اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی برای تولید 50 هزار تن چای در سال

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وزارت جهاد کشاورزی طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده، تولید داخلی چای را از 35 هزار تن به 50 هزار تن در سال افزایش خواهد داد.

هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی برای تولید 50 هزار تن چای در سال

علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس به تشریح نشست امروز این کمیسیون، گفت :در جلسه امروز کمیسیون کشاورزی با موضوع چای و مشکلات چایکاران  مناطق شمالی کشور با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان چای کشور، رئیس سازمان جهاد کشاوزی استان گیلان، نمایندگان استان گیلان و دیگر مسئولان مربوطه برگزار شد.

وی افزود: گزارش‌هایی از وضعیت تولید، مصرف، نحوه توزیع ارز نیمایی، میزان واردات در سنوات گذشته، میزان و تخصص یارانه حمایتی دولتی به چایکاران و رانت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، ارائه شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در کمیسیون کشاورزی تأکید شد که امورات  مربوط به چای و چایکاران به سازمان چای کشور و تشکل‌ها واگذار شود تا واردات متناسب انجام شود.

نظری اظهار کرد: مسئولان میزان تولید چای در کشور را 30 تا 35 هزار تن و نیاز مصرف را 80 تا 100 تن اعلام کردند که با توجه به تولید 35 هزار تنی چای داخلی نباید واردات بیشتر از 65 هزار تن  در سال 1401 اتفاق می‌افتاد.

 وی یادآور شد: اما شاهد آن هستیم که در سال 1401 عددی معدل 109 هزار تن چای به کشور دارد شد که حاکی از رانت و سوءاستفاده است. 45 هزار تن مازاد بر نیاز کشور در سال 1401  چای وارد کشور شده است، این واردات بی رویه موجب شده که تولیدکنندگان داخلی متضرر شوند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وزارت جهاد کشاورزی طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده، تولید داخلی چای را از 35 هزار تن به 50 هزار تن در سال  افزایش خواهد داد. تا واردات کمی داشته باشیم.

وی ادامه داد: قرار شد مکاتبه رسمی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شود تا علت مجوز واردات 109 هزار تن چای در سال 1401 و علت واگذاری 50 درصد واردات به افراد خاص گزارشی از آن تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد: مقرر شد وزرای جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی، رئیس دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه بودجه و نمایندگان استان‌های شمالی کشور در جلسه‌ای حضور پیدا کنند و مشکلات چایکاران بررسی  و تصمیم واحدی گرفته شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول