اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

حکایت مورخ اسرائیلی که به خاطر افشاگری علیه صهیونیست‌ها اخراج شد

استاد دانشگاه در برنامه «ساعت به وقت قدس» از تاریخچه اشغال فلسطین توسط صهیونیست ها سخن گفت و از مورخی اسرائیلی نام برد که حقیقت طلبی او باعث شده افشاگری های درباره صهیونیزم داشته باشد و از جامعه اش اخراج شود.

حکایت مورخ اسرائیلی که به خاطر افشاگری علیه صهیونیست‌ها اخراج شد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سیدهادی برهانی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل غرب آسیا با حضور در برنامه «ساعت به وقت قدس» درباره تاریخچه اشغال فلسطین گفت: بعد از اینکه یهودیان و صهیونیستها با کمک انگلستان به سرزمین فلسطین آمدند، در سالهای حدودا 1947، انگلیسی ها از جنگ جهانی خسته شدند و عزم رفتن از فلسطین را کردند. در این اثنی گروه های مسلح یهودی قوی شدند و در آن زمان با کمک آمریکا قطعنامه تقسیم در سازمان ملل تصویب شد که در واقع فلسطین را بین فلسطینی ها و یهودی ها تقسیم می کرد.

وی افزود: بعد از این قطعنامه گروه های مسلح یهودی دست به کار شدند و شروع به راندن فلسطینی ها از خانه هایشان کردند تا مناطقی که در نقشه سازمان ملل به یهودیان اختصاص پیدا کرده در اختیار بگیرند و به زور فلسطین را اشغال کردند و مرتکب جنایاتی شدند که به جنگ 1948 منجر شد. کشورهای عربی وقتی دیدند فلسطینی ها تحت جنایت و فشار هستند به کمک آنها آمدند اما متاسفانه در آن جنگ شکست خوردند.

150 هزار نفر باقی مانده از 1 میلیون و 900 هزار نفر جمعیت

برهانی یادآور شد: اسرائیل در آن جنگ فلسطینی ها را از سرزمینشان اخراج کردند. فلسطین در آن زمان 1 میلیون و 900 هزار نفر جمعیت داشت و بعد از اخراج فقط 150 هزار نفر باقی ماندند. عده زیادی در این دوران کشته شدند و 750 هزار نفر هم اخراج شدند تا زمینه برای تشکیل یک کشور یهودی فراهم شود. 

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه فلسطینیانی که آواره شدند روایتگر این فاجعه بودند، افزود: برخی از دانشمندان جهان اسلام مثل آقایان نور مصالحه و خالدی گزارشهایی در محافل علمی درباره پاکسازی نژادی و این فاجعه نوشتند اما اسرائیلی ها با تبلیغاتی که داشتند می توانستند همه چیز را توجیه کنند.

آنها دو توجیه داشتند؛ یک اینکه ما هیچ قصد و برنامه قبلی برای اخراج فلسطینی ها نداشتیم و جنگ که اتفاق افتاد خودشان وحشت کرده و فرار کردند. دوم اینکه کشورهای عربی از فلسطینی ها خواستند که آن مناطق را ترک کنند تا ما با دست باز به سراغ یهودی ها برویم.

وی ادامه داد: بنی موریس که از اساتید صهیونیست دانشگاه های اسرائیل است کتابی نوشته و گفته اینکه کشورهای عربی از طریق رادیو چنین خواسته ای را مطرح کنند صحت ندارد.

حکایت مورخ اسرائیلی که به خاطر حقیقت طلبی و افشاگری علیه صهیونیزم اخراج شد و مورد تنفر قرار گرفت
برهانی با اشاره به اهمیت کار مورخی اسرائیلی به نام ایلان پاپه، در این خصوص توضیح داد: اسرائیل در اواخر دهه 90 بعد از پیمان اسلو بخشی از اسناد محرمانه خودش را از طبقه بندی خارج کرد و این اسناد قابل دسترس برای عموم بود. ایلان پاپه یکی از کسانی بود که سراغ این اسناد رفت و مسئله پاکسازی نژادی سال 48 را از طریق همین اسناد بررسی کرد و توانست با جزئیات ثابت کند این تصمیم چه زمانی گرفته شده و به پروژه دالت اشاره کرده که در کدام ویلا در تلاویو این تصمیمات گرفته شده است.

کتاب معروف «پاکسازی نژادی در فلسطین» که سال 2006 منتشر شده نتیجه همین تحقیقات است. این کتاب در ایجاد آگاهی در دنیا خیلی نقش داشت. الان در کشورهای غربی آحاد مردم به این موضوع اعتقاد دارند و به اخراج فلسطینی ها واقف هستند.

پس از پخش بخشی از صحبت های ایلان پاپه نویسنده اسرائیلی، برهانی در این خصوص گفت: درست است که پاپه در یک خانواده یهودی متولد شده و بچه ای بوده که در مدرسه تحت تاثیر ایدئولوژی و ارزشهای صهیونیست بوده است، اما از زمان ورود او به دانشگاه آکسفورد و تحقیقات او، شاهد فاصله گرفتن او از صهیونیست بوده ایم او اکنون ضد صهیونیزم است و آن را بابت اتفاقات فلسطین مقصر می داند.

با توجه به ارتباطی که خودم با پاپه داشتم و شناختم مهم ترین دلیل او برای این کار حقیقت طلبی، آزاد اندیشی و عدالت خواهی است. او محکم ایستاده و علی رغم همه هزینه هایی که برایش داشته حقیقت را آشکار کرده است. او استاد دانشگاه حیفا بود که از آنجا اخراج شد و مورد تنفر قرار گرفت. او در انگلستان به کار خود ادامه داد و همچنان درباره اسرائیل افشاگری می کند.

این استاد دانشگاه درباره مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی گفت: این اتفاق یک شبه رخ نداد و به تدریج مردم دنیا از آن چیزی که در آفریقای جنوبی رخ می دهد مطلع شدند. آپارتاید آفریقای جنوبی خیلی موفق نبود تا کشورهای غربی را قانع کند که ما نظام دموکراسی داریم که خوب کار می کند. اما صهیونیست ها در کشورهای غربی قدرت پیدا کرده اند و چه از نظر سرمایه و ثروت چه از نظر رسانه ای صاحب قدرت شده اند.

وی افزود: بسیاری از نخبگان تاثیرگذار غرب، یهودی هستند که نسبت به صهیونیست سمپات هستند. در هالیوود کارگردان و هنرپیشه هستند یا مثل مرداک صاحب رسانه های متعدد هستند یا ثروتمندان بزرگی هستند و هنوز که هنوز است لابی اسرائیل در کشورهای غربی به ویژه آمریکا خیلی قدرتمند است.

تفرقه در جهان اسلام به ضرر مسلمانان تمام شده است

وی در پایان «ساعت به وقت قدس» تصریح کرد:  از طرف دیگر دشمنی و مخالفت و مقاومتی که در جهان عرب صورت می گیرد، خیلی موثر نبوده است. فداکاری های زیادی شده اما مهم ترین نقطه ضعف این است که هماهنگی و همبستگی وجود نداشته است، تفرقه ای که در جهان اسلام می بینیم خیلی به ضرر جهان اسلام شده است و مانع تجمیع قدرت شده است. اگر 2 میلیارد مسلمان همبستگی داشته باشند و کشورهای اسلامی از هم حمایت کنند تبدیل به قدرت بزرگی می شوند که می توانند بلایی را که به سر آفریقای جنوبی آمد بر سر اسرائیل هم بیاورند و شر آن از سر کشورهای منطقه کم شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول