اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: هرگونه اقدام پیشدستانه در ساعت‌های پیش رو متصور است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه گسترش جنگ در حوزه مقاومت به تنهایی صحنه‌ای را ایجاد خواهد کرد که نتیجه‌اش تغییر نقشه جغرافیایی رژیم صهیونیستی است،‌ گفت: هرگونه اقدام پیشدستانه در ساعت‌های پیش رو متصور است.

امیرعبداللهیان: هرگونه اقدام پیشدستانه در ساعت‌های پیش رو متصور است

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امشب (دوشنبه) ۲۴ مهر ماه در برنامه‌ تلویزیونی افق درباره اوضاع کنونی در فلسطین و موضوع گسترش دامنه جنگ بیان کرد: تلاش‌های زیادی در منطقه در حال انجام است برای اینکه دامنه جنگ گسترش نیابد، ولی آنچه به مقاومت برمی‌گردد، ما امروز وقتی که از مقاومت صحبت می‌کنیم فقط منظورمان حزب الله در لبنان نیست.طرف‌های مقابل به خوبی می‌دانند که گرو‌ه‌های مقاومت در راستای حفظ استقلال کشورها و مقابله با تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته به صورت خودجوش در سراسر منطقه سازماندهی شدند. لذا گسترش جنگ در حوزه مقاومت به تنهایی صحنه‌ای را ایجاد خواهد کرد که نتیجه آن تغییر نقشه جغرافیایی رژیم اشغالگر قدس خواهد بود.

* همه گزینه‌ها و سناریوهای ممکن در مقابل حزب‌الله

وی ادامه داد: در سفر با زیاد نخاله و اسماعیل هنیه و دیگر رهبران مقاومت این فرصت را داشتم که با حدود سه ساعت با آقای سید حسن نصرالله راجع به مسائل منطقه گفت‌وگو داشته باشم. طبعا حزب الله در تحولات مربوط به حوزه مقاومت نقش مهم و تاثیرگذاری را دارد. بخش عمده گفت‌وگوهای ما بر وضعیت بحرانی کنونی در منطقه متمرکز بود. آقای سید حسن نصرالله ضمن اینکه شرایط منطقه را تببین کرد و بحران‌های چند لایه درون رژیم صهیونیستی را تحلیل کرد در خصوص سناریوهایی که در مقابل مقاومت در لبنان قرار دارد، ایشان ایده‌هایی را مطرح کردند. آنچه می‌توانم به آن بپردازم این است که همه گزینه‌ها و سناریوهای ممکن در مقابل مقاومت حزب‌الله قرار دارد.

وی ادامه داد: در لبنان برخی از رسانه‌ها و یا در فضای مجازی تلاش می‌کنند اینگونه وانمود کنند که لبنان در مشکلات اقتصادی قرار دارد و لبنان تحمل جنگ را ندارد. همه چیز در محاسبات به درستی دیده شده اما طبعا رهبران مقاومت اجازه نخواهند داد که رژیم صهیونیستی هر اقدامی که مایل است در غزه انجام بدهد و بعد از اینکه خیالش از غزه راحت شد به سراغ دیگر حوزه‌های مقاومت در منطقه برود.

وی افزود: طرف‌های مقابل به خوبی می‌دانند که گرو‌ه‌های مقاومت در راستای حفظ استقلال کشورها و مقابله با تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته به صورت خودجوش در سراسر منطقه سازماندهی شدند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هرگونه اقدام پیشدستانه در ساعت‌های پیش رو متصور است.

وی بیان کرد: در سفری که به منطقه داشتم و دیداری که با رهبران مقاومت و مقامات سیاسی منطقه انجام شد آنها توجه ویژه‌ای به این مسأله داشتند که اگر راهکارهای سیاسی بتواند به نتیجه برسد و در راستای برقراری آرامش در منطقه باشد فرصتی را برای این کار در نظر خواهند گرفت، ولی در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم کودک کش اسرائیل علیه ساکنان غیرنظامی غزه،‌ هر احتمالی متصور است. امروز که من با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای اسلامی و منطقه ارتباط داشتم و همچنین با بررسی آخرین وضعیت در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، به این جمع بندی نزدیک‌تر شدیم که اگر از فرصت‌های محدود و به شدت فشرده‌ای که در اختیار سازمان ملل و کنشگران سیاسی است در ساعات آینده استفاده نشود امکان گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است.

وزیر خارجه بیان کرد: هم در بخش سیاسی در این سفر رایزنی‌هایی را داشتیم هم در بخش مقاومت. بدون اغراق باید بگویم مقاومت از روحیه بالایی برخوردار است و هم رهبران مقاومت گفتند در حوزه امکانات ما حتی می‌توانیم یک درگیری و جنگ بلندمدت را با رژیم صهیونیستی دنبال کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: امروز وقتی از مقاومت صحبت می‌کنیم از مقاومتی صحبت می‌کنیم که جنگ‌های ۲۲ روزه در فلسطین و جنگ ۵۱ روزه را پشت سر گذاشتند و آنها از امکانات و توانمندی بالایی برخوردارند. نکته مهم این است که بدترین شیوه و ضعیف‌ترین روش برای برخورد را صهیونیست‌ها انتخاب کردند و آن قتل عام، نسل کشی و کشتار زنان و کودکان است.

وی درباره احتمال ورود ایران به جنگ گفت: هر احتمالی متصور است. بار دیگر تأکید می‌کنم که هیچ طرفی نمی‌تواند نسبت به تداوم این جنایات و این وضعیت بی تفاوت باشد. در خصوص عربستان سعودی ماه‌ها بحث بود که عربستان به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است ولی در این مرحله موضع منطقی و قابل قبولی را از عربستان شاهد بودیم.

وزیر خارجه گفت: بدترین شیوه و ضعیف‌ترین روش برای برخورد را صهیونیست‌ها انتخاب کردند و آن قتل عام،‌نسل کشی و کشتار زنان و کودکان است.

*  ایران از گسترش جنگ هیچگاه استقبال نکرده

امیرعبداللهیان افزود: ایران از گسترش جنگ هیچگاه استقبال نکرده و تلاش‌های ما متمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها و عدم گسترش جنگ است.  به صراحت به آمریکا گفته‌ایم و مایلم اعلام کنم آمریکایی‌ها نمی‌توانند در جایگاهی قرار بگیرند که همه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کردند،‌ پیام‌هایی را دائما بدهند که ما خواهان گسترش جنگ نیستیم، ولی به صورت تمام قد در کنار اشغالگران رژیم اسرائیل و جنایتکاران جنگی اسرائیلی قرار بگیرند و هیچ حرکتی برای توقف جنایات جنگی سازمان یافته اسرائیل و تشدید کامل و ۳۶۰ درجه محاصره انسانی غزه در مقولات اساسی همچون آب، غذا و دارو نکنند.

* ما به رهبران مقاومت دستور نمی‌دهیم

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: زمان برای این پیام‌های آمریکا کاملا رو به پایان است و مایلم هشدار بدهم تا دیر نشده به جای ارسال پیام‌های ریاکارانه، جنایت جنگی علیه زنان،‌ کودکان و غیرنظامیان را متوقف کنند. رهبران مقاومت به صراحت گفتند ما برای جنگ رویارو با اشغالگران رژیم صهیونیستی آمادگی داریم. اما جدا کردن غیرنظامیان از نظامیان،‌ هدف قرار نگرفتن غیرنظامیان و زنان و کودکان که جزیی از حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل است بایستی رعایت شود و مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به گفت‌وگویش با چند تن از وزرای خارجه از جمله وزیر خارجه ایرلند که حامل پیامی از طرف غرب برای ایران بوده، اظهار داشت: به صراحت به وی گفتم لطفا به طرف‌های آمریکایی و غربی بگویید که منصفانه قضاوت کنند، ما به نیروهای مقاومت در منطقه دستور نمی‌دهیم،‌ آنها خود رأسا تصمیم می‌گیرند و رأسا اقدام می‌کنند.

وزیر خارجه تصریح کرد: زمان به شدت رو به پایان است. اگر تداوم جنایات جنگی علیه مردم بی گناه غزه متوقف نشود و فورا توقف این جنایات را جهان شاهد نباشند، جبهه‌های جدید گشوده خواهد شد و اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وی همچنین گفت: در جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، امنیت یک مجموعه‌ کاملا به هم پیوسته است. به شکل دیگری می‌توانید این سؤال را بپرسید که چرا وقتی در اوکراین جنگ می‌شود، اقتصاد تمام دنیا تحت تاثیر قرار می‌گیرد، این به خاطر این است وقتی ناامنی در بخشی از جهان به وجود بیاید در دنیای به هم پیوسته امروز، آثار خودش را دارد. اما آنچه به فلسطین برمی‌گردد، به لحاظ حقوق بین‌الملل، سرزمینی که اشغال می‌شود قواعد سرزمین اشغالی بر آن حاکم است و از نظر حقوق بین‌الملل سرزمین اشغال شده دارای اشغال و ماهیت اشغال موقتی است، یعنی اگر این اشغال ۷۰ یا ۸۰ سال هم طول بکشد، بالاخره آن سرزمین باید از حالت اشغالی خارج شود. 

امیرعبداللهیان ادامه داد: اما رژیم صهیونیستی با اهداف بلندپروازنه‌ای که دارد، کل امنیت منطقه را هدف قرار داده است. وقتی که رژیم صهیونیستی فرصت پیدا می‌کند و دانشمندان هسته‌ای و نخبگان ما را در وسط خیابان در تهران ترور می‌کند، پس ما نمی‌توانیم نسبت به وجود چنین غده سرطانی بی تفاوت باشیم. وقتی نتانیاهو با رفتار غیر متعادل خودش صراحتا تهدید می‌کند که من فلان اقدام را در ایران انجام خواهم داد، شما نمی‌توانید نسبت به این مسأله بی تفاوت باشید.

* مردم ما امنیتشان برایشان بسیار مهم است

وزیر خارجه بیان کرد: مردم ما امنیتشان برایشان بسیار مهم است. در مبارزه با داعش کار فوق العاده‌ای که سردار سلیمانی و شهدای همرزم در کنار سردار سلیمانی و دیگر مدافعان انجام دادند، اولین محورش به امنیت ملی ما برمی‌گشت، همزمان به مسؤولیت‌ها و رسالت‌های ما در قبال امنیت منطقه. ما با داعش یا باید در متروهای تهران روبرو می‌شدیم یا با داعش ۲ هزار کیلومتر آن طرف‌تر. نباید به لحاظ امنیتی فرصت داده شود که فردا چکمه‌های صهیونیست‌ها وارد مناطق ما و امنیت ما بشود. این یک امر بسیار طبیعی است. اگر امنیت یک مقوله به هم پیوسته نبود و اگر تعهدات انسانی و ارزشی مدنظر نبود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: عربستان سعودی در نزدیکی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به تعبیر برخی‌ها قرار داشت. البته من در گفت‌وگویی که با ولی‌عهد و مقامات عربستان سعودی داشتم،‌ حرف‌های دیگری هم از آنها شنیدم. اما وقتی آنها نگاه می‌کنند می‌بینند این وضعیت امنیت و اقتصاد عربستان سعودی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما ریشه آن در کجاست؟ همه در منطقه اتفاق نظر دارند که ریشه این ناامنی‌ها، بی ثباتی‌ها و آسیب پذیری‌ها در منطقه به غده سرطانی به نام رژیم صهیونیستی برمی‌گردد. یک رژیم نامشروعی که اینگونه عمل می‌کند. واقعا در کجای دنیا برای مقابله با یک عملیات مقاومت در مقابل اشغالگری زنان و کودکان را به وحشی‌ترین وجه مورد حمله قرار می‌دهند.

* تعبیر بسیار دقیق سید حسن نصرالله

وی یادآور شد: در زمانی که با یکی از رهبران مقاومت در بیروت گفت‌وگو داشتم،‌ یادداشتی را به ایشان دادند و لحظه به لحظه در جریان تحولات قرار می‌گرفت. گفتند همین الان بیمارستان تخصصی کودکان غزه با بمب‌های فسفری مورد حمله قرار گرفت و تمام کودکانی که در بیمارستان بستری بودند، به شهادت رسیدند. همه کودک بودند با مادرانشان. بمب فسفری با قدرت آتش زایی و تاثیری که دارد، باعث خفگی افراد می‌شود. مگر یک کودک و نوزادی که با دستگاه ویژه‌ای تنفس می‌کند در چه وضعیتی است که بمب فسفری داخل این بیمارستان انداخته می‌شود. امروز اگر ما از غزه دفاع نکنیم، فردا باید در مقابل این بمب‌ها در بیمارستان کودکان در یکایک شهرهای خودمان دفاع کنیم. آقای سید حسن نصرالله تعبیر بسیار دقیقی داشتند و گفتند ممکن است در جامعه لبنان نسبت به این تحولات برخی بگویند ما وارد جنگ نشویم، ولی اگر امروز ما اقدام پیشدستانه به عنوان حزب‌الله در لبنان در صورت ضرورت نکنیم، فردا باید در بیروت با رژیم صهیونیستی و عوامل و نظامیان اسرائیل بجنگیم.

* هفتم اکتبر دولت جعلی اسرائیل فروریخت

وی با بیان اینکه مردم لبنان این خاطره را به یاد دارند که اسرائیل تا بیروت پیشروی کرد و آمد و اگر مقاومت لبنان نبود، امروز لبنان وضع دیگری داشت،‌ خاطرنشان کرد: اتفاقی که افتاده یک زلزله در رژیم صهیونیستی بود. هفت سرویس امنیتی در درون سرزمین‌های اشغالی برای امنیت اسرائیل کار می‌کنند. برخی از سرویس‌های بیرونی مثل سیا و برخی سرویس‌های غربی هم به آنها اطلاع رسانی می‌کنند. این عملیات که مقاومت انجام داد یک مورد در این سرویس‌ها هشدار داده نشد. این نشانده به هم ریختگی اوضاع است.

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که روز هفتم اکتبر دولت جعلی اسرائیل فروریخت،‌ گفت: امروز بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ غیرنظامی روزانه به شهادت می‌رسند، در حالی که اسرائیل قادر نبود طی ۹ روز گذشته یک فرمانده مقاومت را به شهادت برساند اما نتانیاهو به خاطر اینکه این ضعف را دارد و نمی‌تواند با مقاومت روبرو شود و در صحنه نبرد بجنگد نبرد را به خانه‌ها و زنان و کودکان و پیران کشانده است. امنیت مقوله به هم پیوسته‌ است.

*  برای ما یک فرصت است که در درون خانه صهیونیست‌ها متوقف شوند

وی خاطرنشان کرد: هیچ کشوری علاقه‌مند نیست در سرزمین‌های خودش با اشغالگری که ۷۰ و چند سال حقوق یک ملت را زیر پا گذاشته مواجه شود. برای ما یک فرصت است که در درون خانه صهیونیست‌ها متوقف شوند. امنیت منطقه امنیت ایران است و امنیت منطقه متعلق به همه ماست. در گفت‌وگو با مقامات منطقه همواره این را تأکید کرده‌ام که نمی‌شود یک کشور برای خود امنیت بخواهد،‌ اما امنیت کشورهای دیگر را تهدید کند.

وزیر خارجه در پاسخ به پرسشی اظهار داشت: اگر بخواهم بگویم وجه مشترک همه بخش‌های جهان در چیست؟ در این است که افراط گری نتانیاهو در ماه‌های گذشته یکی از عوامل این اقدام خودجوش مقاومت در انجام عملیات در داخل سرزمین‌های اشغالی است. حتی برخی از مقامات اروپایی به من گفتند که ما بارها به نتانیاهو هشدار دادیم که دست از این تندروی‌ها بردار و او توجه نکرد و الان منطقه را با این شرایط مواجه کرده است. در منطقه و در بین کشورهای عربی یک وفاق نسبی وجود دارد نسبت به اینکه ما باید در مسیر سیاسی برای توقف جنایات جنگی اقدام کنیم و ارسال کمک‌های انساندوستانه.

* پیام‌هایی که آمریکایی‌ها دادند

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها همانطور که گفتم پیام‌هایی را می‌دهند و به ما هم پیام دادند، افزود: پیامشان به ایران شامل تاکید بر خویشتنداری و عدم گسترش جنگ بود. ما به آمریکایی‌ها پاسخ می‌دهیم که ما به دنبال گسترش جنگ نیستیم اما خویشتنداری نمی‌تواند یکجانبه باشد. ما نمی‌توانیم به حزب‌الله لبنان توصیه کنیم خویشتنداری کند بعد به نتانیاهو بگویید دست شما را باز می‌گذاریم هر جنایتی را که می‌خواهی علیه غیرنظامیان انجام بدهی. 

وزیر خارجه ادامه داد: در اقدامات سیاسی وظیفه اصلی ما این است که در هماهنگی با بخش‌های مختلف جهان یک اقدام هماهنگ برای توقف فوری جنایات جنگی،‌نسل کشی و قتل عامی که علیه مردم غزه در حال انجام است،‌ شکل بگیرد. برای این مرحله ما درخواست کردیم نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی برگزار شود. 

وی بیانیه‌ای که اتحادیه عرب صادر کرد را بیانیه مورد انتظار ندانست و گفت: حتما نیازمند یک پیام قوی‌تری از سوی کشورهای اسلامی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان هستیم. رفع محاصره انسانی از دیگر مطالبات است. من در روز دوم در تماسم با وزیر خارجه مصر از او خواستم که حتما معبر باز شود و امکان ارسال کمک‌های انساندوستانه فراهم شود، آب آشامیدنی سالم،‌ دارو و غذا سریع‌ترین نیازی است که غیرنظامیان و زنان و کودکان در آنجا نیاز دارند.

* مقایسه حماس با داعش جنایتی رسانه‌ای

امیرعبداللهیان در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه غربی‌ها در تبلیغات خودشان می‌خواهند حماس را با داعش مقایسه کنند و وجهه مقاومت را تخریب کنند، تصریح کرد: اینها کسانی هستند که در چارچوب حقوق بین‌الملل برای رفع اشغال از سرزمین مادری خودشان تلاش می‌کنند. 

وی بیان کرد: مقایسه حماس به عنوان یک جریان قوی مقاومت با داعش، یک جنایت رسانه‌ای است که علیه یک گروه آزادیبخشی که در چارچوب حقوق بین‌الملل در ارزش‌های انسانی برای دفاع از موجودیت سرزمین مادریشان تلاش می‌کنند، چنین مسأله‌ای مطرح شود. بعضی از مقامات اروپایی به من گفتند که اگر اینها واقعا ارزش‌های انسانی را رعایت می‌کنند زندانیان غیرنظامی را آزاد کنند.

وزیر خارجه عنوان کرد:‌ما در سفری که به منطقه داشتیم و در گفت‌وگو با رهبران مقاومت، آنها به ما گفتند که نمی‌خواهیم غیرنظامیان را در اسارت حفظ کنیم، به محض اینکه وضعیت تغییر یابد و امکان تفکیک اسرای نظامی از غیرنظامی وجود داشته باشد این آمادگی وجود دارد که در یک اقدام انساندوستانه نسبت به آزادی آنها اقدام شود. لذا حماس یک جریان قوی مقاومتی تضمین کننده امنیت فلسطین  ومردم فلسطین است و کاربرد چنین واژه‌هایی در برخی رسانه‌های غربی علیه حماس به نظر من نادیده گرفتن واقعیت‌ها و نوعی تجاوز به حقوق مقاومت محسوب می‌شود.

وزیر خارجه همچنین گفت: من بعد از مکالمه با شما با وزیر خارجه برزیل و همچنین درصدد مکالمه با آقای دبیرکل سازمان ملل هستم. آقای دبیرکل دو روز پیش که من در بیروت بودم از طریق نماینده ویژه‌اش در امور خاورمیانه پیامی را دادند، او از تلاش‌هایش برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت و در عین حال وقتی با ما تماس می‌گیرند می‌گویند شما به دلیل ارتباط معنوی و دوستی که با گروه‌های مقاومت دارید، آنها را به خویشتنداری توصیه کنید.

امیرعبداللهیان اضافه کرد:مایلم قبل از اینکه در منطقه همه چیز به نقطه جوش برسد، این توجه را به آقای دبیرکل بدهم که اقدامات شما و نتیجه برای توقف جنایت جنگی و نسل کشی در غزه به گونه‌ای است که زمان رو به پایان است و تا فرصت کوتاهی که وجود دارد هر اقدامی که می‌خواهید انجام دهید، انجام بدهید.

وی با ذکر این نکته که هیچ چیز در منطقه تحت کنترل ما نیست، خاطرنشان کرد: مقاومت رأسا تصمیم گرفت و در سرزمین‌های اشغالی عملیات کرد،‌ عملیاتی بزرگ و افتخارآفرین در راستای تامین حقوق مردم فلسطین و در ادامه این مقاومت است که تصمیم می‌گیرد. ممکن است آنها به توصیه‌های ما برای چند روزی توجه کرده باشند، ولی این بدان معنا نیست که فردا به توصیه ما برای خویشتنداری توجه کنند. زمان رو به پایان است. ما باید بر راه‌حل سیاسی متمرکز باشیم.

* آمریکایی‌ها بدانند زمان رو به پایان است

به گفته امیرعبداللهیان دبیرکل سازمان ملل و سازمان ملل باید قبل از بحرانی تر و پیچیده‌تر شدن و گسترش دامنه جنگ چاره‌ای در چارچوب همکاری‌های سیاسی و بین المللی اتخاذ کنند و نتانیاهو را متوقف کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: همین انتظار از مقامات آمریکا که همه را به خویشتنداری دعوت می‌کنند، جز اسرائیل را وجود دارد. آمریکایی‌ها نمی‌توانند با مصاحبه‌های خوب، اما ایستادن تمام قد در کنار رژیم صهیونیستی، با یک رفتار ریاکارانه به صهیونیست‌ها برای قتل عام و تغییر صحنه منطقه فرصت بدهند.آمریکایی‌ها بدانند زمان رو به پایان است و قبل از اینکه منطقه به نقطه جوش برسد باید راهکارهای سیاسی آثار خود را به نمایش بگذارد.

وی در پاسخ به پرسشی بیان کرد: همه تلاش‌ها برای تضمین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه است و در این چارچوب همه اقدامات انجام می‌شود، اما امنیت از مسیر عقلانیت، حکمت و اقتدار حاصل می‌شود.

گزارش از اکرم شریفی

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول