اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

امکان صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت ایران به سوریه

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با تعمیرات پالایشگاه حمص سوریه می‌توان روزانه 100 هزار بشکه نفت ایران را به سوریه صادر کرد و با صدور خدمات فنی و مهندسی به درآمدزایی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی کمک کرد.

امکان صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت ایران به سوریه

‌جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای حضور در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در سوریه، عنوان کرد: در گذشته‌ تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه بین ایران، ونزوئلا و سوریه امضا شده بود تا یک پالایشگاه 140 هزار بشکه‌ای جدید در سوریه احداث شود و نفت موردنیاز این پالایشگاه از طریق ترکیب نفت ایران و ونزوئلا تامین شود. مطالعات و طراحی بنیادین این طرح انجام شده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات بازار که انجام شده بود نیاز به فرآورده نفتی در سوریه و کشورهای همجوار وجود داشت. در نتیجه بر اساس آن، یک پالایشگاه 140 هزار بشکه‌ای در کنار 2 پالایشگاه موجود سوریه به نام حمص و بانیاس تعریف شد و هم‌اکنون نیز در دستور کار قرار دارد تا وارد مرحله تامین مالی و احداث شود.

* جزئیات برنامه تعمیرات پالایشگاه حمص سوریه توسط مهندسان ایرانی

سالاری تاکید کرد: همچنین در سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به سوریه در اردیبهشت‌ماه امسال نیز توافقی مبنی بر تعمیرات پالایشگاه 110 هزار بشکه‌ای حمص توسط مهندسان ایرانی مطرح شد که بعد از آن تیمی از شرکت ملی پالایش و پخش برای انجام مذاکرات و کارهای مطالعاتی اعزام شد و تقریبا یک ماه بعد از سفر رئیس‌جمهور تفاهم‌نامه تعمیرات پالایشگاه حمص بین ایران و سوریه امضا شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: با تعمیرات اساسی این پالایشگاه می‌توان روزانه 100 هزار بشکه نفت ایران را به سوریه صادر کرد. از طرفی منجر به صدور خدمات فنی و مهندسی و درآمدزایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی نیز می‌شود. اخیرا نیز مدیر تعمیرات اساسی پالایشگاه حمص از طرف شرکت ملی پالایش و پخش تعیین شده تا انشاالله بعد از تکمیل مطالعات به زودی وارد مرحله امضای قرارداد و اجرای عملیات شویم.

وی افزود: تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های فراسرزمینی از جهت سرمایه‌گذاری به مبلغ بسیار کمتری در مقایسه با احداث یک پالایشگاه جدید نیاز دارد. ما هم‌اکنون لیستی از تجهیزات موردنیاز پالایشگاه حمص را تهیه کرده و ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی برای ساخت‌ آنها نیز تطبیق داده شده است.

سالاری اشاره کرد: تعمیرات پالایشگاه حمص از جنبه اقتصادی یک بازی برد-برد بین ایران و سوریه ایجاد می‌کند و همچنین از جنبه سیاسی نیز به کمک به تامین سوخت محور مقاومت، منجر به تقویت این جبهه خواهد شد. همچنین این امکان وجود دارد که ایران وارد حوزه عرضه سوخت در کشورهای محور مقاومت نیز شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول