اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

مرمت خانه تاریخی حکیمیان در زنجان آغاز شد

مسئول دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از آغاز مرمت خانه تاریخی حکیمیان خبر داد و گفت: اجرای این طرح 4 ماه طول می‌کشد.

مرمت خانه تاریخی حکیمیان در زنجان آغاز شد

 حامد بیگدلی مسئول دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: خانه تاریخی حکیمیان در شهر زنجان به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین مساکن سنتی شهرستان زنجان محسوب شده و در حال حاضر توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در حال مرمت است.
مسئول دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: تهیه و نصب درهای چوبی، حفر چاه جذبی، عایق کاری رطوبتی پشت بام و حوض در حیاط، اجرای کاشی کاری حوض در حیاط مرکزی، چربی‌زدایی و رنگ‌کاری در و پنجره‌ها، اجرای ستون و سرستون‌های گچی، تکمیل سقف کاذب ایوان و اتاق‌ها، اجرای ابزار گچی ایوان و اتاق‌ها، ایجاد رمپ معلول و پله، آجرکاری در بخشی از بنا و بندکشی، تکمیل کف سازی اتاق‌ها، نخاله برداری در محوطه خانه حکیمیان انجام خواهد شد 
وی با اشاره به اینکه مرمت این خانه از منابع استانی و ملی تامین شده است، افزود: دوره مرمتی این پروژه حدوداً چهار ماه به طول می‌انجامد.

مسئول دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ادامه داد: حفظ، نگهداری و احیا این بنا می‌تواند در معرفی دوره تاریخی احداث این بنا و همچنین به عنوان یک شناسنامه شهری مورد توجه متخصصان و گردشگران قرار گیرد و عملیات اجرایی نیز با نظارت کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان انجام می‌شود.
بیگدلی تأکید کرد: به لحاظ وسعت این بنا و آسیب‌های وارد شده به آن در بخش‌های مختلف طی سالیان گذشته مرمت‌هایی در چندین مرحله در این بنا صورت گرفته که بیشتر آن‌ها مرمت‌های سازه‌ای و استحکام‌بخشی بوده است و با این دوره مرمت این بنا قابلیت بهره‌برداری را خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه شناسنامه هر کشوری آثار باستانی و میراث فرهنگی آن است که می‌تواند قدمت، تاریخچه، تمدن، فرهنگ و روابط اجتماعی و حاکمیت هر سرزمینی را مشخص کند،اذعان داشت: حفاظت و حراست از این میراث ضروری است و باید هویت اصیل و فرهنگ دیرینه و افتخارآفرین این میراث گران‌بها برای نسل‌های آینده پاسداری شود.

پایان پیام/73002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول