اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

«راشد محصل» استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی خراسان‌جنوبی درگذشت

محمدرضا راشد محصل، استاد برجستۀ زبان و ادبیات فارسی خراسان‌جنوبی و ستون ادب و فرهنگ در خراسان، چشم از جهان فروبست.

«راشد محصل» استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی خراسان‌جنوبی درگذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدرضا راشد محصل، استاد برجستۀ زبان و ادبیات فارسی و ستون ادب و فرهنگ در خراسان، امروز چشم از جهان فروبست.

محمدرضا راشدمحصل، نویسنده، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی، در ۸۷ سالگی درگذشت.

مراسم خاکسپاری وی روز جمعه ۲۱ مهرماه، ساعت ۱۰ در بهشت رضا بلوک ۴۲ (قطعهٔ نام‌آوران) برگزار خواهد شد.

پیام تسلیت فرماندار خوسف

سید علی حسینی، فرماندار خوسف نیز در پیامی درگذشت، استاد راشد محصل پژوهشگر و استاد زبان فارسی فرزند خطه ادیب پرور شهرستان خوسف را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

 متاسفانه باخبر شدیم استاد راشد محصل پژوهشگر و استاد زبان فارسی و فرزند خطه ادیب پرور شهرستان رخ در نقاب خاک کشید.

ضایعه درگذشت این اسوه دانشوری و آزادگی و استاد بزرگ بر تمامی دوستدارانش و اصحاب فکر و اندیشه، سنگین بوده و جایگاه سترگش را به سختی جبرانی خواهد بود.

اینجانب با ارج نهادن به خدمات صادقانه این چهره علمی و ادبی و ضمن تسلیت این مصیبت بزرگ ‌به همه اقشار مختلف مردم به ویژه دانشگاهیان و بزرگان عرصه علم و ادب از درگاه ایزد متعال برای آن فقید سعید آمرزش و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان و بستگان محترم صبر و شکیبایی مسألت دارم.

زندگی‌نامه راشد محصل

دکتر محمدرضا راشدمحصل، در خردادماه سال ۱۳۱۵ خورشیدی، در در روستای افضل‌آباد ماژان خوسف، خراسان جنوبی، زاده شد. پس از پایان دانش‌آموختگی مقدمانی در بیرجند در ۱۳۳۳ به خدمت فرهنگ درآمد و پس از گذراندن دوره‌های عالی تحصیلی در سال ۱۳۵۳ مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی گرفت.

همکاری با فرهنگستان زبان و ادبیات، هموند (:عضو) هیات علمی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز (شهید چمران کنونی)، همکاری با شورای کتاب کودک، تدوین دایره‌المعارف (قاموس)، تدریس در دانشگاه تبریز، همکاری با دانشکده ادبیات مشهد و دانشگاه بیرجند، هموند هسته‌ی قطب علمی فردوسی‌شناسی و هموند هیات‌مدیره فرهنگسرای فردوسی از فعالیت‌های این چهره‌ی فرهنگی است‌.

زنده‌یاد راشد محصل، بیش از ۸۰ مقاله و کتاب نوشته است که از آن میان می‌توان از کتاب‌های «پرتوهایی از قرآن و حدیث در ادب فارسی»، «گزیده حدیقه سنایی با شرح و توضیح»، «نشانه‌شناسی ادبی در کاربرد قرآن و حدیث»، «تاریخ فرهنگ و آموزش نوین در بیرجند»، «فارسی عمومی» (با همکاری دکتر بهنام‌فر و دکتر محمدی)، «داستان گشتاسب در دو نگاه» (پیکره‌شناسی و دریافت‌های اجتماعی)، «نظارت بر تهیه و چاپ سه کتاب شاهنامه‌پژوهی و «خیّام‌شناخت و عطّارشناخت» (ویژه‌نامه‌های فردوسی، خیّام و عطار) یاد کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول