اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان: پیشنهاد تشکیل رصدخانه ملی مهاجرت را به دولت داده‌ایم

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به قطع همکاری این بنیاد با رصدخانه مهاجرت مستقر در دانشگاه شریف، گفت: حاکمیت هرگز تمام داده‌ها و آمارهای خود را برون سپاری نمی‌کند و این یک امر مرسوم در کل دنیا است. بر همین اساس پیشنهاد ایجاد رصدخانه ملی مهاجرت را به دولت داده‌ایم.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان: پیشنهاد تشکیل رصدخانه ملی مهاجرت را به دولت داده‌ایم

به گزارش خبرنگار علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، سید سلمان سید افقهی قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، در نشست خبری سیزدهمین همایش ملی نخبگان که امروز برگزار شدگفت: بنیاد ملی نخبگان پیشنهادی را از طریق معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال کرده‌ایم و در این نامه آمده که نیاز است تا رصدخانه مهاجرت نخبگان در کشور تاسیس شود به نحوی که دبیرخانه آن در بنیاد ملی قرار گیرد؛ البته تاکید داریم که این رصدخانه به یک شورای فرادستگاهی نیاز دارد که بتواند آمار و ارقام دقیقی از مهاجرت ، اشتغال و تحصیل نخبگان در کشور را جمع‌آوری کند.

وی افزود: این شورا آمار و ارقام را می‌تواند از طرق مختلف به دست آورد به طور مثال وزارت علوم آمار دقیقی از ترجمه مدارک دانشجوها برای مهاجرت دارند و بالعکس آماری از از مهاجرت معکوس دارند که آماری دپو شده هستند؛ یا اداره مهاجرت و از این دست سازمان‌ها اطلاعاتی دارند که می‌توانند با تجمیع اطلاعات و داده‌ها یک اطلاعات دقیق را در اختیار شورای راهبردی رصدخانه بگذارند؛ همچنین دبیرخانه این شورا هم با استقرار در بنیاد ملی نخبگان وظیفه بررسی آمار، فراوری، تحلیل و تولید گزارشات لازم به مسئولین بالادستی برای برنامه ریزی‌های آینده کشور است.

سیدافقهی با بیان اینکه نبود این مرکز یک خلأ بزرگ در زمینه رصد نخبگان است گفت: این درست نیست که ما بخواهیم رصدخانه ملی را برون سپاری کنیم به یک مجموعه‌ خصوصی خارج از بدنه حاکمیت که او بخواهد برای ما گزارش تولید کند؛ بر اساس چه آمار و ارقام متقن و قابل استنادی و چه کسی در نهایت پاسخگو خواهد بود؟ مثل اتفاقی که چند ماه پیش اتفاق افتاد و حاشیه‌های بسیاری هم در فضای رسانه‌ای داشت. (اینجا بخوانید)

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان،  با اشاره به قطع همکاری این بنیاد با رصدخانه مهاجرت مستقر در دانشگاه شریف گفت: حاکمیت هرگز تمام داده‌ها و آمارهای خود را برون سپاری نمی‌کند و این یک امر مرسوم در کل دنیا است، رصد خانه شریف یک نهاد مستقل است و مدیران آنها به صورت تخصصی در حوزه مهاجرت بررسی می‌کنند، اما اعتقاد ما در بنیاد ملی نخبگان این است که آمار نخبگان و وضعیت گردش آنها به جای یک بخش خصوصی باید به دست یک نهاد حاکمیتی بالادستی (بنیاد ملی نخبگان) به صورت سالانه منتشر شود.

وی در خصوص نمونه‌هایی از تناقض‌های گزارش آماری منتشر شده در این حوزه گفت: در این دانشگاه گروهی وجود دارد با عنوان «گروه ایران ۲۰۴۰» در سال ۲۰۱۸ است آماری اعلام کرده است که در آن آمده کل مهاجرت ایران در سال 1357 به کل جمعیت ۱.۵ در صد بوده و این میزان اکنون به ۴ درصد رسیده ، در حالی که ۴۰ درصد از این ۴ درصد مربوط به مهاجران موقت هستند، یعنی افرادی که برای فرصت مطالعاتی و یا تحصیل از کشور رفته و دوباره باز می‌گردند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول