اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

چاه‌های غیرمجاز اطراف تخت‌جمشید و نقش رستم از مدار بهره‌برداری خارج شد

به دستور دادستان شهرستان مرودشت چاه‌های غیرمجاز در حریم میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم پُر و از مدار بهره‌برداری خارج شد.

چاه‌های غیرمجاز اطراف تخت‌جمشید و نقش رستم از مدار بهره‌برداری خارج شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مرودشت،  خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب نتیجه سیاست‌های گذشته در اراضی دشت مرودشت بود که باعث ایجاد تَرَک ها، ایجاد فروچاله و اسفنجی شدن بافت خاک و نهایتا نشست سطح عمومی دشت شد. 

این تهدیدها چنان آشکارا، مجموعه‌ نقش رستم و مجموعه‌ میراث جهانی تخت جمشید را به مخاطره انداختند که نیازمند یک راهکار اجرایی جهت صیانت از این‌ میراث گرانبهای بشری است.
اما در جهت صیانت از مواریث گذشتگان در این دشتِ کهن، دادستان شهرستان مرودشت با صدور احکامی فوری، نسبت به برداشت بی‌رویه آب از سفره های زیرزمینی هشدار داد و نسبت به " مسلوب المنفعه" شدن چاههای غیرمجاز اقدام کرد.

اسماعیل سیاوش پور در این باره گفت: در راستای برخورد با جرایم در حوزه حفر و بهره‌برداری غیرمجاز چاه های کشاورزی از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مستندا به مقررات قانون توزیع عادلانه آب و سایر قوانین با همکاری یگان انتظامی شهرستان وعوامل منابع آب شهرستان مرودشت با درنظر گرفتن اولویت فنی واجتماعی پر و مسلوب المنفعه شد. 

مدعی العموم شهرستان تصریح کرد: مطابق بند "ه" ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب: هر کس بدون رعایت مقررات به حفر چاه و یا قنات و یا بهره ‌برداری از منابع آب مبادرت کند، علاوه بر اعاده وضع سابق و جبران خسارت وارده به ۱۰ تا ۵۰ ضربه شلاق و یا از ۱۵ روز تا سه ماه حبس تادیبی محکوم می گردد. 

سیاوش پور افزود: از سوی دیگر اما، متأسفانه در حرایم دو اثر فاخر و ثبت جهانی تخت جمشید و نقش رستم با چالش و بحران فرو چاله در سطح و ژرفای زمین مواجهه شده ایم  که کارشناسان دلیل اصلی فروچاله های زمین را برداشت‌های بی رویه آب‌ از سفره‌های زیرزمینی با مقاصد کشاورزی می‌دانند، در همین راستا دستورهای لازم با قید فوریت جهت پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز با اولویت چاه‌های غیرمجازی که در حریم دو اثر یاد شده قرار دارند صادر را کردم که در هفته جاری با همکاری اداره منابع آب و یگان انتظامی، ۲۷ حلقه از چاه های غیرمجاز  در حریم مجموعه‌ میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم پُر و مسلوب المنفعه شد و این طرح تا پُرکردن تمام چاه های غیرمجاز واقع در دشت مرودشت ادامه خواهد داشت.

پایان پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول