اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

خراسان جنوبی‌ها در تدارک پیوستن به دریای خروشان طریق‌العشق

همه دست به دست هم داده‌اند تا زمینه حضور آنهایی که قصد پا گذاشتن در رکاب طریق‌العشق( پیاده‌روی جهانی اربعین) را دارند به بهترین نحو ممکن فراهم کنند و در سر منزل مقصود نیز بهترین میزبان باشند زائران سردار کربلا را.

خراسان جنوبی‌ها در تدارک پیوستن به دریای خروشان طریق‌العشق

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ عاشق که باشی طریق‌العشق را هر چقدر هم که ناهموار باشد می‌پیمایی و خود را به طی کنندگان این راه آسمانی و سراسر نور در سرزمین کربلا می‌رسانی.

شاهراهی که برای عشاق آن فرق نمی‌کند سرد باشد یا گرم، وسط چله زمستان باشد و یا وسط چله تابستان با پای دل گام در این راه می‌نهی تا به دیدار شاهی از جنس قیام برای حق‌طلبی و حق‌خواهی نائل آیی.

نور این شاهراه که عشق به حسین بن علی (ع) و یاران باوفایش تو را مهمانی این پیاده‌روی میلیونی بین‌المللی فرا می‌خواند.

اینجا دیگر مرزهای زمینی و خاکی را رها می‌کنی و با بال‌های دل در این شاهراه نورانی به پرواز درمی‌آیی و چه پرواز دلچسبی دارند پرستوهای عاشق وقتی به حریم یار می‌رسند و بعد از طی طریق و سیر و سلوک عاشقانه که به دیدار عشق نائل می‌آیند.

اینجا غبار دل را با باران چشم‌ها می‌شویند و در کعبه کربلا به طوائف در می‌آیند و سعی بین صفا و مروه آنها می‌شود بین‌الحرمین.

خوشا به حال آنهایی که بخت یاراش است و مسافر طریق‌العشقند جاماندگان را بی‌نصیب از دعای خیرتان نگذارید به ویژه وقتی دل‌هایتان در زلال گرم اشک چشم هایتان صیقل داده می‌شود و نور از آن می‌گذرد.

پا گذاشتن در شاهراه پیاده روی اربعین

هر سال میلیون ها نفر از عشاق حسین بن علی (ع) پا در شاهراه پیاده روی اربعین حسینی می گذارند تا ارادت خویش را به فرمانده قیام کربلا ادا کنند اما این همایش پیاده روی میلیونی ها جهانی نیاز به تمهیداتی بسیاری دارد که از ماه ها پیش آغاز شده و اکنون به اوج خود رسیده است.

خراسان جنوبی ها هم که همیشه در این زمینه پیشتاز و پیش قراول بوده اند از ماه ها قبل به فکر تدارکات لازم افتاده اند تا بهترین خدمات را به زائران حریم یار با استقرار موکب هایی ارائه دهند و  زائران خراسان جنوبی نیز به دریای خروشان طریق العشق بپیودند.

کمتر از یک ماه دیگر تا اربعین حسینی باقی مانده و هر آن کس که آرزوی حضور در همایش بزرگ پیاده روی اربعین را دارد در تکاپوی آماده شدن است. 

ظرفیت بسیاری از کاروان‌ها تکمیل شده و جمعیت قابل توجهی نیز قصد دارند به همراه خانواده عازم سفر شوند. 

موکب‌دارهای خراسان‌جنوبی نیز بلافاصله بعد از روز عاشورا مقدمات برپایی موکب در کشور عراق را در برنامه داشته و در تلاش هستند به بهترین نحو پذیرای زائران باشند. 

خراسان‌جنوبی از جمله استان‌های پیشتاز در زمینه بازسازی عتبات عالیات است و موکب‌های پذیرایی، اسکان، پزشکی و خدمات‌رسانی خراسان‌جنوبی نیز در شهر کاظمین مستقر است. 

اما برای این که در جریان تمهیدات لازم، برنامه ها و توصیه های متولیان امر در این زمینه قرار گیریم باید با آن ها همکلام شویم تا ببینیم تا کنون چه کرده اند چه می خواهند بکنند.

 

استقرار ۳۱ موکب در کاظمین

موسی جوینده، رئیس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین خراسان جنوبی امروز به رسانه ها اعلام کرد: ۳۱ موکب استان  برای استقرار در سایت کاظمین برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی مجوز دریافت کرده اند.

وی گفت: اولین موکب که موکب اسکان است و امکانات اولیه زیستی در آن فراهم می‌شود، ۲۷ مرداد راهی کاظمین می‌شود و آخرین موکب ۲ شهریور در کاظمین مستقر خواهد شد.

وی افزود: موکب‌های استان در کاظمین در صحن امامین جوادین مستقر و امسال ۲۵ هزار سایبان در این محل برای راحتی زائران نصب می‌شود.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین امسال ۲۰۰ دستگاه پنکه مه پاش برای خنک نگه داشتن محل استقرار درنظر گرفته شده است.

جوینده درخصوص تامین آب موکب‌ها افزود: در بحث تامین آب شیرین و بهداشتی هیچ مشکلی نداریم و از آب بهداشتی خود حرم استفاده می‌کنیم.

علاوه براین برای خنک نگهداشتن آب نیز از دستگاه‌های یخسازی که از سمت شهرداری، آب منطقه‌ای و سازمان‌های دیگری تهیه شده است استفاده می‌کنیم.

زائران گروهی سفر کنند

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین خراسان جنوبی به زائران توصیه کرد سفر خود را مدیریت کرده، به صورت گروهی سفر کنند، تا حد امکان در شب پیاده روی کنند و از کلاه نقاب دار، ضد آفتاب، کفش و لباس مناسب استفاده کنند.

همچنین پول نقد ایرانی و دینار به همراه داشته باشند و اگر فردی بیمار است داروی خاص خود را به همراه نسخه‌ خود به زبان انگلیسی به همراه خود داشته باشند.

 

دریافت دینار از بانک ها

محمد رضا زرنگ، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی نیز گفت: امسال از سمت بانک مرکزی امکانی ایجاد شده است تا زائرن اربعین از طریق بانک‌های مشخص شده دینار محلی دریافت کنند و به همین منظور زائران می‌توانند با مراجعه به درگاه‌های بانک‌های ملی، سپه، صادرات، تجارت و پست بانک درخواست خود را ثبت کرده و کد رهگیری مربوطه را به بانک تحویل دهند. 

وی افزود: شروع ثبت نام از ۲۸ مرداد است و زائران می‌توانند بعد از دریافت و تحویل کد رهگیری به بانک هدف، تا سقف ۲۰۰ هزار دینار برای افراد بالای ۵ سال دینار دریافت کنند.

وی گفت: بانک‌های مرتبط تا ساعت ۱۵ خدمات ارزی مربوط به دینار را ارائه می‌کنند.

علی زنگویی، رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی هم گفت: زائران اربعین که گذرنامه آنان از یک فروردین سال ۹۵ به بعد و اعتبار آن تمام شده است می‌توانند از شنبه به دفاتر اداره گذرنامه مراجعه و با نصب برچسب گذرنامه خود را شش ماه تمدید کنند.

وی افزود: همچنین افرادی که گذرنامه ندارند می‌توانند برای دریافت گذرنامه موقت به اداره گذرنامه بیرجند یا شهرستان خود مراجعه کنند که از ۶ صبح تا ۷ شب باز هستند. 

وی گفت: افرادی که قصد دریافت گذرنامه اصلی دارند باید به پلیس+۱۰ مراجعه کنند.

 

ثبت نام ۱۲.۴ هزار نفر در سامانه سماح

حسین دستگردی، مدیرحج و زیارت خراسان جنوبی نیز اعلام کرد: تاکنون ۱۲ هزار و ۴۹۲ زائر از استان، برای شرکت در پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح نام نویسی کردند که  از این تعداد، ثبت‌نام ۹ هزار و ۹۸۶ نفر قطعی شده است.

وی افزود: امسال ثبت‌نام زائران امام حسین (ع) در سامانه سماح از سوم مرداد آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

مدیرحج و زیارت خراسان جنوبی ادامه داد: متقاضیان پس از ورود به سامانه و انتخاب بسته بیمه، انتخاب مرز، انتخاب زمان خروج از کشور و پرداخت هزینه، کارت شناسایی اربعین را دریافت می‌کنند و علاوه بر کارت شناسایی، بارکد‌هایی نیز در اختیار زائر قرار می‌گیرد که می‌تواند آن را روی وسایل خود نصب کند تا در صورت مفقود شدن، بتوان آن را پیدا کرد.

دستگردی از امکان ثبت‌نام گروهی در سامانه سماح خبر داد و افزود: افراد می‌توانند در این سامانه به صورت گروهی ثبت‌نام و یک نفر را به عنوان سرگروه انتخاب کنند.

وی  گفت: زائرانی که قصد تشرف به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی را دارند می‌توانند به نشانی اینترنتی samah.haj.ir یا my.haj.ir یا دفاتر و شرکت‌های خدمات زیارتی در استان مراجعه کنند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی افزود : پرواز‌های اعزام زائران استان به عتبات عالیات که قرار بود هر هفته برقرار باشد به دلیل افزایش قیمت بلیت‌ها و کم شدن درخواست‌ها از ابتدای امسال لغو شد اما پیگیری برای برقراری مجدد آن‌ها ادامه دارد.

اسداله جلال زاده، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی هم اظهارداشت: همچون سال های گذشته، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان به عنوان دبیرخانه کمیته خدمات حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین استان با همکاری انجمن‌های صنفی شرکت‌ها و رانندگان مسافر، مالکان و رانندگان استان با بهره گیری از تمام ظرفیت‌های موجود برای خدمات رسانی مطلوب‌تر به زائران اربعین حسینی استفاده خواهد کرد.

امکان پیش خرید بلیت اربعین

دبیر کمیته خدمات حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین خراسان جنوبی افزود: با توجه به آغاز طرح اربعین حسینی و تعیین نرخ بلیت سفر اربعین، هم استانی عزیز از هم اکنون امکان پیش خرید بلیت ها را از درگاه‌های مجاز خواهند داشت.

جلال زاده گفت: همکاران ما در تیم‌های نظارتی از هم اکنون تا پایان ایام طرح با حضور در پایانه‌های مسافربری استان و همچنین مرز مهران آماده خدمت رسانی به زائران عزیز هستند.

وی گفت: هرگونه تخلف یا تخطی از ضوابط و یا نرخ مصوب از طریق استقرار میز پاسخگویی و رسیدگی به شکایات سفرهای اربعین حسینی در محل پایانه‌های مسافربری استان و و یا تماس با شماره ۱۴۱ منعکس کنند تا در اسرع وقت و تشکیل کمیسیون‌های ویژه رسیدگی گردد.

علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: به علت حجم بالای زائران و مشتاقان زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین و پس از آن در ایام پایانی ماه صفر، از حداکثر ظرفیت ناوگان اتوبوسی سایر ارگان‌ها که توان رفتن به مسیرهای طولانی‌تر را دارند، برای جابه جایی به موقع، ایمن و مطلوب، استفاده می‌شود.

آغاز جابجایی ها از ۲۱ مرداد

وی بیان کرد: بر اساس ابلاغ ستاد اربعین کشور و با توجه به تجارب سال‌های گذشته خدمات حمل و نقل برای جابجایی زائران از تاریخ ۲۱ مرداد آغاز تا ۲۰ شهریور سال جاری ادامه خواهد داشت تا انشالله مشکلی برای برگشت کامل زائران به کشور نداشته باشیم.

حسین عباسی، معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل و ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم گفت: تشدید نظارت بر مجتمع‌های خدماتی رفاهی استان به منظور ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین انجام می شود.

وی افزود: با توجه به افزایش میزان تردد‌های جاده‌ای در ایام اربعین از استان، ایجاد فضای مناسب و رعایت الزامات بهداشتی دو مقوله مهم در خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی است.

وی ادامه داد: در بازدید از این مجتمع‌ها شاخص‌های مختلفی از جمله وضعیت نمازخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی نمازخانه، رستوران و آشپزخانه، پارکینگ و ورودی و خروجی مجتمع‌ها مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل راهداری و حمل و ونقل جاده‌ای استان اضافه کرد: کارشناسان اداره کل راهداری و حمل و ونقل جاده‌ای استان با نظارت بر مجتمع‌ها به صورت ویژه با همکاری مدیران مجتمع‌های خدماتی و رفاهی زمینه استقبال و خدمت رسانی به زائران در طول راه‌های استان را فراهم کرده اند.

عباسی ادامه داد: اجرای طرح نظارتی بر مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین راهی تا پایان ایام اربعین و بازگشت زوار به محل اقامتشان به صورت مستمر ادامه دارد.

وی گفت:  زائران برای تسهیل دسترسی به اطلاعات موقعیت مکانی و امکانات مجتمع‌های فعال در این استان و ارائه نظرات و  انتقادهای  خود می‌توانند به سامانه ۱۴۱ مراجعه کنند.

حسین ظهوری، مدیر کل پست خراسان جنوبی هم  به نقل از مدیر عامل شرکت ملی پست  جمهوری اسلامی ایران از تخفیف ۷۵ درصدی تعرفه پست برای ارسال گذرنامه‌های زیارتی خبر داد و اعلام کرد: امسال تدبیر ویژه‌ای از سوی نیروی انتظامی و اداره گذرنامه بابت صدور گذرنامه‌های زیارتی اعمال شد ه که ما هم در شرکت ملی پست تصمیم گرفتیم ۷۵ درصد تعرفه‌های حمل و توزیع گذرنامه‌های زیارتی به هموطنان تخفیف داده شود.

وی از مردم استان خواست، با توجه به اینکه به ایام اربعین حسینی نزدیک می شویم 
چنانچه نیاز به تمدید یا تقاضای صدور گذرنامه دارند، هرچه سریع‌تر اقدام و این کار را به ایام منتهی به اربعین حسینی موکول نکنند.

مدیرکل پست خراسان جنوبی ادامه داد: در ایام عادی گذرنامه‌ها را دو تا سه روزه توزیع می‌کنیم، و این  زمان ممکن است در ایام نزدیک به اربعین بیشتر شود و به همین سبب درخواست می‌کنیم هموطنان در اسرع وقت برای صدور گذرنامه هایشان اقدام کنند.

به گفته ظهوری سال گذشته پست جمهوری اسلامی  بیش از ۴۴ هزار گذرنامه توزیع کرد.

محمد علی کاووسی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم با اشاره به برنامه های جمعیت هلال احمر استان برای ایام اربعین حسینی، بیان کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی امداد و نجات داخل کشور و مدیر درمان خارج کشور بوده و در عملیات هایی اعم از حج و اربعین در خدمت زائران داخلی و خارجی

است.

۸۰ پایگاه و درمانگاه هلال احمر

وی اظهار کرد: امسال جمعیت هلال احمر کشور با بیش از ۸۰ پایگاه و درمانگاه و مرکز درمانی در ورودی مرزها و داخل عراق به زائران مراسم جهانی اربعین امدادرسانی و خدمات رسانی خواهد داشت.

کاوسی با بیان اینکه تجهیزات و امکانات لازم برای خدمات امدادی و درمانی تامین شده و موجود است افزود: خود مراقبتی و خود امدادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در این راستا آموزش های همگانی به شهروندان ارائه می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: شهروندان می توانند دوره آنلاین رایگان آمادگی برای مراسم اربعین حسینی در سامانه آموزش های مجازی جمعیت هلال احمر(خادم) را فراگرفته و گواهینامه کسب کنند.     

کاوسی با بیان اینکه در این دوره تمام اقدامات لازم برای حضور در مراسم اربعین آموزش داده می شود، اظهار کرد: گرمازدگی، گرفتگی عضلانی و آموزش های قبل از اربعین از جمله محورهای دوره مجازی هلال احمر است.

وی با اشاره به طرح پنجشنبه های امدادی، مهارتی و تبیینی هلال احمر، اظهار کرد: در این طرح آموزش های همگانی به صورت رایگان برای کارکنان جمعیت و عموم مردم برگزار می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح در روز پنجشنبه، دوم شهریورماه، با موضوع اربعین و کمک های اولیه برگزار خواهد شد و متقاضیان می توانند برای شرکت در این دوره ها به شعب جمعیت هلال احمر مراجعه کنند.

کاوسی بیان کرد: طی سال گذشته جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با همکاری بسیج جامعه پزشکی، مرکز پزشکی حج و زیارت و دانشگاه علوم پزشکی، در بحث خدمات درمانی در کاظمین ورود کرد. 

وی با بیان اینکه این تجربه باعث شد که در سال جاری، مدیریت درمانگاه ها و پایگاه های جمعیت هلال احمر در شهر کاظمین بر عهده جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی قرار بگیرد، گفت: ۱۱۲ پزشک، پرستار و متخصص از خراسان جنوبی در قالب تیم های هلال احمر به عراق اعزام می شوند. 

طرح «مرهم زائر»

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به طرح «مرهم زائر» اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح، شهروندان می توانند داروی مازاد در منزل که در شرایط مناسبی نگهداری شده است را برای تامین داروی های مورد نیاز زائران به شعب جمعیت هلال احمر تحویل دهند.

وی با بیان اینکه از شهروندان خواستاریم در مراسم اربعین مسائل غذا، آب و خواب را مورد توجه قرار ویژه قرار دهند، گفت: زائران می توانند برای جلوگیری از برخی بیماری ها، آب را جرعه جرعه بنوشند. 

کاوسی با بیان اینکه همچنین زائران در طول سفر اربعین از غذاهایی استفاده کنند که با فرهنگ منطقه خودشان همخوانی دارد، گفت: خواب و استراحت از اهمیت بالایی برخوردار است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین از زائران خواستاریم دیگر امدادی با حمایت های روانی و کمک به دیگر زائران مورد توجه قرار دهند.

سرهنگ ملک آبادب، جانشین معاونت اجتماعی انتظامی خراسان جنوبی هم از ثبت نام ۹ هزار ۱۵۶ برای دریافت گذرنامه اربعین خبر داد و گفت: کار صدور گذر نامه با حضور تمام وقت همکاران حتی در روز‌های تعطیل در حال انجام است.

وی افزود: افرادی که تاریخ صدور گذرنامه آن‌ها از ۱ مرداد ۱۳۹۵ است و تاریخ انقضا آن گذشته با الطاق برچسب مخصوص گذر موقت امکان سفر به پیاده روی اربعین را دارند.

وی در ادامه از زائران خواست برای صدور گذرنامه به اداره صدور گذرنامه مراجعه کنند.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول