اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

دستیابی به ابعاد تازه معماری آتشکده فردقان

سرپرست هیأت کاوش باستان‌شناسی آتشکده فردقان گفت: در دومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی آتشکده فردقان ابعادجدیدی از معماری این آتشکده تاریخی به دست آمد.

دستیابی به ابعاد تازه معماری آتشکده فردقان

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محسن کریمی صبح امروز در حاشیه بازدید از آتشکده فردقان گفت: در نتیجه کاوش های صورت گرفته در بنای تاریخی آتشکده فردقان ابعاد تازه ای از معماری این بنای تاریخی در ستون ضلع جنوب غربی بنا به طور کامل به دست آمده است. 

وی افزود: این ستون چهار وجهی یا دالبری شکل با مصالج آجری بنا شده و روی بدنه آن از اندود گچ پوشیده شده است.  

سرپرست هیأت کاوش باستان شناسی آتشکده فردقان بیان کرد: روستای تاریخی فردقان (Fardaghan) در شمال غرب شهرستان فراهان قرار دارد. در این روستای تاریخی بقایای یک قلعه عظیم به مساحت حدود یک هکتار و نیز بقایای معماری منتسب به یک آتشکده وجود دارد. 

به گفته کریمی بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی متون تاریخی، از سده سوم هجری به نام فردقان و برخی وقایع تاریخی مرتبط با آن اشاره شده است و در این متون به فردقان، آتشکده واقع در آن، تصرف و تخریب آن توسط حاکم قم در سال 288 هجری، انتقال درب مطّلای آتشکده به کعبه در زمان حجاج بن یوسف، شکست علاءالدوله کاکویه از مسعود بن محمود بن سبکتکین و پناه گرفتن او در قلعه فردقان و نیز زندانی شدن بوعلی سینا در قلعه مذکور پرداخته شده است. 

وی با اشاره به اینکه در کاوش های صورت گرفته در بنای تاریخی آتشکده فردقان تاکنون حریم قلعه فردقان و بقایای معماری یک بنای ۴ ضلعی به ابعاد ۱۷×۱۷ متر مربع مورد شناسایی و کاوش قرار گرفته است افزود: بنای مذکور احتمالا همان آتشکده فردقان است که در متون تاریخی به آن اشاره شده است. این بنا دارای ستونهای چهار ترک آجری است که در فصل جدید کاوش ابعاد کلی و ساختار معماری ستون ضلع جنوب غربی مورد کاوش قرار گرفته است.

سرپرست هیأت کاوش باستان‌شناسی آتشکده فردقان ادامه داد: این بنای تاریخی دارای یک درگاه ورودی در ضلع شرقی به عرض ۸۰/۱ متر، یک درگاه در ضلع غربی به عرض ۲۰/۲ متر و سه درگاه ۹۰ سانتیمتری، ۸۰/۱ متری و ۴۰/۱ متری در ضلع جنوبی است عرض دیوارهای بنا ۵/۱ متر است و با استفاده از مصالح اصلی سنگ احداث و از درون دارای اندود گچ است.

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول