اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

دلیل هراس رژیم صهیونیستی از جنگ هفتم چیست؟ + فیلم و عکس

یکی از ثمرات جنگ ششم این بود که راهبرد رژیم در مواجهه با حزب الله از حالت آفند به پدافند تغییر یافت و موازنه وحشت به سمت حزب الله لبنان سنگین شد.

دلیل هراس رژیم صهیونیستی از جنگ هفتم چیست؟ + فیلم و عکس

فارس پلاس؛ خط رهبری - روز ۲۵ مرداد سالروز پیام رهبر انقلاب به سید حسن نصرالله است. دلیل مرقومه، تاریخ سازی حزب الله بود. روز ۲۳ مرداد سال ۱۳۸۵ ه.ش (۲۰۰۶ میلادی) تبدیل به نقطه عطف تاریخ منطقه شد و ماشین جنگی رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از ۱۰ قدرت برتر هوایی جهان از حزب‌‌الله به رهبری نصرالله شکست خورد.

از جنگ رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان تحت عناوین «جنگ ۳۳‌روزه»، «جنگ تموز»، «جنگ ششم» یا «جنگ دوم» یاد می‌شود. پیش از این جنگ، سلسله نبردهای میان ارتش رژیم و ارتش‌های عربی در پنج دوره زمانی «۱۹۴۸-۱۹۴۹»، ۱۹۵۶، ۱۹۶۷، ۱۹۷۳ و ۱۹۸۲ میلادی به وقوع پیوست.

رژیم صهیونیستی در هر ۵ نبرد پیروز قاهر میدان بود.[1]

پنج جنگ| افسانه ارتش شکست ناپذیر رژیم صهیونیستی

ارتش‌های عربی مصر، اردن، عراق، سوریه و لبنان در جنگ اول پس از اعلام رسمی تشکیل رژیم  به مصاف صهیونیست‌ها رفتند. این جنگ منجر به تصرف سرزمینی صحرای نقب تا مرز مصر (به جز غزه) از سوی رژیم شد.

جنگ دوم مربوط به بحران سوئز در آبان ۱۳۳۵ ه.ش (اکتبر ۱۹۵۶ تا نوامبر ۱۹۵۶ میلادی) بود. ارتش مصر در جریان ملی‌ کردن کانال سوئز، از ارتش متحد رژیم صهیونیستی، انگلیس و فرانسه شکست خورد. رژیم توانست صحرای سینا را تا کانال سوئز به اشغال خود در آورد. رژیم در این جنگ به هدف خود یعنی ناوبری از طریق تنگه تیران رسید.


رژیم صهیونیستی از طریق تنگه تیران مستقیم به دریای سرخ متصل می‌شود

نکته‌ای در بحران سوئز وجود دارد: آمریکا در این جنگ از دولت عبدالناصر در مصر (برخلاف دولت مصدق در ایران) مقابل بریتانیا پشتیبانی کرد. نیروهای متحد با اولتیماتوم هسته‌ای شوروی و تهدید آمریکا مجبور به عقب نشینی شدند. دلیل حمایت آمریکا از مصر، ممانعت از نفوذ روزافزون کمونیسم در جهان عرب بود. تهدید لندن از سوی آمریکا، نقطه پایان ابرقدرتی امپراتوری بریتانیا در جهان شد.

جنگ سوم در خرداد ۱۳۴۶ ه.ش به وقوع پیوست که به جنگ شش روزه شهره شد. ارتش‌های عربی و رژیم صهیونیستی در بازه زمانی ۵ الی ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ میلادی با هم درگیر شدند که نتیجه آن، اشغال جولانِ سوریه، نوار غزه و شبه جزیره سینا مصر، کرانه باختری اردن و مزارع شبعا لبنان بود. جنگ شش روزه به دلیل پیروزی قاطع رژیم، منتهی به فروپاشی ابهت جمال عبدالناصر و تفکر ناصریسم در جهان عرب شد.


«جمال عبدالناصر» رئیس جمهور مصر (تیر ۱۳۳۵ - مهر ۱۳۴۹) شروع پان عربیسم در جهان عرب بود
عبدالناصر طرفدار مصدق و ضِد پهلوی بود
به دستور او «شارع رضاشاه پهلوی» به «شارع محمد مصدق» تبدیل شد

جنگ چهارم تحت عنوان یوم کیپور (مهر ۱۳۵۲/ اکتبر ۱۹۷۳) آغاز شد. علت نامگذاری این بود که شروع جنگ در روز مخصوص یهودیان تحت عنوان یوم کیپور واقع شد. این جنگ از ۶ الی ۲۵ اکتبر به طول انجامید. سوریه و مصر با پشتیبانی قوای سایر کشورهای عربی نظیر عراق برای بازپس گیری مناطق اشغالی به مصاف رژیم رفتند. نتیجه نهایی جنگ چهارم، تسلیم مصر و سازش با رژیم صهیونیستی در روز ۲۶ شهریور ۱۳۵۶ ه.ش تاکنون بود.


مراسم رسمی تسلیم مصر مقابل رژیم صهیونیستی در کمپ دیوید - واشنگتن | تاریخ: ۱۳۵۷ ه.ش
از راست به چپ: مناخیم بگین - جیمی کارتر - انور سادات

رژیم صهیونیستی روز ۱۶ خرداد ۱۳۶۱ (۶ ژوئن ۱۹۸۲) به همراه متحدین مارونی خود در لبنان به بیروت حمله کرد و جنگ پنجم آغاز شد. بهانه، نیروهای فلسطینی مستقر در جنوب لبنان بود اما قربانی اصلی، شیعیان بودند. نتیجه حمله سال ۱۹۸۲ برای رژیم موفقیت آمیز بود و سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) از لبنان خارج شد. ساف ۱۰ سال بعد رسماً تسلیم رژیم صهیونیستی شد. 


تسلیم یاسر عرفات (رئیس ساف) مقابل اسحاق رابین (نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی)
وساطت بیل کلینتون رئیس‌جمهور وقت آمریکا - واشنگتن ۱۹۹۳ میلادی

 

جنگ ششم| پایان افسانه شکست ناپذیری ارتش صهیونیستی

جنگ پنجم چهار سال پس از انقلاب ایران و دو هفته پس از فتح خرمشهر از سوی رزمندگان ایرانی به وقوع پیوست. بر همین اساس، تعدادی از نیروهای لشکر ۲۷ محمد رسول الله به سوریه و لبنان اعزام شدند. این سفر مقدمه‌ای بر شکل گیری جنبش مقاومت اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی شد. عده‌ای از جوانان شیعه لبنان نظیر سیدحسن نصرالله و شهید عماد مغنیه جنبش مقاومت حزب الله را تشکیل دادند. جنشی که برخلاف طیف ضداسرائیلی آن برهه زمانی نظیر عبدالناصر یا عرفات از اردوگاه فکری سوسیالیسم نبودند و در ادامه توانستند به یکی از مهم‌ترین مهره‌های شطرنج غرب آسیا بدل شوند.

حزب الله روز پنجم خرداد ۱۳۷۹ (۲۵ می۲۰۰۰ میلادی) پس از ۱۵ سال نبرد توانست اولین شکست تاریخی را به رژیم تحمیل کند. عقب‌نشینی ارتش رژیم از لبنان دردناک‌‌ترین‌ رخداد تاریخ صهیونیست‌ها تا آن روز بود. «مارتین ون کریفیلد» مورخ نظامی رژیم صهیونیستی اعتراف کرد: «این اولین‌بار است که اسرائیل در جنگ شکست می‌خورد. ما در جنگی شکست خوردیم که ۲۳ سال قبل خود آن را آغاز کردیم. به همین دلیل وضعیت الآن اسرائیل مثل وضعیت آمریکایی‌ها در ویتنام و روس‌ها در افغانستان است که نتوانستند کاری از پیش ببرند».[2]

«چمی شالو» تحلیلگر کهنه‌کار صهیونیست روز چهارم خرداد ۱۳۷۹در روزنامه عبری «معاریو» نوشت: «درست مانند آخرین هلیکوپتر [آمریکا] روی سقف سفارت در ویتنام، دیشب شاهد مجموعه‌ای از تصاویر دشوار بودیم که برای همیشه در آگاهی جمعی ما حک می‌شود. ما نیز یاد گرفتیم که عقب نشینی خوشحال کننده‌ای وجود ندارد. بوی تحقیر فضا را دربر گرفته است.»[3]


تعبیر روزنامه نگار شهیر صهیونیست از فرار سال ۲۰۰۰ میلادی:
بوی تحقیر فضا را فرا گرفته است


آخرین هلی‌کوپتر برای فرار| این عکس تاریخی به نماد شکست آمریکا در ویتنام تبدیل شد
نکته: سقوط سایگون (پایتخت ویتنام جنوبی) به دست نیروهای ویت‌کنگ‌ (ویتنام شمالی)

این شکست در شرایطی رخ داد که سال ۲۰۰۰ نقطه اوج امپراتوری آمریکا به عنوان پشتیبان اصلی رژیم بود. قدرت نیروی دریایی آمریکا معادل ۱۷ نیروی دریایی برتر بعد از خود در جهان بود.[4] ارتش آمریکا برتری مطلق هوایی را در اختیار داشت و در فضای ماورای جو زمین و فضای سایبری پیشگام بود. بودجه نظامی آن تقریباً نیمی از مجموع بودجه‌های نظامی جهان را شامل می‌شد.

آمریکا با این مولفه‌های قدرت در سال ۲۰۰۱ به بلاد اسلامی لشکر کشید.  هدف، باز تعریف مرزهای قریب به ۲۰ کشور حدفاصل سرحدات چین تا سواحل مدیترانه بود. راهبردی مشابه آنچه ارتش فرانسه و بریتانیا پس از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۶حدفاصل مرزهای کرمانشاه تا دریای مدیترانه (قلمروی عثمانی) اجرایی کردند تا رژیم صهیونیستی تشکیل گردد.

افشاگری ژنرال «کلارک» فرمانده اسبق یوکام (نیروهای ارتش آمریکا در قاره اروپا) پنج ماه بعد از فتح بغداد سند این مدعاست. ژنرال «کلارک» فاش کرد که آمریکا بعد از اشغال افغانستان برنامه‌ریزی کرد که طی ۵ سال ۷ دولت را سرنگون کنند. شروع این فرآیند با عراق  بود و بعد سومالی، لیبی، سودان، لبنان، سوریه و در نهایت ایران! [5]

 

 

ایران در سال ۲۰۰۳ توسط ارتش آمریکا محاصره نظامی شد. نیروهای آمریکا از آسیای مرکزی تا دریای عرب، از دریای عمان تا سواحل کویت و از بندر فاو عراق تا سواحل ترکیه در دریای سیاه مستقر شدند. قریب به ۶۰% نیروهای مسلحِ در خدمت آمریکا مستقیماً وارد منطقه‌ی ما شدند.


نمایی از پایگاه‌های ارتش آمریکا اطراف ایران در سال ۲۰۰۳ میلادی
منبع عکس: The Asia-Pacific Journal: Japan Focus

تیرماه ۱۳۸۵ در میان هفت کشور مذکور نوبت به لبنان رسید. پرونده این کشور به ماشین جنگی رژیم سپرده شد. جنگ ششم آغاز شد. تسلط بر لبنان به معنای محاصره نظامی سوریه به عنوان حلقه‌ اتصال محور مقاومت بود.

قریب به ۳۰۰ هزار نیروی نظامی آمریکا کریدور زمینی و هوایی میان ایران و حزب الله را در عراق و اردن بسته بودند. رژیم نیز در سایه حمایت سیاسی واشنگتن در این جنگ از تمام تسلیحات جز بمب اتمی استفاده کرد. «رایس» وزیر امور خارجه وقت آمریکا در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی در قانا (روستای لبنانی در ۱۲ کیلومتری مرز‌های شمال اراضی اشغالی) گفته بود: «آن چه ما شاهدش هستیم، دردهای زایمان یک خاورمیانه جدید است. ما باید مطمئن باشیم که بسوی این خاورمیانه قدم بر می‌داریم و نه برای بازگشت به خاورمیانه پیشین».

رهبر انقلاب روز دهم مرداد ۱۳۸۵ پس از جنایت رژیم در قانا در در پیامی خطاب به جهان اسلا‌م بیان کردند: «اگر لبنان تسلیم تجاوز اسرائیل و آمریکا می شد و اگر جوانان مجاهد حزب‌الله و مردم مظلوم جنوب رنج این دفاع مقدس را به جان نمی خریدند، محنتی بلند مدت و ذلتی روز افزون همه ملت لبنان را تهدید می‌کرد و ادامه این روند تهاجمی تمام این منطقه را در بر می گرفت.»

دولت وقت لبنان نیز متحد رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان بود.  نماینده‌ی یکی از سفارت‌های اروپایی مستقر در بیروت روزهای آخر جنگ به دیدار مسئول روابط عمومی حزب الله می‌رود. او در این دیدار می‌گوید که اسرائیل خواهان آتش‌بس است. آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز همه موافق هستند و فقط دولت لبنان مانده که مخالف آتش‌بس است! [7]

اما روند جنگ باب میل تل آویو پیش نرفت. «سردار سلیمانی» فرمانده فقید نیروی قدس نقلی از مکالمه «حمد بن جاسم آل ثانی» وزیر خارجه وقت قطر با «بولتون» سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل روایت کردند. حمد آل ثانی گفت:  «رفتم خانه‌ استراحت کنم که دیدم ناگهان سفیر اسرائیل در سازمان ملل سراسیمه آمد دنبال من. با عجله و با نگرانی به من گفت که کجا هستی؟ گفتم مگر چیز جدیدی شده؟ گفت برویم سازمان ملل. آمدم دیدم این جان بولتون خیلی نگران و مضطرب دارد قدم می‌زند. هر دو به من گفتند الان باید جنگ متوقف بشود. گفتم چرا؟ گفتند اگر جنگ متوقف نشود، ارتش اسرائیل از هم می‌پاشد.»

جنگ روز ۲۳ مرداد به پایان رسید. روز ۲۶ شهریور ۱۳۸۵ کمیته‌ای به سرپرستی «الیاهو وینوگراد» جهت بررسی عملکرد نهادهای نظامی و دولتی رژیم در جریان جنگ ششم تشکیل شد. این تیم به کمیته وینوگراد شهره شد و پس از آن شکل گرفت که اعتراضات داخلی علیه مقامات رژیم بالا گرفت و اشغالگران از نتیجه جنگ ششم دچار یاس شده بودند. وینوگراد هنگام خواندن گزارش نهایی کمیته در روز ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ گفت: این جنگ یک شکست بزرگ و جدی بود.[8] وینوگراد صریحاً گفت که بسیاری از حقایق در این گزارش به دلایل حفاظت از امنیت رژیم و روابط خارجی فاش نشده است.

برخی از نکات مطروحه در گزارش نهایی کمیته وینوگراد [9] به شرح ذیل است:

  • اسرائیل جنگی طولانی را آغاز کرد که بدون پیروزی نظامی آشکار پایان یافت.
  • یک سازمان نیمه نظامی متشکل از چند هزار نفر برای چند هفته در برابر قدرتمندترین ارتش خاورمیانه مقاومت کرد که از برتری کامل هوایی و مزایای فنی برخوردار بود.
  • رگبار راکت‌هایی که به سوی جمعیت غیرنظامی اسرائیل هدف گرفته شده بود، در طول جنگ ادامه داشت و ارتش اسرائیل پاسخ مؤثری به آن نداد.
  • ساختار زندگی [اشغالگران] زیر آتش [حزب الله] به طور جدی مختل شد و بسیاری از غیرنظامیان یا به طور موقت خانه خود را ترک کردند یا زمان خود را در پناهگاه‌ها سپری کردند.
  • اسرائیل یک حمله زمینی در مقیاس وسیع را آغاز کرد که بسیار نزدیک به قطعنامه [۱۷۰۱] شورای امنیت مبنی بر آتش بس بود. این حمله منجر به دستاوردهای نظامی نشد و تکمیل نشد. این حقایق پیامدهای گسترده‌ای برای ما و همچنین برای دشمنان، همسایگان و دوستان ما در منطقه و سراسر جهان داشت.

 


بخشی از گزارش کمیته وینوگراد در سال ۱۳۸۶ | منبع: نیویورک تایمز

در پیام تبریک رهبر انقلاب به سید حسن نصرالله در ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ آمده است: «شما برتری نظامی خود را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کردید؛ افسانه‌ی شکست‌ناپذیری و هیبت دروغین ارتش صهیونیست را به سخره‌ گرفتید؛‌ و آسیب‌پذیری رژیم را به نمایش گذاشتید. دشمن به غلط پنداشته بود که با حمله به لبنان، ضعیف‌ترین حلقه‌ی کشورهای منطقه را هدف قرار می‌دهد و طرح وهم‌آلود خاورمیانه‌ی دلخواه خود را کلید می‌زند.»

رهبر انقلاب روز چهارم مهر ۱۳۸۵ در دیدار با قاریان بیست و سومین مسابقات بین‌‌المللی قرآن نیز درباره دلیل پیروزی حزب الله فرمودند: «چرا حزب‌ الله لبنان - یک مشت جوان، بدون ساز و برگهای معمولی سیاسی و نظامی و اقتصادی متداول دنیا - بر یک ارتش کاملا مجهز و مورد توجه و اعتماد قدرتهای بزرگ جهانی، پیروز شد؟ چون به برکت اسلام، اتکابه‌نفس داشت.»

سید حسن نصرالله روز ۲۱ تیر ۱۴۰۲ درباره جنگ ششم گفت: جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ یک رویداد مهم، بزرگ، بسیار بااهمیت و سرنوشت‌ساز در تاریخ لبنان و منطقه بود.[طرح] خاورمیانه جدید اگر محقق می‌شد، کشورهای منطقه اسرائیل را به رسمیت می‌شناختند، فلسطین و جولان از بین می‌رفت، لبنان تحت اشغال اسرائیل درمی‌آمد و اسرائیل به عنوان ابرقدرت در منطقه و در سایه هژمونی مطلق آمریکا تثبیت می‌شد. این طرح در لبنان شکست خورد و مقاومت در فلسطین، مقاومت در عراق، پایداری در سوریه و ایران کار آن را یکسره کرد.»

 

جنگ هفتم؟!

جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ تصاویری منتشر شد که نیروهای حزب الله لبنان در منطقه شبعا چادر برپا کردند. این منطقه از جنگ سوم و قبل از تشکیل حزب‌الله تاکنون در اشغال رژیم صهیونیستی بوده است. سازمان ملل متحد پس از عقب نشینی سال ۲۰۰۰ رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان، یک خط مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم کرد که آن را اصطلاحاً خط آبی می‌نامند. این خط به نحوی ترسیم شده که ۱۳ مزرعه شبعا (مساحت ۲۵ کیلومتر) جنوب خط قرار دارد.[10]


موقعیت مزارع شبعا در سه گوش مرزی لبنان-سوریه- فلسطین اشغالی


خط آبی سازمان ملل تحت عنوان خط عقب‌نشینی
مزارع شبعا (خط سبز) پشت خط آبی افتاده است
منبع عکس:
Jewish Unpacked

اشغالگران صهیونیست تلاش کردند وضعیت منطقه را در مزارع شبعا از طریق حفر تونل‌ها و خاکبرداری تغییر دهند و دیوار امنیتی احداث کنند. این موضوع با مقاومت مردم محلی روبرو شد. پس از این واقعه، تصاویری در روز دوم تیر ۱۴۰۲ منتشر شد که زبده‌ترین نیروهای حزب الله در قالب یگان رضوان در مزارع شبعا چادر زدند. رسانه‌ صهیونیستی کان مدعی است که نیروهای حزب‌الله در عمق ۳۰ متری فلسطین اشغالی حضور دارند.


تصویر ماهواره رژیم صهیونیستی از محل دقیق استقرار حزب‌الله در مزارع اشغالی شبعا

اما نکته ماجرا عدم جسارت رژیم صهیونیستی برای واکنش سخت است. مکتب امنیتی جهود اشغالگر استوار بر حذف تهدید قبل از وقوع واقعه علیه رژیم است. این رژیم از دهه ۸۰ میلادی مبتنی بر دکترین مناخیم بگین راهبرد حمله پیش دستانه را اولویت قرار داده است. بمب باران راکتور هسته‌ای تموز عراق در سال ۱۹۸۱ میلادی و حمله‌ به تاسیسات هسته‌ای الکبر سوریه در سال ۲۰۰۷ میلادی از جمله مصادیق دکترین بگین در رژیم صهیونیستی است.


نیروهای یگان رضوان (نیرو ویژه حزب الله) در عمق ۵۰ متری مناطق اشغالی

اکنون رژیم در مقابل ۲ چادر حزب الله به استیصال رسیده است. زیرا یقین دارند سید حسن به هر کنش صهیونیست‌ها واکنش نشان می‌دهد. رژیم طعم آن را یک مرتبه در عملیات سال ۱۳۹۳ شبعا چشیده است. این عملیات تبدیل به بزرگ‌ترین شکست اسرائیل بعد از جنگ ۳۳ روزه شد. 

ماجرا از این قرار بود که روز ۲۸ دی ۱۳۹۳ بالگرد ارتش رژیم در استان قنیطره سوریه، ماشین حامل نیروهای حزب الله را هدف قرار می‌دهد. در این عملیات شش تن از نیروهای حزب الله به شهادت رسیدند.  حزب الله به فاصله کمتر از ۸ روز موازنه وحشت را برقرار کرد. حزب الله ۹ خودرو نظامی اسرائیل را در مزارع شبعا هدف قرار داد. رژیم ۲ کشته و ۷ زخمی را تایید کرد.[11] اما تلفات ۱۷ نفر بود.


کشاورزان شیعه مقابل ارتش رژیم صهیونیستی

اکنون راهبرد رژیم از حمله پیش دستانه به یک ناظر صرف در موضوع چادرهای حزب الله تقلیل یافته است. اندیشکده بگین - سادات (BESA) رژیم صهیونیستی خرداد ۱۳۹۹ نوشته بود: بازدارندگی دولت یهود پس از تخلیه توام با عجله اسرائیل در می سال ۲۰۰۰ از منطقه امنیتی خود در جنوب لبنان خدشه‌دار شد. این عقب نشینی، جنوب لبنان را به یک موجودیت رعب آور نابودنشدنی تبدیل کرد که می‌تواند به میل خود عرضه را در شمال اسرائیل به تنگ آورد و تکامل حزب الله را به یک قدرت نظامی مهیب و مجهز به ۱۵۰/۰۰۰ موشک و راکت تسریع کند؛ موشک‌هایی که قادر به رسیدن به هر نقطه از اسرائیل است.[12]


اندیشکده بگین -سادات رژیم صهیونیستی:
زرادخانه حزب الله مشتمل بر۱۵۰ هزار موشک و راکت است

نتانیاهو دی ۱۴۰۱ مجدداً به کرسی نخست وزیری رسید و تندروترین دولت تاریخ رژیم را تشکیل داد. همین موضوع باعث سد که رژیم در بحرانی‌ترین اوضاع تاریخی قرار بگیرد. نزاع میان صهیونیسم و فلسطین به نزاع میان صهیونیست‌ها درون قلمروی اشغالی ۱۹۴۸ تبدیل شده است.

قریب به ۸ ماه است که تل‌آویو به تسخیر صهیونیست‌های ضد نتانیاهو درآمده است. رژیم در قلمروی ۱۹۴۸ میلادی با اعتراضات گسترده صهونیست‌ها و در قلمروی ۱۹۶۷ میلادی با مقاومت فلسطینی‌ها روبرو است. قریب به ۷۰% ارتش صهیونیستی نیز درگیر کرانه باختری است.

تمرد نظامیان نیز وضعیت رژیم را بغرنج کرده است. «آسوشیتدپرس» روز ۲۸ تیر نوشت: «شکاف در ارتش اسرائیل در حال ظهور است.» این خبرگزاری آمریکایی در ادامه نوشت: «مجهزترین و قدرتمندترین نیروی نظامی خاورمیانه تحت یکی از بدترین حملات یعنی نبرد در بدنه خود است.»[13]

موسسه موسوم به مطالعات امنیت ملی (INSS) هشدار داد که ارتش اسرائیل در خطر انحلال قرار دارد و ما را به سمت یک ارتش ضعیف سوق می‌دهد.[14] این اندیشکده صهیونیستی در گزارش دیگری نوشت: در بازی جربزه مرغ (تئوری بازی‌ها) بین نیروهای ذخیره و نخست وزیر [نتانیاهو] هیچ برنده‌ای وجود ندارد. هر دو طرف با یک فرمان قفل شده به سمت یکدیگر رانندگی می‌کنند و [این] ارتش اسرائیل [است] که شکست می‌خورد. [15]

شبکه صهیونیستی «آی‌۲۴»  یک روز پس از تصویب بخشی از طرح جنجالی نتانیاهو در کنست نوشت که شبکه ۱۳ رژیم با طرح یک نظرسنجی نشان داد ۵۶% شهرک‌نشینان از جنگ داخلی می‌ترسند و ۲۸% اشغالگران به فکر خروج از کشور هستند.

«یدیعوت آحارونوت» نوشت: «جامعه [اسرائیل] امروز تحت کنترل نسلی از فرزندان بنیانگذاران به سر می‌برد که نسل سوم نامیده می‌شوند؛ نسلی که گویا یک نفرین واقعی برای آینده دولت باشد. نسل سوم اسرائیلی‌ها فاقد چارچوبی پایدار برای آینده دولت هستند و آن را به سمت تجزیه سوق خواهد داد».

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی نیز گفت: اسرائیل با بحران تاریخی روبه‌روست که آن را به نابودی از درون، تهدید می‌کند. ما با دشوارترین لحظاتی روبه‌رو هستیم که اسرائیل تجربه کرده است. «تامیر باردو» رئیس اسبق موساد (از طراحان کارزار ترور دانشمندان ایرانی) اسفندماه گفته بود: اکنون در برابر بزرگترین خطر موجودیتی از سال ۱۹۴۸ (سال تشکیل رژیم صهیونیستی) قرار داریم. روزنامه «هاآرتص» با اشاره به سخنرانی سید حسن نصرالله در سال ۲۰۰۰ میلادی نوشت: «او در نظریه خانه عنکبوت درست گفته بود. جامعه اسرائیل در حال از هم پاشیدن است».

رهبر انقلاب روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ فرمودند: و امّا رژیم صهیونیستی. در عمر هفتادوپنج‌ساله‌ی خودش هرگز گرفتاری‌های هولناکی مثل امروز نداشته. اوّلاً «تزلزل سیاسی»؛ در چهار سال، چهار نخست‌وزیر عوض کردند؛ ائتلافهای حزبی هنوز درست شکل نگرفته متلاشی میشوند. ائتلاف درست میکنند، بعد از مدّت کوتاهی، ائتلاف متلاشی میشود. حزبهایی که از قبل تشکیل شده‌اند یا دارند تشکیل میشوند، بتدریج دچار انحلال میشوند، منحل میشوند؛ یعنی آن‌قدر ضعیف میشوند که مثل انحلال است. دوقطبی شدیدی در سرتاسر رژیم جعلی وجود دارد؛ [اگر] الان ملاحظه کنید بین خودشان دو قطبی است؛ این تظاهراتِ صدهزار نفری و دویست‌هزار نفری و بیشتر در تل‌آویو و در شهرهای مختلف دیگر، نشانه‌ی این است. حالا چهارتا موشک هم ممکن است به یک جایی بزند، [ولی] اینها جبران نمیکند آن قضیّه را. به معنای واقعی کلمه دچار ضعف و تزلزل سیاسی است. اعلام شده که بزودی تعداد کسانی که از اسرائیل دارند خارج میشوند، یهودی‌هایی که خارج میشوند، به دو میلیون [نفر] میرسد. این را اعلان کردند؛ یعنی گفته‌اند در آینده‌ی نزدیکی، حدود دو میلیون از [مناطق اشغالیِ] رژیم صهیونیستی خارج میشوند. مقامات خودشان به طور مرتّب و پی‌درپی هشدار میدهند که فروپاشی نزدیک است؛ رئیس‌جمهورشان میگوید، نخست‌وزیر سابقشان میگوید، رئیس امنیّت [ملّی]شان میگوید، وزیر دفاعشان [میگوید]؛ همه‌ی آنها میگویند که فروپاشی ما نزدیک است؛ ما به هشتاد سالگی نمیرسیم. ما گفتیم «بیست‌وپنج‌سال دیگر را نمی‌بینید»،خودشان عجله کردند، زودتر میخواهند [از بین بروند]!


[1]:britannica.com/event/Arab-Israeli-wars

[2]:irdc.ir/fa/news/5828

[3]:nytimes.com/2000/05/24/world/retreat-lebanon-israelis-barak-declares-end-tragedy-last-troops-leave-lebanon.html

[4]: برگرفته از کتاب «آیا قرن آمریکا به پایان رسیده است؟» اثر جوزف نای

[5]:aljazeera.com/news/2003/9/22/us-plans-to-attack-seven-muslim-states

[6]:apjjf.org/-Catherine-Lutz/3389/article.html#

[7]:khl.ink/f/34104

[8]:france24.com/en/20080130-winograd-report-lebanon-war-serious-failure-israel-lebanon

[9]:nytimes.com/2008/01/30/world/middleeast/31winograd-web.html

[10]:fa.alalam.ir/news/1670999

[11]:theguardian.com/world/2015/jan/28/israel-hezbollah-soldiers-binyamin-netanyahu-lebanon

[12]:besacenter.org/israels-south-lebanon-withdrawal

[13]:apnews.com/article/israel-military-netanyahu-protests-judicial-overhaul-8c9c1a5f21c784914e780f1c4d4f7e68

[14]:breakingdefense.com/2023/07/as-israels-air-force-reservists-join-protests-country-faces-potential-turning-point/

[15]:inss.org.il/social_media/the-military-figures-could-not-remain-indifferent-and-the-resolution-lies-with-the-prime-minister

[16]:https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=52389

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول