اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نویسنده «قصه ما مَثَل شد»: لازم نیست این‌قدر به «شب یلدا» ور برویم

محمد میرکیانی، نویسنده تجربه‌گرا که رمان تحسین‌شده «تن‌تن و سندباد» را در کارنامه دارد، می‌گوید: شب یلدا، شب قصه‌گویی و انتقال بین نسلی است. نمی‌دانم چرا با انگولک بی‌دلیل موضوع، هزینه بی‌جا برای فرهنگ کشور می‌تراشیم.

نویسنده «قصه ما مَثَل شد»: لازم نیست این‌قدر به «شب یلدا» ور برویم

محمد میرکیانی، نویسنده پیشکسوت و سردبیر برنامه بیادماندنی «قصه ظهر جمعه» در رادیو ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس با اشاره به بحث‌ها و جدل‌های اخیر درباره «یلدا» و «چهارشنبه‌سوری» و مطالبی که از سوی شورای فرهنگ عمومی در این باب مطرح می‌شود، گفت: طوری نباید برخورد کنیم که گویا جمهوری اسلامی با مفاهیمی مثل شب یلدا مشکل و مسأله دارد. ضرورتی ندارد که تا این اندازه با فرهنگ عمومی ور برویم و ذهن‌ها را بی‌جهت تحریک کنیم.

نویسنده کتاب «حکایت‌های کمال» که یک سریال تلویزیونی به همین نام بر اساس قصه‌های کتاب او از تلویزیون پخش شده است، ادامه داد: یلدا و چهارشنبه‌سوری، خرده‌فرهنگ‌هایی با خود منتقل می‌کنند که از عناصر پایدارسازی فرهنگی ماست. خوب است وقتی می‌خواهیم درباره شرح و توضیحی برای یک مناسبت مثل شب یلدا بسازیم و اعلام کنیم، از کارشناسان این حوزه بپرسیم و بعد دست به اقدامی بزنیم که دائم برای آن توضیح بدهیم.

نویسنده مجموعه کتاب‌های «قصه ما مَثَل شد» اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی ما باید بنشیند به موضوعاتی مثل تلفات بالای رانندگی و ازدیاد نسل سیگاری فکر کند. توجه کنید که ما چقدر در سوانح رانندگی کشته می‌دهیم که به خودرو و جاده، ربطی ندارد و به رانندگان ما ربط مستقیم دارد. ببینید چقدر سن استعمال دخانیات و مشخصاً سیگار و قلیان پایین آمده و چه باید کرد که زمینه ابتلا به بیماری‌های گوناگون به واسطه کشیدن سیگار و قلیان از بین برود. این‌ها مسائل اساسی‌تری هستند.

میرکیانی همچنین گفت: این‌که بسیاری از سنت‌های اصیل ما دچار تغییر و تحول اساسی شده، جای فکر دارد. مثلاً چهارشنبه‌سوری، شب انفجار و مزاحمت نبوده است. چون زمستان‌ها طولانی و شب‌ها بسیار سرد بوده، شبی را برای گرما و روشنی در نظر گرفته بوده‌اند که چهارشنبه آخر سال بوده است. چون نزدیک‌ترین زمان به تحویل سال و فرا رسیدن بهار بوده است. علاوه بر این‌ها، آتش می‌توانسته بیماری‌های فراگیری مثل طاعون را از بین ببرد.

نویسنده کتاب تحسین‌شده «عمورستم» افزود: کسی نمی‌آید ببیند زمینه هر مناسبتی چه بوده است. اصلاح و برگرداندن «چهارشنبه‌سوری» مقدور نیست، اما یلدا که مزاحمتی برای کسی ندارد و شب قصه‌گویی و دور هم جمع شدن و صله رحم است.

میرکیانی در پایان با بیان این‌که ۲۲۰ قصه فارسی را در مجموعه «قصه ما مَثَل شد» به شب یلدا تقدیم کرده است، گفت: ساختار این قصه‌ها طوری است که بشود آن‌ها را در یک نشست کوتاه و جمع و جور خواند و حوصله جمع را سر نبرد!

این در حالی است که پس از پربحث شدن حذف «یلدا» و «چهارشنبه‌سوری» از تقویم رسمی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشورمان در اطلاعیه‌ای حذف شب یلدا و چهارشنبه‌سوری از تقویم کشور را تکذیب و اعلام کرده که «شب یلدا» از تقویم حذف نشده و عنوان «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» هم‌زمان با ۳۰ آذر (شب یلدا) و در کنار آن در تقویم اضافه شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول