اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

این سیاره فراخورشیدی پر از جواهر است

تلسکوپ فضایی جیمز وب بلورهای کوارتز را در جو یک سیاره فراخورشیدی شناسایی کرد که از این ماده مفید در ساخت آلیاژ مناسب برای تولید زیورآلات استفاده می‌شود.

این سیاره فراخورشیدی پر از جواهر است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از اسپیس، بلورهای کوارتز در جو سیاره فراخورشیدی WASP-17b پیدا شده است.کوارتز از مفیدترین مواد طبیعی در جهان است که در ساخت انواع سنگ چخماق، تولید اشیا زینتی و تیز مانند تیغه چاقو،تراشنده ها و سر نیزه کاربرد دارد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب کشف کرده که بادهایی با سرعت هزار مایل در ساعت در حال جابجایی کریستال های کوارتز کوچک در اتمسفر داغ سیلیکات سوزان غول گازی به نام WASP-17b هستند.

دانیل گرانت یکی از محققان این یافته گفت: «ما از مشاهدات هابل می‌دانستیم که در جو WASP-17b باید ذرات ریز وجود داشته باشد ذرات ریز ابرها یا مه را تشکیل می‌دهند، اما انتظار نداشتیم که آنها از کوارتز ساخته شده باشند. این سیاره فراخورشیدی هر 3.7 روز یک بار به دور ستاره خود می چرخد. این سیستم چنان به میزبان ستاره ای خود نزدیک است که دمای روز آن به 1500 سانتیگراد می رسد.»

WASP-17b یکی از پف کرده ترین سیاره های شناخته شده است و جو متورم آن را به یک هدف عالی برای تلسکوپ فضایی جیمز وب تبدیل می کند.

گرانت و اخترشناسان دیگر WASP-17b را با استفاده از ابزار فروسرخ میانی جیمزوب کشف کردند.

به نظر می رسد که WASP-17b نیز مانند مشتری بیشتر از هیدروژن و هلیوم ساخته شده است. جیمزوب علاوه بر این، دی اکسید کربن، بخار آب و کریستال های کوارتز خالص را شناسایی کرد. در ترکیب با مشاهدات قبلی تلسکوپ فضایی هابل، این بلورها شبیه به منشورهای نوک تیز و شش ضلعی کوارتز روی زمین هستند، اما اندازه ناچیز 10 نانومتری دارند.

کوارتز شکلی از سیلیکات و غنی از سیلیس و اکسیژن است. سیلیکات ها در کیهان بسیار رایج هستند و تمام اجسام سنگی منظومه شمسی از آنها ساخته شده اند.

سیاره فراخورشیدی WASP-17b بسیار داغ است و فشاری که کریستال‌های کوارتز در اتمسفر بالا تشکیل می‌شوند، تنها حدود یک هزارم چیزی است که ما در سطح زمین تجربه می‌کنیم. در این شرایط، بلورهای جامد می توانند مستقیماً از گاز تشکیل شوند، بدون اینکه ابتدا از فاز مایع عبور کنند.

این یافته ها در ماه اکتبر در مجله Astrophysical Letters منتشر شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول