اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

بازخوانی طلایی ترین روزهای تاریخ خراسان جنوبی

سفر مقام معظم رهبری به جنوب خراسان در ششم و هفتم شهریور ماه سال 87 طلایی ترین ورق تاریخ خراسان جنوبی به حساب می آید که در این گزارش مروری بر اهم رویدادهای این سفر ماندگار خواهیم داشت.

بازخوانی طلایی ترین روزهای تاریخ  خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ درخشش این ورق از تاریخ عصر حاضر خراسان جنوبی برای همه بیش از دیگر ورق های آن است. شاید بپرسی چرا؟! پاسخ هم این است؛ که این ورق طلایی به واسطه سفر مقام عظمای ولایت در ششم شهریور ماه سال ۷۸ به جنوب خراسان است که از آن می توان به طلایی ترین و ماندگارترین روز تاریخ این خطه یاد کرد.

حک شدن روز ماندگار خراسان جنوبی بر لوح سنگی تاریخ معاصر آن، ششم شهریور ماه سال ۷۸ است زیرا رهبر معظم انقلاب قدم بر چشم مردمی گذاشتند که سال ها انتظار چنین روزی را می کشیدند که شاید قلم و تصویر نتواند این شور و حال وصف ناشدنی را به تحریر درآورد یا به تصویر بکشد.

شاید مرور این روز برای آن هایی که آن را به چشم دیده و لمس کرده اند فراموش نشدنی ترین روز زندگی آن ها باشد و به آن افتخار کنند که رهبری به دیدار دل های بی قرار بیرجندی ها آمدند و روز بعد را هم به دیدار اهالی جنوبی ترین شهر خراسان یعنی نهبندان رفتند.

ششم شهریور سال ۷۸ رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در اجتماع باشکوه مردم خونگرم و صمیمى شهرستان بیرجند با اشاره به نقش قابل توجه مردم این خطه از کشورمان در مبارزات اسلامى ملت ایران، وجود استعدادهاى فراوان انسانى و طبیعى را در منطقه جنوب خراسان خاطرنشان کردند و ضرورت احیاى این استعدادها را به عنوان یک دستور اسلامى، مورد تأکید قرار دادند.

علمای بیرجندی

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... «خامنه ای» در این اجتماع بزرگ که با ابراز احساسات پرشور حاضران در تبعیت از ولایت عظماى اسلامى توأم بود، از ایمان، پایبندى و اعتقاد راسخ به حاکمیت دین و ارزش هاى اسلامى به عنوان خصوصیت همیشگى مردم بیرجند یاد کردند و فرمودند: «در این شهر، علما و شخصیت هاى علمى و ادبى بزرگى پرورش یافته اند که مرحوم آیت ا... سید حسن تهامى و مرحوم آیت ا... شیخ محمد حسن ضیاءآیتى و نیز حاج شیخ جواد عارفى، عالم کهن سال این شهر، از زمره آنان محسوب مى شوند.

مردم بیرجند به عنوان اسطوره اى از ملت ایران در دوره حاکمیت رژیم ستمشاهى، پایبندى خود را در حمایت از هر حنجره اى که از آن نام اسلام و قرآن بلند مى شد و براى حاکمیت دین فریاد مى کشید، نشان داده است و براى مردم این شهر و مناطق جنوب خراسان، آمار و ارقام افتخارآمیزى از سرداران رشید و شجاع، شهدا، جانبازان و آزادگان به ثبت رسیده است.» حضرت آیت ا... خامنه اى از خاندان عَلَم به عنوان دست نشانده هاى استعمار کهن و میراث خواران سلطه جهنمى بیگانگان در منطقه بیرجند یاد کردند و ضمن برشمردن تلاش هاى تحقیرآمیز آنان علیه علما، روحانیان و مردم مؤمن و با معرفت این شهرستان فرمودند:« امروز در سایه حاکمیت اسلام، این منطقه از استعدادهاى انسانى بالایى برخوردار است و استعدادهاى طبیعى نظیر معادن غنى و سرزمین هاى بالقوه حاصلخیز، امکانات فراوانى براى پیشرفت و ارتقای سطح زندگى مردم به وجود آورده است، بنابراین دستور اسلام، احیاى این استعدادهاست.»

رهبر معظم انقلاب اسلامى بر ضرورت تلاش در جهت زدوده شدن محرومیت ها از مناطق جنوب خراسان تأکید کردند و خطاب به جوانان این منطقه گفتند: «از استعداد خود در فراگیرى مهارت ها و کسب تخصص ها هر چه بیشتر استفاده کنید، خوب درس بخوانید و خود را مجهز کنید البته علم به تنهایى کفایت نمى کند و انسان عالم، هنگامى مفید واقع خواهد شد که ایمان راسخ داشته باشد.»

این گزارش حاکی است، هفتم شهریور سال ۷۸ رهبری معظم انقلاب اسلامی ایران در اجتماع بزرگ مردم محروم شهرستان مرزى نهبندان حضور یافتند و دیدار با مردم و به ویژه جوانان مومن، مهربان و نجیب نهبندان را یک توفیق بزرگ و خاطره اى به یاد ماندنى توصیف کردند و فرمودند: «من با سفر به شهرستان محروم نهبندان مى خواهم توجه مسئولان سطوح مختلف دولتى و استانى را به طور کامل به این منطقه و مناطقى از این قبیل جلب کنم و از آن ها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روى نقاط دور افتاده که غالباً محرومیت هاى زیادى را از دوران قبل تحمل کرده اند متمرکز کنند.

حضرت آیت ا... خامنه اى اقدامات نظام اسلامى براى محرومیت زدایى از نقاط محروم کشور را خاطرنشان کردند و گفتند: در دوران قبل از پیروزى انقلاب به قدرى بر مردم این مناطق محرومیت تحمیل شده است که اگر ۱۰ برابر خدمات ۲۰ سال گذشته انقلاب نیز کار انجام شود، باز هم حق این مناطق ادا نخواهد شد، بنابراین مسئولان کشور باید به روند محرومیت زدایى از این منطقه و سایر نقاط محروم کشور، شتاب مضاعف و فزاینده ترى بدهند.

رهبر انقلاب اسلامى بر وفور استعدادها در منطقه جنوب خراسان تأکید کردند و فرمودند: این منطقه باید بتواند از لحاظ مادى و معنوى روى پاى خود بایستد و نیازهایش برآورده شود و براى این منظور لازم است مردم و به ویژه جوانان مستعد و توانمند منطقه براى همکارى با دولت و مسئولان دولتى آمادگى داشته باشند.

مقام معظم رهبرى در بخش دیگرى از سخنانشان وجود بسیج فعال در نهبندان را حائز اهمیت دانستند و با پرمسئله خواندن مرزهاى این منطقه از لحاظ قاچاق کالا و مواد مخدر فرمودند: سوداگران مرگ که حاضرند میلیون ها جوان را به کام اعتیاد بکشند، مرزهاى ما را در وضعیت بدى قرار داده اند و در این میان از قشرهاى مختلف مردم و به ویژه جوانان این منطقه انتظار مى رود که آگاهى، استقامت، هوشیارى و مجاهدت خود را به بهترین شکل نشان دهند.»

پیام قدردانی

بعد از پایان این سفر، دفتر مقام معظم رهبری ۱۶ شهریور ۷۸ پیام قدردانی برای حضور پرشور مردم جنوب خراسان همزمان با سفر معظم له به این نقاط صادر کرد.

در این اطلاعیه، دفتر مقام معظم رهبرى ضمن اعلام تشکر رهبر معظم انقلاب اسلامى از مردم خونگرم و پرشور شهرهاى جنوبى استان خراسان، ابراز امیدوارى شده بود نتایج سفر اخیر حضرت آیت ا... خامنه اى به این منطقه، منشا حرکتى اصولى براى رفع کامل محرومیت این مناطق و رشد بیشتر اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى این خطه از میهن اسلامى قرار گیرد. در این اطلاعیه با اشاره به استقبال پرشکوه و وصف ناپذیر قشرهاى مختلف مردم شهرهاى بیرجند، نهبندان، قاین و تربت جام اعم از شیعه و سنى و زن و مرد و پیر و جوان از حضرت آیت ا...خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى تصریح شده بود این حضور عزت بخش پر صفا و اقتدارآفرین، نمود وفادارى ملت بزرگ ایران به اصول و ارزش هاى اسلامى- انقلابى است.

در بخش دیگرى از این اطلاعیه آمده بود بر اساس رهنمودهاى مقام معظم رهبرى مقرر شد: با هدف ایجاد اشتغال و رفع محرومیت از شهرهاى نهبندان، قاین، بیرجند و تربت جام، برای برنامه ریزى و تنظیم طرح هاى لازم با اولویت بندى مناسب اقدام شود. این طرح ها در بخش هاى مختلفى همچون آموزش و پرورش با ایجاد مدارس شبانه روزى، امور فرهنگى، تربیت بدنى با ساخت محیط هاى ورزشى و فرهنگى مورد نیاز جوانان، بهداشت و درمان، عمران و نوسازى روستاها در زمینه آب و برق و راه و بهداشت و ارتباطات، توسعه کشاورزى و رسیدگى جدى به وضع محرومان منطقه اجرا شود. ضمن این که بسترهاى لازم براى ایجاد اشتغال و استفاده از استعدادهاى منطقه در بخش هاى صنعت، معدن و کشاورزى فراهم تا فرصت هاى شغلى مناسبی براى مردم منطقه ایجاد شود.

طرح ویژه محرومیت زدایی نهبندان

علاوه بر این در مورد شهرستان نهبندان حسب تدبیر مقام معظم رهبرى طرح ویژه محرومیت زدایى به صورت یک طرح مستقل و با مدیریت متمرکز تحت نظر استاندارى خراسان تهیه و اجرا شود.

۲۲ دی ماه سال ۷۹ خبری مبنی بر بهره ‌برداری‌ از ۱۴۴ طرح‌ عمرانی‌ مربوط به‌ سفر پربرکت‌ شهریور سال ۷۸ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به‌ جنوب‌ استان‌ خراسان، منتشر شد که آیین ویژه‌ راه‌اندازی‌ این‌ طرح ها در شهرستان های‌ بیرجند، نهبندان‌، قاین‌ و تربت‌ جام‌ روز پنجشنبه‌ با پیام‌ رادیویی‌ رئیس‌ دفتر مقام‌ معظم‌ رهبری‌ برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ۳۹۸ میلیارد ریال‌ اعتبار برای‌ اجرای‌ این‌ طرح های‌ فرهنگی‌، آموزشی‌، راه‌، بهداشت‌ و درمان‌، منابع‌ طبیعی‌ و عمران‌ شهری‌ هزینه‌ شده بود.

همچنین با بهره‌برداری‌ از این‌ تعداد طرح‌ عمرانی‌، ۲۳ هزار و ۵۰۰ خانوار شهری‌ و روستایی‌ ساکن‌ شهرستان های‌ مرزی‌ و محروم‌ جنوب‌ خراسان‌ از مزایای‌ آن ها بهره‌ مند شدند.

بهره برداری از  ۱۴۴ طرح عمرانی

استاندار وقت خراسان‌ هم‌ در این‌ مراسم‌ گفت‌: امروز با بهره‌برداری‌ از ۱۴۴ طرح‌ عمرانی‌ در این‌ شهرستان ها چهره‌ فقر از این‌ مناطق‌ مرزی‌ و محروم‌ زدوده‌ شد.

محسن‌ مهرعلیزاده افزود: در چارچوب‌ اعتبارات‌ تخصیص‌ یافته‌ سفر تابستان‌ گذشته‌ معظم‌له‌ به‌ خراسان‌، ۲۶۰ میلیارد ریال‌ در قالب‌ ۵۱۹ پروژه‌ عمرانی‌ در این‌ شهرستان ها هزینه‌ خواهد شد.

وی‌ گفت‌: در همین‌ چارچوب‌ با ۱۴/۵ میلیارد ریال‌ اعتبار ۱۳۶ باب‌ مسجد نیز در این‌ مناطق‌ در دست‌ ساخت‌ است‌.

استاندار خراسان‌ افزود: بر اساس‌ زمانبندی‌ انجام شده، کار اجرای‌ این‌ طرح ها تا پایان‌ سال‌ ۱۳۸۰ به‌ اتمام‌ خواهد رسید.

مهرعلیزاده گفت‌: اکنون‌ مردم‌ ۲۰ شهرستان‌ دیگر این‌ استان‌ نیز برای‌ دیدار حضوری‌ با مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در مناطق‌ خود لحظه‌ شماری‌ می‌کنند.

به گفته وی پیرو امر مقام‌ معظم‌ رهبری‌، در همین‌ چارچوب‌ و در کنار این‌ طرح های‌ عمرانی‌ هزار و ۳۰۰ طرح‌ اشتغال زا هم‌ با ۱۷۰ میلیارد ریال‌ تسهیلات‌ بانکی‌ در شهرستان های‌ جنوبی‌ خراسان‌ اجرا می شود.

هفتم شهریور روز نهبندان

از آن به‌عنوان برگ زرینی در تاریخ عصر حاضر جنوبی‌ترین و کم برخوردارترین نقطه خراسان یاد می‌شود چرا که مردمان این دیار محروم میزبان ولی امر خود در هفتم شهریور سال ۷۸ بودند.

به‌واسطه فراموش نشدن این شهد شیرین و قدوم مبارک رهبر معظم انقلاب به این شهرستان، هفتم شهریور روز نهبندان نام‌گذاری شد تا برای همیشه این روز در اذهان، خاطره‌ها و تاریخ منطقه به یادگار بماند.

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در آن اجتماع با شکوه مردمی مطرح کردند که «با سفرم به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آن‌ها انتظار دارم که اهتمام خود را روی نقاط دور افتاده که اغلب محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کردند، متمرکز کنند، محرومیت‌زدایی از این منطقه و دیگر نقاط محروم کشور باید شتاب مضاعف و فزاینده‌تری یابد و...».

بعد از سفر ایشان برای پیشرفت و ارتقای منطقه به‌دستور مقام معظم رهبری، طرح توسعه نهبندان آماده شد. این طرح ۳۰ تیر ۸۱ در قالب پنج فصل و ۱۷ ماده با پیش‌بینی ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مدت ۱۰ سال تصویب شد. با این که طرح برای ۱۰ سال تصویب شد اما تخصیص منابع تا سال ۹۷ به طول انجامید و جدا از این موضوع، تزریق قطره چکانی منابع طرح سبب شد تا عملکرد همه جانبه نداشته باشد و شهروندان آن گونه که باید از آثار مطلوب آن طرح برخوردار نشوند.

به‌واسطه عملیاتی نشدن مفادی که در این طرح آماده بود و بر زمین ماندن خواسته رهبر معظم انقلاب موضوع بازنگری طرح توسعه نهبندان در دولت سیزدهم و در سفر دوم رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی تاکید و دستور بازنگری داده و سربیشه نیز به دلیل محرومیت بسیار به این طرح توسعه اضافه شد.

طرح توسعه نهبندان با قوت دنبال شود

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور نیز در دومین دور سفرهای استانی در سفر به شهرستان نهبندان با اشاره به خدمات نظام در چهار دهه گذشته گفت: به برکت نظام جمهوری اسلامی نهبندان دیروز با امروز خیلی فرق دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: رهبری بصیرت‌آفرین ما فرمودند که من آمده‌ام به نهبندان تا توجه همه مدیران و دست‌اندرکاران به این منطقه جلب شود، بنده هم به‌عنوان یک مسئول خدمتگزار که افتخار نمایندگی شما را در دولت دارم، معتقدم که توجه به منطقه نهبندان و مناطق اینچنینی ضروری است و توجه به مرزبانان تیزبین و باکفایت این خطه برای همه و دولت موضوعی اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به درخواست تکمیل طرح توسعه نهبندان گفت: من هم تاکید می‌کنم که طرح توسعه نهبندان باید با قوت دنبال شود اما این طرح نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی از جمله آب، گاز و برق است.

تصویب ۵ هزار میلیارد تومان برای طرح توسعه نهبندان و سربیشه

آخرین خبرها را در این زمینه که نشان از تحقق یکی دیگر از وعده‌های دولت سیزدهم برای خراسان جنوبی دارد به تصویب ۵ هزار میلیارد تومان برای عملیاتی شدن طرح توسعه نهبندان و سربیشه است که جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی ٣٠ خرداد‌ماه جاری در این زمینه اعلام کرد: روز گذشته از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰ در راستای سیاست راهبردی دولت مردمی ایران قوی، عدالت‌محوری، محرومیت‌زدایی و مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ٧٨ جلسه‌ای در معاونت ریاست‌جمهوری برگزار شد.

وی تصریح کرد: با توجه به تمهیداتی که رئیس‌جمهور در سفر اول و دوم به استان در خصوص رفع محرومیت منطقه داشتند، سند محرومیت منطقه نهبندان و سربیشه در دستور کار دولت قرار گرفت.

به گفته وی چندین بار جلسات کارشناسی در استان برای بازنگری در طرح توسعه نهبندان داشتیم و در‌نهایت کار استان تمام شد و دیروز جلسه تنظیم پیش‌نویس سند با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور، معاونین وزارتخانه‌های مربوط و برخی مدیران اجرایی استان برگزار شد.

وی ادامه داد: در‌ نهایت ۵ هزار میلیارد تومان برای سند توسعه نهبندان و سربیشه مصوب شد که اگر به تصویب هیئت دولت برسد برای اجرا به شهرستان نهبندان و سربیشه ابلاغ خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: بیشترین هدف‌گذاری این سند توسعه در موضوعات زیر ساختی است و مصوبات خوبی در حوزه وزارت‌خانه‌های راه‌و‌شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی و آموزش‌و‌پرورش داشته‌ایم.

قناعت متذکر شد: سند توسعه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه، سند جامع و کاملی است که مبارک شهرستان‌های نهبندان و سربیشه خواهد بود.

علیرضا عباس‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم امروز توضیحات کاملی دراین زمینه داد و تشریح این سند توسعه پرداخت.

اعتراف به جدی گرفته نشدن سند توسعه نهبندان

وی با بیان این که در جریان سفر دوم رئیس‌جمهور بر سند تحول و پیشرفت شهرستان‌های نهبندان سربیشه تاکید شد، به تشریح تاریخچه سند توسعه نهبندان پرداخت و گفت: در سال ٧٨ شاهد سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به نهبندان بودیم که تاکید داشتند با این سفر می‌خواهم توجه مسؤولان را به این منطقه محروم جلب کنم، اما باید اعتراف کنیم در دوره‌هایی این سند جدی گرفته نشد.

عباس‌زاده با بیان این که در ابتدای استقرار دولت سیزدهم مصوب شد سند توسعه نهبندان بازنگری شود که بعد از آن شهرستان سربیشه هم به سند اضافه شد،  ادامه داد: محرومیت در نهبندان و سربیشه همانند هم بود و برای این دو منطقه جلسات کارشناسی متعدد انجام شد و پیشنهاد استان برای سند ویژه به هیئت دولت ارسال و بررسی‌ها در هیئت دولت انجام شد.

به گفته وی بعد از تاکید ویژه رئیس‌جمهور در سفر دوم به استان مبنی بر اینکه آنچه در سفر اول مصوب شده محقق نشده است، اظهار داشت: در جلسه‌ای با حضور معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و معاونین وزای مربوطه ۵ هزار میلیارد تومان برای چهار سال مصوب شد که با این اعتبار حداکثر پروژه‌ها طی چهار یا پنج سال به نتیجه خواهد رسید.

دو اتفاق خوب برای نهبندان

وی به پست ۴٠٠ کیلو ولت نهبندان و پست ١٣٢ کیلو ولت شاهکوه اشاره کرد و با تاکید بر این که این دو اتفاق بسیار خوبی برای نهبندان بود، اضافه کرد: علاوه بر این دو پست، در سند تحول پست ١٣٢ کیلو ولت معادن طلای نهبندان هم تصویب شده که با این کار تحولی عظیم در نهبندان و سربیشه ایجاد خواهد شد چراکه مهمترین زیرساخت معادن است.

 

پروژه های چهار ساله سند توسعه

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان این که پروژه‌های تصویب شده در سند توسعه نهبندان  به طور معمول چهار‌ساله است افزود: با ابلاغ این طرح کارهای اجرایی آن بلافاصله آغاز خواهد شد و با اتمام دوره اجرای طرح نهبندان و سربیشه از شهرستان‌های محروم کشور خارج می‌شوند.

عباس‌زاده تصریح کرد: نهبندان و سربیشه شهرستان‌های مرزی استان و دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ویژه برای ما هستند، لذا در حوزه راه نیازمند ایمنی راه‌های روستایی هستیم و در حوزه آب هم تصمیمات خوبی برای شهرستان‌ها گرفته شد.

وی افزود: در سند توسعه نهبندان، حوزه‌های آموزش و فضای آموزشی، بهداشت و درمان و زیرساخت آن، بیمارستان نهبندان و سربیشه، بیمارستان‌های محلی شوسف، مرکز جامع سلامت و توسعه منطقه درح دیده شده است.

نیازمند مصوبه هیئت دولت

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان این که سند توسعه نهبندان و سربیشه، جدای از مصوبات سفر رئیس‌جمهور و بودجه‌های سنواتی است و باید مصوبه هیئت دولت را بگیرد تا اجرایی شود افزود: این سند نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به توازن در بهره‌مندی از زیرساخت‌ها و عدالت است که مبارک این دو شهرستان است.

عباس‌زاده با بیان این مطلب که دولت سیزدهم با رویکرد عدالت‌محوری، محرومیت‌زدایی و تامین نیازهای اساسی سراسری در چند شهرستان با نیاز ویژه در کشور، سند توسعه تهیه کرده گفت: بر اساس این اسناد توسعه‌ای، تا پایان دولت بخش عظیمی از نیازهای زیرساختی مناطق محروم رفع می‌شود.

پایان پیام/۶۹۰۷۵/د

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول