اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

مجوز 22 هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای با حذف امضا‌های طلایی صادر شد

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه مجوز 22 هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای با حذف امضا‌های طلایی صادر شده است، گفت: قرار است در برنامه 5 ساله هر سال به 4 میلیون نفر آموزش مهارتی ارائه کنیم.

مجوز 22 هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای با حذف امضا‌های طلایی صادر شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامحسین حسینی نیا، امروز به مناسبت 6 مرداد، روز ملی مهارت و هفته مهارت‌آموزی در نشست خبری سازمان فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: بر اساس برنامه پنج‌ساله‌ای که تدوین شده است، قرار است هر سال به 4 میلیون نفر آموزش مهارتی بیاموزیم که 72 درصد این آموزش‌ها توسط بخش خصوصی و در آموزشگاه‌های آزاد و مراکز جوار کارگاهی، همچنین از طریق خیرین مهارت و از طریق نذر مهارت ارائه خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه قبلاً مجوزهای آموزشگاه فنی و حرفه‌ای دارای امضای طلایی بوده گفت: در دولت سیزدهم با حذف امضاهای طلایی، 22 هزار مجوز جدید آموزشگاه فنی و حرفه‌ای صادر کردیم و مسئله امضاهای طلایی حل شده است.

معاون وزیر تعاون اظهار داشت: در سفرهای استانی رئیس جمهور، 2300 میلیارد تومان طرح در زمینه مهارت‌آموزی مصوب شده، همچنین امسال هم هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح تابستانه مهارت‌آموزی مصوب شده که امیدواریم این مبالغ از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی هر چه سریع‌تر اختصاص یابد و نهضت مهارت آموزی در کشور رونق گیرد.

حسینی‌نیا افزود: به نظر من باید به هر کد ملی یک یارانه مهارتی اختصاص دهیم که این مهارت‌ها اشتغال‌پذیر باشد. در این رابطه ما 500 شغل مهارت‌محور و کم‌سرمایه‌بر شناسایی کرده‌ایم که فرد می‌تواند با کسب مهارت، با ابزار کوچک و قابل حمل درآمدی برای خود جذب کند که از یک نفر که هیات علمی دانشگاه باشد، درآمد بیشتری کسب کند.

وی اضافه کرد: دانشگاه در کشور بسیار مهم است، اما قرار نیست همه افراد از طریق دانشگاه وارد مشاغل شوند. دانشگاه اهل خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌طلبد و خروجی دانشگاه هم بسیار باارزش است، اما بسیاری از افراد برای اشتغال باید مهارت بیاموزند.

حسینی‌نیا تصریح کرد: در 40 سال اول انقلاب نهضت سوادآموزی در کشور اجرا شد که کاری تحول‌گرا بود و اکنون باید نهضت مهارت‌آموزی در کشور اجرا شود و ما قصد داریم در هفته ملی مهارت روی برندسازی مهارت، ارتقاء وزن مهارت، تبدیل اشتغال از مدرک‌گرایی به مهارت‌گرایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه مسئله مهارت برای حل مشکل تولید و اشتغال بسیار مهم است، اظهار داشت: دولت و مجلس در این زمینه باید همکاری کنند و اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای که بر اساس اصل 85 قانون اساسی بررسی می‌شود، امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده نهایی شود.

 وی گفت: در کشورهای دنیا که از انقلاب صنعتی سوم به انقلاب چهارم حرکت کرده‌اند، ارزش افزوده به ازای هر نفر از 40 دلار با 11 برابر افزایش به 450 دلار رسیده و این باعث ارتقا ارزش پول ملی می‌شود و معتقدیم مهار تورم که امسال به عنوان شعار سال مطرح شده است و ارتقای ارزش پول ملی تنها با ایجاد مهارت و ارزش افزوده قابل دسترسی است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه نیمی از تعطیلات تابستان گذشته است، چگونه می‌توانید هزار میلیارد تومان اعتبار برای آموزش مهارت تابستانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جذب کنید، گفت: این مسئله نخستین بار در 12 اردیبهشت در دیدار کارگران، از سوی مقام معظم رهبری به مناسبت روز کارگر عنوان شد که عده‌ زیادی از جوانان کاری ندارند و دنبال کار هم نمی‌گردند و باید به آنها آموزش داده شود. در این زمینه در دنیا افرادی هستند که بدون شغل و انگیزه و مهارت هستند که معمولاً در سنین 12 تا 16 سال قرار دارند. در دنیا در شهرهایی مانند کیت زانیا، درست کرده‌اند که 200 مورد از شغل‌های واقعی در آن در اندازه‌های دو سوم اندازه واقعی طراحی شده‌اند تا افراد بتوانند آموزش در محیط واقعی ببینند.

وی گفت: در عین حال ما منتظر اعتبارات نماندیم و از اعتبارات موجود، دوره‌های مهارت‌آموزی تابستانه برای دانش آموزان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار کردیم.

حسینی نیا گفت: تاکنون 12 هزار و 781 دوره آموزش مهارتی برگزار شده که از این تعداد 6240 دوره در بخش غیردولتی بوده است و 73 درصد این دوره‌ها برای افراد در سنین 15 تا 17 سال برگزار شده است.

معاون وزیر تعاون همچنین گفت: دولت در زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای همت دارد، 71 درصد اعتبارات هزینه‌ای سازمان فنی و حرفه‌ای نسبت به سال قبل افزایش یافته، در بخش اعتبارات عمرانی هم با 25 درصد رشد همراه شده است. همچنین اعتبارات سفرهای استانی 130 درصد رشد کرده است. ما در سازمان فنی و حرفه‌ای 1016 ملک داریم که تاکنون برای بیش از 900 ملک آن سند ثبتی دریافت کرده‌ایم.

* 92 درصد اعتبار آموزشی کشور صرف آموزش نظری می‌شود

وی همچنین با بیان اینکه دولت اعتبارات بسیار قابل توجهی برای آموزش در کشور اختصاص داده است، افزود: در عین حال 92 درصد از این اعتبارات صرف آموزش نظری و تنها 8 درصد برای مهارت‌افزایی اختصاص می‌یابد و از این رقم 99 صدم درصد به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌رسد، درحالی‌که باید به بحث مهارت‌آموزی توجه بیشتری شود.

حسینی نیا گفت: دولت جمهوری اسلامی سخاوتمندانه برای آموزش شهروندان از ابتدایی تا پایان دوره تکمیلی یعنی دکتری، به صورت رایگان آموزش می‌دهد، گفت: در عین حال برخی از این افراد حتی مدرک دکتری می‌گیرند و بعد از آن دنبال مهارت و دوره‌های مهارتی می‌روند و قرار نیست همه از طریق دانشگاه وارد بازار کار شوند. بسیاری افراد با کسب مهارت می توانند جذب بازار کار شوند.

وی همچنین در مورد اصلاح اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: در این اصلاحیه پیش‌بینی پیوست مهارت برای همه طرح‌های عمرانی دیده شده است و کسانی که دارای مهارت هستند می‌توانند در آزمون‌‌های پایان دوره مهارتی شرکت کرده و مدرک فنی مهارت هم بگیرند.

* 2 ماه کسر خدمت برای سربازان مهارت آموز

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین در مورد آموزش مهارت به سربازان گفت: قرار بر این شده است؛ کسانی که در دوره سربازی آموزش مهارت کسب می‌کنند، دو ماه از خدمت آنها کسر شود.

* ارائه آموزش مهارت به 500 هزار مددجوی کمیته امداد

وی اضافه کرد: در تفاهمنامه‌ای که کمیته امام خمینی(ره) منعقد شده قرار است 500 هزار نفر از افراد مددجو بر اساس آمایش سرزمین دوره‌های مهارت‌آموزی بگذرانند. در دوره‌های مراکز دولتی به صورت رایگان بوده و در آموزشگاه‌های خصوصی هم 50 درصد هزینه دوره در قالب مسئولیت اجتماعی کارگاه‌‌ها و 50 درصد هم توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود، بنابراین برای افراد مددجو کاملاً رایگان خواهد بود.

حسینی‌نیا در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که با توجه به تسهیلات حساب پیشرفت و عدالت در تبصره 18 و نیز تسهیلات اشتغال در تبصره 16 قانون بودجه چه برنامه‌ای برای مهارت آموزی برای متقاضیان این تسهیلات دارید، افزود: نکته مهم این است که افرادی که وام‌های مختلف دریافت می‌کنند، باید مهارت داشته باشند که در غیر این صورت از افراد بیکار به افراد بیکار بدهکار تبدیل می‌شوند، اما اگر مهارت داشته باشند، می‌توانند شغل درآمدزایی برای خود داشته باشند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: هر سال بر اساس تفاهمی که با نیروهای مسلح داریم، تعدادی افراد به عنوان سرباز مربی  جذب مراکز آموزش حرفه‌ای می‌شوند و دوره امریه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گذارنند.

حسینی‌نیا در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از وی پرسید؛ صدور 22 هزار مجوز برای آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آیا همراه با نظارت خواهد بود که افرادی در این آموزشگاه‌ها، مدارک صوری ارائه نکنند، گفت: ما در دادن مجوز آسان گرفته‌ایم و نظارت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از نظارت پیشین به نظارت پسین تبدیل کرده‌ایم و اولین اشتباه هر یک از این آموزشگاه‌های آزاد، آخرین اشتباه آنها خواهد بود و ممکن است مجوز تعدادی از آموزشگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دلیل عدم رعایت استانداردها لغو کنیم.

* 28 درصد آموزشهای مهارت در بخش دولتی و 72 درصد در بخش خصوصی

معاون وزیر تعاون با بیان اینکه قرار است سالانه 4 میلیون نفر آموزش مهارتی ببینند، گفت: در حال حاضر ظرفیت آموزش دولتی 500 هزار نفر در سال است و بر اساس این قرار است 72 درصد آموزش‌ها در آموزشگاه‌های بخش خصوصی و تنها 28 درصد در آموزشگاه‌های دولتی ارائه شود و ما در این زمینه تأکید داریم و بخشی از آموزش‌ها در قالب کار خیر و نذر مهارت از سوی افراد نیکوکار ارائه شود.

حسینی نیا گفت: هر سال به 160 هزار سرباز وظیفه آموزش مهارتی ارائه می‌کنیم که این افراد بعد از گذراندن دولت خدمت در کنار کارت پایان خدمت، کارت مهارت هم داشته باشند.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول