اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هند 40 دیپلمات کانادایی را اخراج کرد

همزمان با تشدید بحران در روابط هند و کانادا، دهلی نو خواستار خروج سریع 40 دیپلمات‌ کانادایی از این کشور شد.

هند 40 دیپلمات کانادایی را اخراج کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هند از کانادا خواسته تا ۴۰ دیپلمات دیگر خود را از این کشور خارج کند؛ موضوعی که تحت تاثیر تشدید بحران در روابط بین دو کشور بر سر اتهام‌زنی به دهلی نو درباره قتل یک رهبر جدایی‌طلب سیک در کشور کانادا عنوان شده است. 

بر این اساس، دهلی نو در جریان یک اولتیماتوم از  اُتاوا خواسته تا تاریخ ۱۰ اکتبر دیپلماتهایش را از هند خارج کند و تهدید کرده پس از این تاریخ مصونیت دیپلماتهای کانادایی در خاک این کشور را تضمین نمی‌کند. 

این امر نشان دهنده تشدید قابل توجه بحران در روابط دو کشور است که با اظهارات «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا مبنی بر وجود ارتباط بالقوه بین دهلی نو و ماجرای قتل رهبر جدایی طلب سیک‌ها در کانادا آغاز شد. با این حال دولت هند، اظهارات مطرح شده کانادا در خصوص دست داشتن در قتل این فرد با نام «هاردیپ سینگ نجار» را به کلی رد کرده و حتی وی را به دلیل افکار جدایی طلبانه‌اش «تروریست» خطاب کرده است. 

به نقل از منابع آگاه، دهلی نو صراحتا به اتاوا الزام برای بازگرداندن تقریبا ۴۰ دیپلمات را تا ۱۰ اکتبر منتقل کرده است. دولت هند حتی تهدید کرده که مصونیت دیپلماتیک را برای آن دسته از دیپلماتهایی که بیش از این تاریخ تعیین شده در کشور باقی بمانند، به طور کامل لغو خواهد کرد. 

بر اساس گزارشات منتشر شده، تاکنون نه وزارت خارجه کانادا و نه مقامات رسمی دولت هند هیچ اظهارنظری در مورد این موضوع مطرح نکرده‌اند.

پیش‌تر هند در مورد اینکه تعداد و رتبه دیپلماتهایی که هر کشور در قلمرو دیگری مستقر کرده کاملا «برابر» و به یک اندازه باشد، اظهاراتی را مطرح کرده بود. با این حال حضور دیپلماتهای کانادایی در هند نسبت به دیپلماتهای هندی در اتاوا تاکنون بیشتر بوده است. 

این موضوع به دلیل نیاز به مدیریت بیشتر در بخش کنسولگری کانادا در هند برای کمک به ۱.۳ میلیون جمعیت کانادایی‌هایی است که اصالت هندی داشته و بستگانشان در کشور هند زندگی می‌کنند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول