اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید «تاکایف» و «علی اف» بر توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی و ترانزیت

رؤسای جمهور قزاقستان و آذربایجان در باکو با یکدیگر دیدار و در مورد همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه انرژی و ترانزیت گفت‌وگو کردند.

تأکید «تاکایف» و «علی اف» بر توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی و ترانزیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «قاسم ژامرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان در سفر کاری خود به باکو با «الهام علی‌اف» همتای آذربایجانی خود دیدار و برای برگزاری اولین اجلاس برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصادهای آسیای مرکزی (SPECA) تشکر کرد.

توکایف باکو را مروارید منطقه خزر و یکی از زیباترین شهرهای جهان خواند.

رئیس‌جمهور قزاقستان به علی‌اف و ملت آذربایجان به‌مناسبت این رویداد تاریخی، تضمین تمامیت ارضی این کشور مطابق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، تبریک گفت.

وی تاکید کرد: این امر به لطف مدیریت قوی، سیاست‌های دوراندیشانه و خردمندانه شما با هدف تقویت دولت، بهبود رفاه مردم و افزایش اقتدار باکو در جامعه جهانی امکان پذیر شد.

به گفته رئیس جمهور قزاقستان، روابط آستانه و باکو در مسیر صعودی در حال توسعه است.

توکایف گفت: ما شرکای استراتژیک طبیعی، عملاً همسایگان در سراسر دریای خزر هستیم.

وی تصویب بیانیه مشترک تقویت روابط راهبردی و تعمیق همکاری‌های هم پیمانی و همچنین تشکیل شورای عالی بین دولتی را تاریخی خواند.

وی ادامه داد: در نشست امروز، با حضور مقامات بلندپایه، مذاکرات گسترده و فشرده‌ای برگزار خواهد شد که فرصت خوبی برای تبادل نظر در مورد طیف وسیعی از موضوعات تعامل بین دو کشور است.

رئیس جمهور آذربایجان از شرکت توکایف در اجلاس آتی SPECA تشکر کرد.

به گفته علی‌اف، در سال‌های اخیر پویایی تماس بین کشورها در چارچوب دیدارهای رسمی، بین اعضای دولت و شرکت‌ها به وضوح قابل مشاهده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ما دوستان، برادران، شرکای خوبی هستیم. ما در حال رسیدن به بالاترین سطح تعامل در کل تاریخ توسعه مستقل کشورهایمان هستیم، این منطقی است و بیانگر روح و ماهیت روابط بین مردمان ما است.

علی‌اف از رئیس جمهور قزاقستان دعوت کرد تا سال آینده به آذربایجان سفر کند.

سران کشورها در مورد امکان تشدید کار مشترک در زمینه‌های مهمی مانند احداث خط ارتباطی فیبر نوری (FOCL) در امتداد کف دریای خزر، افزایش عرضه نفت قزاقستان از طریق خاک آذربایجان، توسعه مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر و همچنین اجرای پروژه‌های امیدوارکننده در حوزه انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر بحث و تبادل نظر کردند.

توجه ویژه‌ای به تقویت بیشتر روابط فرهنگی و بشردوستانه معطوف شد. در آینده نزدیک روزهای فرهنگ متقابل قزاقستان و آذربایجان برگزار خواهد شد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول