اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رایزنی «رحمان» و «گوترش» با موضوع حفاظت از یخچال‌های طبیعی

در مذاکرات رئیس جمهور تاجیکستان با دبیرکل سازمان ملل مسائل مختلف همکاری از جمله تصویب قطعنامه مجمع عمومی در مورد پنجمین ابتکار «دوشنبه» برای حفاظت از یخچال‌های طبیعی بررسی شد.

رایزنی «رحمان» و «گوترش» با موضوع حفاظت از یخچال‌های طبیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در چارچوب سفر خود  به آمریکا در نیویورک با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرد.

همکاری دو طرف در زمینه‌های آب، تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن بر منابع آبی، جلوگیری از بلایای طبیعی، توسعه ظرفیت‌های تولید انرژی سبز، تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد پنجمین ابتکار تاجیکستان در خصوص حفاظت از یخچال‌های طبیعی از موضوعات اصلی این مذاکرات بودند.

رحمان در سخنانی تاکید کرد که تاجیکستان برای توسعه و گسترش روابط با سازمان ملل متحد اهمیت زیادی قائل است و آن را یکی از شرکای اصلی خود در عرصه بین‌المللی می‌داند.

طی این دیدار دو طرف درباره بسیاری از مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی جامعه جهانی از جمله تنش‌های ژئوپلیتیکی، درگیری‌های مسلحانه، تهدیدات تروریسم و افراط گرایی، بحران‌های اقتصادی و مالی و تغییرات آب و هوایی تبادل نظر کردند.

در بخش دیگری این دیدار تاکید شد که تاجیکستان برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، تسریع اقدامات در دستورکار 2030 تلاش می‌کند و در این راستا، استراتژی توسعه ملی را برای دوره تا سال 2030 تصویب و چندین برنامه دیگر دولتی را اجرا کرد.

در این دیدار، از سازمان ملل متحد برای حمایت‌های مستمر از ابتکارات جهانی تاجیکستان قدردانی شد.

در مورد وضعیت در افغانستان تاکید شد که تاجیکستان تمام توان لجستیکی خود از جمله 6 پل در مرز با این کشور را برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم آن فراهم کرده است.

همچنین خاطرنشان شد که بازار‌های مرزی بین دو کشور دوباره شروع به کار کرده‌اند. تاجیکستان به افغانستان برق، مواد غذایی و مصالح ساختمانی صادر می‌کند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول