اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان در دیدار خلف‌ اف: زبان صلح و امنیت جایگزین تنش و درگیری در منطقه شود

وزیر امور خارجه در دیدار دستیار ویژه رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به اراده ایران برای توسعه مناسبات با این کشور گفت: از این پس در این منطقه باید زبان صلح و امنیت جایگزین تنش و درگیری شود.

امیرعبداللهیان در دیدار خلف‌ اف: زبان صلح و امنیت جایگزین تنش و درگیری در منطقه شود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «خلف خلف اف» دستیار ویژه الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان که به تهران سفر کرده، ظهر امروز (چهارشنبه) با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به ملاقات اخیرش با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در باکو که در تیر ماه و در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد صورت گرفت، گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه و گسترش مناسبات همه جانبه با جمهوری آذربایجان است. 

وی همچنین خواستار توازن بخشی به جنبه‌های متنوع روابط دوجانبه با جمهوری آذربایجان در افق پیش رو شد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به تحولات اخیر در قفقاز جنوبی و قره‌باغ و اعاده حاکمیت آذربایجان بر قره‌باغ، ضرورت آغاز فصل نوینی از همکاری‌های منطقه‌ای برای استقرار صلح و توسعه اقتصادی در قفقاز را مورد تأکید قرار داد.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران در این راستا آمادگی خود را برای برگزاری نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ ( ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) اعلام کرده است. مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این و بارها قره‌باغ را جزو خاک جمهوری اسلامی ایران خوانده بودند. 

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: بر این باوریم که از این پس در این منطقه زبان صلح و امنیت باید جایگزین زبان تنش و درگیری شود. 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه دهم مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر این مقام آذربایجانی به تهران گفته بود: برنامه برای سفر مقام یا مقامات عالیرتبه آذربایجان در چارچوب تداوم تبادل هیأت‌هاست. خوشبختانه گفت‌وگوهای بین دو کشور در سطوح مختلف ادامه دارد، هم در حوزه دوجانبه، از جمله بحث از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در چارچوب گام‌های مثبتی که بین دو کشور برداشته شده است، هم درخصوص تبادل نظر درباره تحولات منطقه قفقاز جنوبی و هم در قالب چارچوب‌های چند جانبه‌ منطقه‌ای که برای پیگیری تحولات، کمک به حل و فصل موضوعات و ایجاد و تحکیم ثبات و آرامش در منطقه مطرح است.

* افق امیدبخش مناسبات

«خلف خلف‌ اف» دستیار ویژه رئیس جمهور آذربایجان که نخستین مقام سیاسی این کشور است که پس از حادثه حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می‌کند، در دیدار با امیرعبداللهیان با ارزیابی مثبت و سازنده از ملاقات اخیر وزیر امور خارجه ایران با رئیس جمهور این کشور و اشاره به تحولات مثبت اخیر در روابط ایران و آذربایجان، افق مناسبات را امیدبخش ارزیابی کرد.

این مقام جمهوری آذربایجان در این دیدار همچنین بر ضرورت آغاز فصل تازه و رو به توسعه مناسبات دوجانبه در همه ابعاد تأکید کرد.

خلف خلف اف ضمن تشریح تحولات اخیر در قره‌باغ و سیاست‌های دولت جمهوری آذربایجان در حمایت از حقوق ارامنه و غیرنظامیان این منطقه، تضمین آزادی و حقوق و تامین مایحتاج زندگی  ارامنه قره‌باغ  را اولویت دولت  آذربایجان برشمرد.

اخیرا توافقی بین جمهوری آذربایجان و ارامنه قره‌باغ درباره ادغام قره‌باغ با جمهوری آذربایجان حاصل شد و از آن هم تعدادی از ارامنه ساکن قره‌باغ به ارمنستان عزیمت کردند. دولت خودخوانده قره‌باغ کوهستانی هم روز پنجشنبه هشتم مهر ماه پایان موجودیت این جمهوری را اعلام کرد. رئیس جمهوری خودخوانده قره‌باغ در بیانیه‌ای گفت که فرمان انحلال همه نهادهای دولتی را امضا کرده و در آن بیانیه اعلام کرد: «از همه ساکنان قره‌باغ، چه در داخل و چه در خارج از این منطقه می‌خواهم از شرایط ادغام در جمهوری آذربایجان مطلع شوند.»

به گزارش فارس، دستیار ویژه رئیس جمهور آذربایجان همچنین امروز با علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. احمدیان در این دیدار بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای دور کردن منطقه از هرگونه ناامنی و بحران تأکید کرد و گفت: با هر طرحی که منجر به تغییر ژئوپلیتیک منطقه شود، مخالفیم. (اینجا بخوانید)

 

عصر جمعه هفتم مهر ماه سیدعباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو با «خلف خلف اف» دستیار رئیس جمهور آذربایجان در ماموریت‌های ویژه دیدار و در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای به خصوص شرایط جاری در قره‌باغ گفت‌وگو و تبادل نظر کرده بود.

در هفته جاری «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان نیز در سفر به تهران ضمن دیدار و گفت‌وگو با علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی با حسین امیرعبداللهیان و تعداد دیگری از مقامات ایرانی از جمله سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول