اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

گنبدی که به نماد بی‌فرجامی ارض موعود مبدل شد

اگرچه بعد از عملیات اخیر حماس و طوفان‌الاقصی، نفوذپذیری سیستم دفاعی، اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی و متحدان و حامیانش، یکی از سنگین‌ترین تلفات را روی دست تل‌آویو گذاشت، اما بزرگترین خسارت، فروپاشی انگاره شکست‌ناپذیری سقف امنیتی و امنی موسوم به «گنبد آهنین» بود.

گنبدی که به نماد بی‌فرجامی ارض موعود مبدل شد

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت: نام‌ها، اتفاقی انتخاب نمی‌شوند؛ به ویژه برای زمانی که قرار است علاوه بر دلالت بر یک مفهوم یا کارکرد مشخص، بار معنایی یک نماد یا سمبل را هم به دوش بکشد؛ لذا نمی‌توان از انتخاب کلمه «گنبد» برای سیستم دفاعی و ضدموشکی بر فراز سرزمین‌های اشغالی فلسطین به راحتی گذشت.

گنبدی ضد موشک، ضد راکت و ضد توپخانه که اسرائیل و متحدانش به اعتبار سیستم‌های پیشرفته دفاعی آن را با پسوند «آهنین» عجین کرده‌اند؛ زیرا می‌تواند مانند یک چتر فولادین، نفوذناپذیر و البته نامرئی، موشک‌ها، راکت‌ها و سایر تهدیدات هوایی را شناسایی، رهگیری و در هوا منهدم کند.  

«گنبد آهنین» اگرچه بخش مهمی از زرادخانه رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید، اما از یک دهه پیش تلاش شد از آن به‌عنوان یکی از عناصر هویت‌بخش به جامعه‌ای استفاده شود که ماهیتی «نامشروع» دارد و چه تعبیری بهتر از «گنبد آهنین» می‌توانست این هویت جعلی  را ذیل یک تعبیر و تصویر مذهبی یعنی گنبدی بر فراز «ارض موعود» برای حفاظت از «قوم برگزیده»، تطهیر کند؟

اما اهمیت پسوند این عبارت یعنی آهنین نیز به اندازه کلمه ابتدایی، حساب‌شده بود. اگرچه دیگر «آهن» مانند قرنهای گذشته نماد سختی و نفوذناپذیری نیست، اما هنوز هم عامیانه‌ترین واژه‌ای است که می‌توان روئین‌تنی یا بی‌مرگی اسطوره‌ای را با آن به تصویر کشید؛ یعنی همان ویژگی ممتازی که آشیل، اسفندیار و زیگفرید در اسطوره‌ها به آن متصف بودند.

پهلوان یا قهرمانانی نظرکرده که بدنشان از هر گزند و آسیبی درامان است و هیچ تیر و ترکشی به آن نفوذ نمی‌کند، اما «بی‌مرگی» رویایی است که حتی در افسانه‌ها نیز مجال تحقق ندارد؛ لذا هر روئین‌تنی، یک نقطه ضعف و آسیب‌پذیر دارد؛ مانند «پاشنه» آشیل، «چشم» اسفندیار و فاصله میان دو شانه زیگفرید.

از سال 2011 تا کنون میلیونها دلار صرف ساخت و ارتقای سامانه دفاعی «گنبد آهنین» شده تا آسمان رژیم صهیونیستی را امن و امان نگه دارد. مانور گسترده تصویری و خبری از موشکهای منهدم‌شده  بر فراز اسرائیل، بخشی از پازلی بود که می‌خواست رژیم صهیونستی را در بطنی حفاظت‌‍‌شده و حصین ترسیم کند.

اگرچه بعد از عملیات اخیر حماس و طوفان الاقصی، نفوذپذیری سیستم دفاعی، اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی و متحدان و حامیانش، یکی از سنگین‌ترین تلفات را روی دست تل‌آویو گذاشت، اما بزرگترین خسارت، فروپاشی انگاره شکست‌ناپذیری سقف امنیتی و امنی موسوم به «گنبد آهنین» بود.

بر همین اساس، حمله و حمام خونی که رژیم صهیونیستی در روزهای بعد از طوفان الاقصی در غزه به راه انداخته است، بیشتر از آنکه یک تلافی‌جویی کینه‌توزانه باشد، یک «مشت آهنین» است که رسوایی گنبدی را که آهنهای زنگ زده زده اش با تلنگری فرو ریخت، پنهان کند. اما واقعیت این است که آن سقف و تمام ماهیت ساختگی آن فرو ریخته است و هیچ رنگی، ولو خون کودکان و زنان بی‌گناه غزه، این ننگ را پاک نخواهد کرد.    

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول