اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

جایگزین سجادی چه کسی خواهد بود؟

ورزش کشور چشم انتظار وزیر جدید در آستانه بازی‌های آسیایی در مهر‌ماه هستند که کمتر از دو ماه دیگر آغاز می‌شود و در مدیریت ورزش هنوز کار‌های بسیاری روی زمین مانده است.

جایگزین سجادی چه کسی خواهد بود؟

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - صبح نو نوشت: مدت‌هاست که از یک تغییر در کابینه دولت صحبت می‌شود، هر بار با اینکه تکذیب می‌شود، ولی باز هم این شایعه پابرجا می‌ماند و بعد از گذشت مدتی به شکلی دیگر خودش را نشان می‌دهد. یک‌بار بحث استعفا به میان می‌آید و بار دیگر استیضاح. تأیید و تکذیب‌های پیاپی در ماه‌های اخیر ادامه داشته است تا اینکه این‌بار انگار قضیه فرق می‌کند و این خبر جدایی قطعی است.

صحبت از وزیری است که تاکنون چهار بار از مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفته است؛ سید حمید سجادی. او یکی از وزرای کابینه ابراهیم رئیسی به حساب می‌آید که از ابتدای کار دولت به‌عنوان متصدی وزارت‌خانه ورزش و جوانان حضور داشته و با همه فراز و نشیب‌هایی که وجود داشته، تا به امروز به کارش ادامه داده است. قهرمان پیشین دوومیدانی، البته با دشواری موفق شد از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد. او در بین همه وزرای دولت، کمترین محبوبیت را در مجلس داشت و تنها با 165 رأی موافق، صندلی ریاست وزارتخانه ورزش و جوانان را از آن خود کرد. این کمبود محبوبیت سجادی در مجلس و به‌نوعی خوش‌شانسی او در کسب رأی اعتماد، یک موضوع را از ابتدا برای ورزش کشور روشن کرد،‌ اینکه وزیر در لبه تبغ حرکت می‌کند و جایگاه خیلی مستحکمی ندارد. مخصوصا اینکه او سابقه ناکامی در اخذ رأی اعتماد را در دولت دهم و در سال 1390 نیز داشته است. 

حالا استعفای حمید سجادی بار دیگر مطرح شده است. آن‌هم زمانی که علیرضا سلیمی عضو هیأت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است با توجه به اینکه سجادی تاکنون چهار کارت زرد از مجلس گرفته، طبق تصمیم هیأت‌ رئیسه، استیضاح او اعلام وصول خواهد شد.

طبق آیین‌نامه مجلس، اگر کارت زردهای وزیری از سه مورد بیشتر شود، طرح استیضاح او بدون نیاز به بررسی در کمیسیون توسط هیأت‌ رئیسه اعلام وصول می‌شود و این یعنی استیضاح سجادی قرار بود جدی‌تر از قبل یک‌بار دیگر کلید بخورد.

با این حال استعفای وزیر ورزش، حالا اسمش را پیش‌دستی بگذاریم یا هر چیز دیگری، اعلام شده است و باید منتظر نتیجه آن باشیم و این‌طور خبر رسیده است که رئیس‌جمهور نیز به احتمال زیاد با این استعفا موافقت خواهد کرد. از سوی دیگر این اولین‌بار بود که خبر استعفای وزیر ورزش از سوی وزارتخانه تکذیب نشد. البته در خبر‌ها دلیل استعفای سجادی، تداوم مشکلات جسمانی او بعد از سانحه سقوط هلیکوپترش عنوان شده است. گفته می‌شود سجادی هم‌اکنون به دلیل آسیبی که به طحال‌اش در همان سانحه هلیکوپتر وارد شده، در بیمارستان در حال درمان است.
 این درحالی است که بحث استعفای سجادی به دلیل عارضه ناشی از سقوط بالگرد و ضرورت ادامه درمان تاکنون دو بار دیگر مطرح شده که البته هر دو بار از سوی روابط عمومی وزارت ورزش تکذیب شده بود. با وجود اینکه سجادی به نظر می‌رسید جایگاه خیلی محکمی از سوی سیاسی‌ها و مشخصا از سوی مجلسی‌ها نداشت؛ اما جامعه ورزش در ابتدا از اینکه یک فرد از جنس ورزش و به اصلاح یک «آدم ورزشی» سکان مدیریت این حوزه مهم را برعهده گرفته است، ابراز امیدواری می‌کرد تا در این دوره اتفاقات بهتری به نسبت قبل برای ورزش کشور رخ دهد. کسی که خودش ورزشکار حرفه‌ای بوده و تحصیلات مرتبط با ورزش داشته است. 

آقای رکورد‌دار چند مرده حلاج بود؟ 

نسبت دادن عنوان «آقای رکورد‌دار» به حمید سجادی دوپهلو است. او هم در دوران دوومیدانی، رکورد‌دار دوی ایران بوده است و هم حالا در دوران وزارتی، رکورد‌دار دریافت کارت زرد از مجلس. البته می‌توان رکورد دیگری از سجادی نیز برای دفعات صدور تکذیبیه استعفا ثبت کرد. به هر ترتیب، دوران تصدی آقای رکورد‌دار در وزارت ورزش و جوانان با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است. از ناکامی تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2022 قطر تا بالاگرفتن مشکلات فوتبال باشگاهی و حذف نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان آسیا. موضوع خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس و عرضه سهام باشگاه‌ها و البته خرج شدن این عایدی نیز از دیگر حواشی ایجاد شده برای وزارتخانه حمید سجادی بوده است. در حوزه‌های غیر از فوتبال هم اوضاع خیلی بر وفق مراد نبوده است. در برگزاری مجامع انتخاباتی برخی فدراسیون‌ها تعلل شده بود و از سوی دیگر برخی فدراسیون‌های ورزشی نیز در بُعد بین‌المللی به تعلیق نزدیک شده بودند. 

ژیمناستیک، دوچرخه‌سواری و بیلیارد، فدراسیون‌‌هایی بودند که با چالش جدی در حوزه بین‌المللی روبه‌رو شدند و خطر تعلیق را بیخ گوش‌شان حس کردند. از سوی دیگر بودجه مدنظر فدراسیون‌ها و مخصوصا ورزش‌های المپیکی آن‌طور که باید در سال بازی‌های آسیایی برآورده نشد و از سوی دیگر با وجود کاهش بودجه، پروژه افزایش تعداد فدراسیون‌ها کلید خورد که بدون کارِ کارشناسی صورت گرفت. آن هم درحالی‌که به نظر می‌رسید سیاست دولت روی کوچک‌سازی باشد. شرکت توسعه و تجهیز امکان ورزشی یکی دیگر از پاشنه‌آشیل‌های وزارتخانه حمید سجادی بود، جایی که حواشی زیادی به همراه داشت و بسیاری از معاونت‌هایش با سرپرستی اداره شد. 

ورزش کشور چشم انتظار وزیر جدید در آستانه بازی‌های آسیایی در مهر‌ماه هستند که کمتر از دو ماه دیگر آغاز می‌شود و در مدیریت ورزش هنوز کار‌های بسیاری روی زمین مانده است. ورزش ایران باید هر چه زودتر آماده حضور هر چه موفق‌تر در بازی‌های آسیایی و پارآسیایی شود. از سوی دیگر در بحث جوانان نیز اقدامات گذشته باید با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند. با این وجود و با توجه به احتمال زیادی قطعی شدن جدایی سجادی از رأس این وزارتخانه، به نظر می‌رسد باید هر چه زودتر تکلیف روشن شود.

احتمالا در اولین قدم، یک سرپرست از داخل وزارتخانه منصوب خواهد شد تا در نهایت گزینه نهایی برای جایگزینی سجادی به مجلس معرفی شود. نام‌هایی در این زمینه مطرح شده است، ولی موضوع مهم‌تر از اینکه چه کسی وزیر بعدی خواهد بود، این است که هر چه سریع‌تر وزارت ورزش و جوانان از این بلاتکلیفی خارج شود. قبل از جدایی حمید سجادی با تأیید و تکذیب‌ها به‌اندازه کافی، ورزش ایران و مقوله مهم جوانان در بلاتکلیفی مانده بود، حداقل الان اگر قرار بر جدایی قطعی سجادی است، زودتر باید جایگزین وی انتخاب و معرفی شود.

پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول