اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

آغاز عملیات مرمت منزل امیرکبیر در روستای تاریخی هزاوه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک از آغاز عملیات مرمت منزل امیرکبیردر روستای تاریخی هزاوه خبر داد.

آغاز عملیات مرمت منزل امیرکبیر در روستای تاریخی هزاوه

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، میرزا محمدتقی خان فراهانی، مشهور به امیرکبیر اولین صدراعظم دوره ناصر‌الدین شاه قاجار در ایران و یکی از نزدیک‌ترین افراد به ناصر‌الدین شاه بود که در دوره صدارت خود اصلاحات و تغییرات زیادی در سیستم حکومتی و اجتماعی کشور به وجود آورد.

میرزا محمدتقی فراهانی، در تاریخ ۱۹ دی ماه سال ۱۱۸۵ خورشیدی در روستای هزاوه منطقه فراهان، از توابع شهرستان اراک متولد شد. 

منزل تاریخی میرزاتقی خان امیرکبیر، شخصیت بزرگ و نام آور تاریخ سرزمین ایران، در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک واقع شده است، این بنای تاریخی با وسعت ۸۱۵ مترمربع و زیربنای ۶۲۵ مترمربع در ۲ طبقه ساخته‌ شده و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد.

طبقه نخست این بنا دارای سقف سیزی قوس‌دار قدیمی و دیوارهای خشت و گلی و طبقه دوم دارای سقف تیر چوبی است.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آغاز عملیات مرمت منزل امیرکبیردر روستای تاریخی هزاوه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک طی خبری در جمع خبرنگاران از آغاز عملیات مرمت منزل امیرکبیردر روستای تاریخی هزاوه خبر داد.

 محمد علی آقازیارتی گفته است با توجه به آسیب‌های وارد به خانه تاریخی امیرکبیر در قسمت‌های ایوان نسبت به مرمت مکان یاد شده با تخصیص اعتباری در حدود 100 میلیون تومان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در بازدیدهای کارشناسی از خانه امیرکبیر و تهیه شرح خدمات مرمت و بازسازی این بنای با ارزش تاریخی توسط پیمانکار و با نظارت و کارشناسی اداره کل درحال اجرا ست، بیان کرده است: در این مرحله از مرمت پاک‌سازی، لایه‌برداری و رنگ‌آمیزی نرده‌های چوبی و همچنین تراشیدن و اندود کاه‌گل جداره داخلی، ایزوگام و لکه‌گیری دور پشت‌بام انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خانه تاریخی امیرکبیر در دوره قاجاریه بنا شده و به متراژ ۶۲۵ متر مربع عرصه و ۸۱۵ متر مربع اعیان در دو طبقه احداث شده است، گفته است: طبقه اول این بنا دارای سقف سیزی قوص‌دار قدیمی و دیوارهای خشتی‌گلی و طبقه دوم دارای سقف تیرچوبی است که در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک قرار دارد.
 پایان پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول