اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تکرار تاریخ 1200 ساله بانوان نوغان در مشهد

زنان «محله نوغان» مشهد بر اساس یک سنت هزار و ۲۴۲ ساله، در روز شهادت امام رضا(ع)، در حرکتی نمادین، تابوتی را بر دوش نهاده و تا حرم مطهر رضوی تشییع کردند.

تکرار تاریخ 1200 ساله بانوان نوغان در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، هم‌زمان با آخرین روز ماه صفر که مصادف با سالروز شهادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است، زنان محله قدیمی نوغان مشهد طبق سنتی هزار و 242 ساله با تشییع نمادین تابوت علی بن موسی الرضا(ع) رهسپار حرم مطهر رضوی می شوند تا ضمن یادآوری این حرکت مهم و تاریخی، صحنه‌ای دیگراز دلدادگی به حضرتش را نشان دهند.

در این آئین سنتی بانوان محله نوغان مشهد در حالی که شاخه‌های گل در دست دارند، پس از عزاداری در مسجد محله خود، حرکتشان را همزمان با دسته‌روی هیات‌های مذهبی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی آغاز کرده و به تشییع نمادین پیکر مطهر امام هشتم (ع) پرداختند.

این بانوان عزادار بعد از ورود به حرم مطهر رضوی و عرض ارادت به ساحت مقدس امام رضا(ع) وارد رواق حضرت زهرا (س) شدند و به عزاداری و نوحه‌خوانی در سوگ امام هشتم پرداختند.

به گواه تاریخ پس از شهادت امام رضا(ع) نخستین بیرق عزا برای آن حضرت در محله نوغان، آن هم توسط زنان سیاه پوش اش برخاست، نخستین گریه ها و مویه ها برای شهادت جانسوز امام رئوف از این محله به گوش رسید و نخستین حرکت هیات عزاداران در این محله برپا شد و مسیر خود را به سمت مرکز شهر آغاز کرد.

بانوان به عزاداری در روزهای شهادت بسنده نکردند، بلکه هر ساله و در سالگرد این ایام باز هم زنان نوغان بودند که در دهه آخر صفر به استقبال از زائرین رضوی در جوار آن مضجع شریف می‌پرداختند.

حماسه و رشادت این زنان تا همیشه در دل تاریخ ماندگار و زنده است و بعد از گذشت هزار و 200 سال غوغای زنان نوغان، روایت این حماسه هر ساله توسط بانوان در مشهد به نمایش گذاشته می شود.

بانوان محله نوغان هر ساله همزمان با دهه آخر ماه صفر، مقدمات عزاداری پرشور برای امام هشتم (ع) را فراهم می‌کنند، دسته‌های سینه زنی تشکیل می‌دهند و در روز شهادت امام هشتم (ع) در مسجدالرضا(ع) محله نوغان جمع شده و پس از عزادارای بر امام و خورشید هشتم با حمل و تشییع نمادین پیکر مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) به سمت حرم مطهر رضوی به حرکت در می آیند.

نوای حزن انگیز و شیون‌های رضا رضای آنان با حمل تابوت نمادینی که با پارچه‌ای سبزرنگ و گل‌های سرخ پرپر زینت گرفته بر دوش‌های رنجور و مهربانشان حمل شده و باری دیگر عمق ارادت و عشق خود را به حضرت رضا(ع) در برگ برگ تاریخ به ثبت می رسانند.

اکنون این بانوان با در دست داشتن شمع‌هایی روشن، زیارتنامه می‌خوانند و نماز ظهر و عصر شهادت امام رضا(ع) را در حرم رضوی به جماعت اقامه می کنند.

پایان پیام/ 70085

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول