ورزش صاحب اختیار نبود و این مسائل را به سازمان خصوصی‌سازی واگذار کرد. نتیجه‌اش هم همین شد که وزارت ورزش و وزیر ورزش به خاطر مسئله‌ای که در آن دخیل نبوده تحت فشار قرار گرفت. سجادی مظلوم واقع شد.

* سجادی مظلوم واقع شد

حمید سجادی می‌خواست با کدخدامنشی بحث استقلال و پرسپولیس را مدیریت کند و فقط با اتکا به اعتبار و آبروی ورزشی خود مسائل را پیش می‌برد اینکه او قهرمان آسیا بوده و سعی می‌کرد مسائل را حل کند وگرنه اختیاری در باشگاه استقلال یا فوتبال ندارد. او به خاطر کاری که اختیارش را نداشت تحت فشار قرار گرفت نه فقط در فوتبال در ژیمناستیک دیدید چه مسائلی پیش آمد. اینها مسائلی بود که بر سر سجادی آوار شد و وزارت ورزش مظلوم واقع شد.

* چرا شرایط مدیریت پرسپولیس و استقلال باهم فرق دارد؟ 

دوسال است که باشگاه‌های ما برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا با مشکل مواجه می‌شوند. اینکه آصفی گفته پرسپولیس در نیمه شب در آسیا ماند شاید منظورش این بود که پرسپولیس توانسته موانع را رد کند و در لحظه آخر به آسیا برود. اما در این خصوص باید بگویم مدیرعامل باشگاه پرسپولیس چند ویژگی دارد اول اینکه او به شدت ورزشی است و تمام دورانش را در ورزش سپری کرده است. از سوی دیگر درویش با حضور در باشگاه سایپا دوره حرفه‌ای‌گری در بنگاهداری را به خوبی آموخت. اکنون می‌داند بنگاهداری ورزشی چگونه است. او باشگاه پرسپولیس را مانند یک بنگاه اقتصادی اداره می‌کند و به فکر کم کردن هزینه‌هایش است نه به فکر کسب محبوبیت و اعتبار او برای اینکه هزینه‌های باشگاهش کم شود دست به هر کاری می‌زند حتی اگر برایش مسئله ایجاد شود چون مسائل اقتصادی برایش اولویت دارد و از آبرویش می‌گذارد اما عکس این اتفاق را در باشگاه استقلال شاهد هستیم.

* «استقلال قهرمان» در نیمه شب به حاشیه کشیده شد

استقلال بعداز آمدن آجورلو به ثبات رسید و حتی با رکوردهای منحصربه فرد در تاریخ فوتبال ایران قهرمان لیگ شد اما بعد از جدایی آجورلو این باشگاه دچار به هم ریختگی شد. این به هم ریختگی هم از شبی شروع شد که یک عزیز از خصوصی‌سازی در برنامه تلویزیونی به مسائل غیر ورزشی پرداخت و فتح‌ الله‌زاده را با سؤالاتی که اقتصادی بود و ربطی به ورزش نداشت به حاشیه کشاند فتح الله زاده مدیر ورزشی است. از همان شب و همان برنامه تلویزیونی،  حاشیه بر استقلال حاکم شد و این مسائل رخ داد.

* کاش خطیر زودتر می آمد

سرپرست کنونی باشگاه استقلال هم اگر یکی دو هفته زودتر آمده بود می‌توانست خیلی از بحران‌ها را مثل پرسپولیس رد کند اما او زمانی سرپرست باشگاه شد که فرصت کافی نداشت. به نظر من استقلال از  بیرون از ورزش متضرر شد،  از سازمان خصوصی‌سازی؛ سازمانی که وظیفه‌اش واگذار سهام باشگاه‌ها بود  اما به امور مدیریتی باشگاه استقلال ورود کرد. در یک مورد فتح‌الله‌زاده با آن همه سابقه ورزشی را با موارد اقتصادی به حاشیه کشاند.  پیش از آن استقلال با رکوردهای منحصر به فرد قهرمان شده بود و تزلزلی نداشت. کاش آن بحث‌ها در آن برنامه تلویزیونی پیش نمی‌آمد. 

*  در استقلال نبش قبر نکنیم

با همه احترامی که برای آقای آصفی قائل هستم اما باید بگوییم دیگر استقلال حذف شده است و بیان این صحبت‌ها چاره‌ای از استقلال درمان نمی‌کند پس بهتر است در مورد استقلال نبش قبر نکنیم و همه دست به دست هم بدهیم تا این باشگاه مثل پرسپولیس به ثبات مدیریتی برسد. به خصوص اینکه لیگ برتر 9 روز دیگر شروع می‌شود.

* سکوها را پیش پیش علیه استقلال تحریک نکنیم

در حال حاضر بهترین راهکار برای عبور استقلال از بحران این است که همه دست به دست هم بدهند تا این تیم تقویت شود. اگر استقلال و پرسپولیس، سپاهان و تراکتور قوی داشته باشیم به سود فوتبال ملی و باشگاهی‌مان است اما اگر استقلال تضعیف شده وارد لیگ برتر شود سکوها را پیش پیش تحرک کرده‌ایم و این مسئله نه به نفع مملکت است، نه به نفع ورزش و این شرایط حاشیه‌ای و بحرانی به نفع هیچکس نیست. در ورزش آدم سفید وارد می‌شود و در آخر فصل مثل اینکه از لوله بخاری عبور کرده است سیاه خارج می‌شود. کار در ورزش سخت است باید از اعتبار و آبرویت بگذری، اکنون هم یک مسئول در استقلال قبول مسئولیت کرده است پس باید به او کمک کنیم حیف است تیم‌هایی قدرتمند باشگاهی نداشته باشیم.

* فوتبال‌ ما لژیونر درست و درمان در این فصل نداشت

فوتبال ما در سالی که گذشت لژیونر درست و درمانی نداشت در حالیکه ما می‌توانیم فوتبال سازنده‌ای داشته باشیم تا با انتقال آنها به فوتبال اروپا هم برای کشور ارزآوری کنیم و هم فوتبال‌مان اعتبار جهانی و بین‌المللی پیدا کند. متأسفانه اکنون شاهدیم 10-12 نفر از لژیونرها به فوتبال‌مان برگشته‌اند و یکی از بهترین‌های آنها به فوتبال حوزه خلیج فارس رفته، منظورم یاسین سلمانی است. 

 

* قانون باشگاهداری در کشور نداریم 

حدود 12 یا 14 سال پیش بود که دو فوریت در مجلس تصویب شد که باشگاه‌های ورزشی ساماندهی شوند اما بعد از این 12 سال هنوز آن دو فوریت فرا نرسیده است و در کشور قانونی برای باشگاه‌ها نداریم. یک قانون نصفه و نیمه قبل از انقلاب داشتیم که شورای انقلاب آن را ملغی کرد و همه دستگاه‌ها دولتی شدند. خدابیامرز غفوری‌فرد کمیته‌ای را به تصویب رساند که اکنون آن کمیته هم دیگر اثری ندارد چون بخشی از وزارت ورزش شده  است. ما قانونی برای باشگاه‌ها نداریم و این یکی دیگر از گرفتاری‌های ورزش و وزارت ورزش است. اگر هم چیزی در وزارت ورزش نوشته شده به نظر من قابلیت اجرایی ندارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول