اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توسعه روابط در دستور کار مقامات ارشد ژاپن و قرقیزستان

رئیس جمهور قرقیزستان در چارچوب یک سفر رسمی به« توکیو» با امپراتور، رئیس پارلمان، مدیر بانک همکاری بین‌المللی این کشور (JBIC) به طور جداگانه دیدار کرد.

توسعه روابط در دستور کار مقامات ارشد ژاپن و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف»رئیس جمهور قرقیزستان در چارچوب یک سفر رسمی به «توکیو» پایتخت ژاپن با «ناروهیتو» امپراتور، «فوکوشیرو نوکاگا» رئیس پارلمان، «نوبومیتسو هایاشی» مدیر بانک همکاری بین‌المللی این کشور (JBIC) به طور جداگانه دیدار کرد. 

جباراف در دیدار با رئیس پارلمان ژاپن تاکید کرد که این سفر برای قرقیزستان و به ویژه برای وی تاریخی است. دیدارهایی که در این سفر انجام خواهد شد، خوش‌بینی زیادی را نسبت به چشم انداز همکاری بیشتر با طرف ژاپنی القا خواهد کرد. 

وی به تمایل قرقیزستان به عنوان یک کشور مستقل برای توسعه دموکراتیک از زمان تشکیل آن در سال 1991 اشاره کرد. 

در این راستا رئیس جمهور قرقیزستان از حمایت همیشگی طرف ژاپنی به نام تقویت دموکراسی و توسعه اقتصادی-اجتماعی کشور تشکر کرد.

طرفین همچنین در مورد توسعه روابط پارلمانی و برنامه ریزی برای تعمیق بیشتر همکاری‌ها گفت‌وگو کردند. 

نوکاگا یادآور شد سال گذشته طرفین سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور را جشن گرفتند. 

به گفته وی، طی سال‌های گذشته، تعامل پارلمانی قرقیزستان و ژاپن در سطح بالا و قابل اعتمادی توسعه یافته است. 

رئیس پارلمان ژاپن با رضایت از توسعه دموکراسی در این کشور اشاره و علاقه خود را برای گسترش بیشتر همکاری‌های پارلمانی تایید کرد. 

جباراف در دیدار با هایاشی تاکید کرد که طرف قرقیزستان برای ایجاد شرایط مطلوب برای فعالیت شرکت‌های ژاپنی و توسعه سرمایه‌گذاری مستقیم بین حلقه‌های تجاری این دو کشور اهمیت زیادی قائل است. 

مقام ارشد قرقیز خاطرنشان کرد که پویایی فعال روابط دوجانبه به چشم انداز همکاری بیشتر با شرکای ژاپنی خوش‌بینی زیادی می‌دهد و از چنین نمونه‌هایی از همکاری موفق در بخش بانکی استقبال می‌کند. 

علاوه بر این، وی پیشنهاد کرد همکاری در زمینه انرژی سبز و زیرساخت‌ها در نظر گرفته شود. 

مدیر بانک همکاری بین‌المللی ژاپن به نوبه خود به طور خلاصه در مورد فعالیت‌های این موسسه مالی صحبت و آمادگی خود را برای همکاری دوجانبه سودمند در اجرای پروژه‌های خاص با قرقیزستان اعلام کرد. 

وی همچنین تاکید کرد که برای اجرای توافقات این بانک آماده است تا برای بررسی دقیق نیازهای کشور به قرقیزستان بیاید. 

هدف اصلی این بانک ارتقای همکاری‌های اقتصادی بین ژاپن و کشورهای خارجی از طریق تامین منابع برای سرمایه‌گذاری در خارج از کشور و تسهیل تجارت بین‌المللی است. این بانک نقش مهمی در توسعه صادرات و واردات ژاپن و فعالیت‌های این کشور در خارج از کشور ایفا می‌کند. این موسسه مالی به طور کامل توسط دولت این کشور تامین می‌شود. 

30 سال از برقراری روابط دیپلماتیک بین قرقیزستان و ژاپن می‌گذرد. در این دوره، ژاپن کمک‌های ملموسی به این کشور در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، فناوری و همچنین فرهنگ، آموزش و غیره ارائه کرد. 

ژاپن در طول 30 سال همکاری بین دو کشور، 224 میلیون دلار وام، 275 میلیون دلار کمک مالی و 225 میلیون دلار کمک فنی ارائه کرده است. در سال 2023 حجم معاملات بین دو کشور سه برابر شد و به 180 میلیون دلار رسید. 

گفتنی است که «نیوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن در نشست وزرای خارجه گروه 7 که در 7 تا 8 نوامبر در توکیو برگزار شد، کشورهای آسیای مرکزی را «شریک مهم» خواند.

 وی به ویژه با اشاره به وجود پتانسیل بیشتر در روابط ژاپن و آسیای مرکزی، از برگزاری نشست «آسیای مرکزی-ژاپن » در سال 2024 خبر داد. 

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول