اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

آغاز مبارزه با شپشک در باغات کیوی مازندران

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به لزوم مبارزه به‌موقع با شپشک در باغات کیوی تاکید کرد و گفت: مرحله پوره‌زایی نسل سوم این آفت آغاز شده است.

آغاز مبارزه با شپشک در باغات کیوی مازندران

فرید بیگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، به لزوم مبارزه به موقع با شپشک در باغات کیوی تاکید کرد و گفت: براساس بیولوژی آفت شپشک سپردار توت در باغات کیوی استان، مرحله پوره‌زایی نسل سوم این آفت آغاز شده است.

وی با اشاره به عدم امکان صادرات میوه‌های آلوده به این آفت و نیز میوه‌های دارای باقیمانده سموم آفتکش شیمیایی، به بکارگیری توصیه‌های فنی از سوی باغداران تاکید کرد و افزود: برای جلوگیری از انتقال پوره‌های آفت از شاخه‌های آلوده به میوه، ضروری است پس از بررسی تنه و شاخه‌ها، قسمت‌های آلوده به‌صورت موضعی با ترکیبات زیستی مجاز شامل (پالیزین و تنداکسیر) مه پاشی و در صورت وجود آلودگی بالا، بُرس‌زنی و یا گونی‌کشی قبل از محلول‌پاشی انجام شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه زمان مناسب برای شروع مبارزه در استان از نیمه دوم شهریورماه پیشنهاد شد، اضافه کرد: با توجه به خروج تدریجی پوره‌ها، تکرار محلول‌پاشی، هفت روز بعد از نوبت اول برای کنترل کامل آفت، ضروری است.

این مسؤول با اظهار اینکه در صورت بروز بارندگی، تکرار محلول‌پاشی توصیه می‌شود، تصریح کرد: استفاده از پهپاد برای عملیات محلول‌پاشی توصیه نمی‌شود.

وی  به باغداران توصیه کرد برای کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت بیولوژی آفت و چگونگی مبارزه اصولی، با کارشناسان حفظ نباتات شهرستان‌ها، مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاهپزشکی مشاوره کنند.

پایان پیام/۸۶۰۳۵/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول