اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان پرتوریا را به مقصد تهران ترک کرد

وزیر امور خارجه که در نخستین سفر دوجانبه رسمی و برای شرکت در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌‌های ایران و آفریقای جنوبی به پرتوریا سفر کرده بود این شهر را به مقصد تهران ترک کرد.

امیرعبداللهیان پرتوریا را به مقصد تهران ترک کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به پرتوریا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در نخستین سفر دوجانبه رسمی و برای شرکت در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌‌های ایران و آفریقای جنوبی به پرتوریا سفر کرده بود این شهر را به مقصد تهران ترک کرد.

این نخستین سفر دوجانبه امیرعبداللهیان به آفریقای جنوبی پس از تصدی وزارت خارجه بود. او خرداد سالجاری برای شرکت در نشست دوستان بریکس به کیپ تاون سفر کرده بود.

وی در این سفر ضمن شرکت در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی، با همتای خود و رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. بیانیه مشترک این نشست هم به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی هم در دیدار همتای ایرانی در پرتوریا ضمن تأکید بر اهمیت روابط ایران و کشورش، حمایت آفریقای جنوبی از عضویت ایران در بریکس را مورد اشاره قرار داد.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی در دیدار امیرعبداللهیان حضور آیت‌الله رئیسی در نشست سران بریکس را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار دانست و گفت: آفریقای جنوبی علاقه‌مند است ایران به عضویت بریکس پذیرفته شود و از حمایت کامل ما برخوردار خواهد بود. (اینجا بخوانید)

در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک در پرتوریا، کمیته‌های دوجانبه اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ۲۶ سند را بررسی کردند که به احتمال زیاد در سفر آبان ماه آیت‌الله رئیسی به آفریقای جنوبی به امضا خواهد رسید. 

آیت‌الله رئیسی قرار است دوم شهریور برای شرکت در نشست سران بریکس و دوستان بریکس به ژوهانسبورگ سفر کند و آبان ماه نیز سفری دوجانبه در پاسخ به دعوت رسمی همتای خود به آفریقای جنوبی خواهد داشت.

امیرعبداللهیان همچنین در جمع ایرانیان مقیم حضور یافت و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت. وزیر امور خارجه در جمع ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر توجه به موضوع ایرانیان خارج از کشور گفت: آقای رئیسی بر تقویت پیوند جامعه ایرانیان خارج از کشور با سرزمین مادری تأکید دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول