اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

مرمت اضطراری امامزاده نوح نوبران ساوه آغاز شد

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از مرمت اضطراری امام زاده نوح نوبران خبرداد.

مرمت اضطراری امامزاده نوح نوبران ساوه آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حسین محمودی صبح امروز در نشست بررسی وضعیت آثار تاریخی استان با اشاره به آغاز مرمت اضطراری امامزاده نوح نوبران گفت: بقعه امامزاده نوح بن موسی جعفر مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است که آذر ماه 1354 با شمارهٔ ثبت 1199 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه بخش هایی از این بنا نیاز به مرمت اضطراری داشت، افزود: این بقعه یک بار در سال 1270 هـ.ق و چندین بار در دوره معاصر مرمّت شده که مرمت اخیر شامل عملیات پاک سازی، تمیزکاری بدنه آجری، بند کشی دیواره‌ها و پلاستر گچی با اختصاص 500 میلیون ریال است.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: ساختمان بقعه شامل یک بناى آجرى مدور است که روى آن گنبد مخروطى 12 ترک دوپوش قرار دارد و با آمودى از کاشى لعابدار فیروزه‌ای و در ساقه آن نقش چهار على به چشم می‌‏خورد،  زیر گنبد با گچ، طرح‏هاى گل و بوته نقش بسته و طاق‌نماهاى کم عمق گچى تعبیه شده، دور تا دور ازاره با کاشى سبز رنگ پوشش داده و کف بقعه نیز سنگ مرمر و دور صندوق، ضریح آلومینیومى نصب شده است.

محمودی تصریح کرد:  این امامزاده به امام‌کاظم(ع) منتسب است که امامزاده نوح نوه امام موسی‌کاظم(ع) است، امامزاده نوح(ع) فرزند امامزاده حسین(ع) بوده و نسب شریف او با 10 واسطه به امام سجاد(علیه السلام) منتهی می‌شود. ظاهرا او به خواهش اهالی ساوه به این منطقه مهاجرت، و در ثلث آخر قرن پنجم هجری رحلت شده است. 

وی همچنین از آغاز فاز دوم مرمت کاروانسرای سنگی خانک تفرش خبر داد و گفت: عملیات کف‌سازی، تقویت پی (محاربندی طاق‌ها)، نما سازی و عایق کاری این بنای تاریخی با اختصاص 4 میلیارد ریال آغاز شده است.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه کاروانسرای خانک با قدمتی که به دوره صفوی بازمی‌گردد، اظهار کرد: این بنا تنها کاروانسرای حاضر در شهر تفرش محسوب می‌شود که از آن برای اسکان مسافران استفاده می‌کردند.

به گفته وی کاروانسرای خانک که یکی از 999 کاروانسرایی است که به دستور شاه عباس اول صفوی در بخش مرکزی شهرستان تفرش در روستای خانک واقع شده و قدمتی چندین ساله دارد، این اثر در   خرداد 1387 با شماره ثبت 23003 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول