اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

مهمترین باکس سریال تلویزیون چرا نونوار نمی‌شود؟

اگر چه سریال‌های جدیدی همچون «مهیار عیّار» به عنوان یکی از مجموعه‌های جدید در حال تولید سیمافیلم در شبکه دو سیما است، اما مدت‌هاست سریال جدید و پرمخاطبی در یکی از مهمترین باکس‌های پخش مجموعه‌های نمایشی سیما مشاهده نمی‌شود.

مهمترین باکس سریال تلویزیون چرا نونوار نمی‌شود؟

خبرگزاری فارس ـ گروه  رادیو و تلویزیون: جدول پخش شبکه دو سیما مدتهاست در باکس پخش مجموعه‌های نمایشی این شبکه سریال جدیدی برای مخاطبان خود عرضه نکرده است. از ابتدای سال 1402 تاکنون 7 سریال در کنداکتور پخش شبکه دو سیما قرار گرفته است که از میان این آثار تنها یک اثر جزو آثار تولیدی جدید این شبکه محسوب می‌شود.

از میان سریال‌های جدول پخش شبکه دو سیما در سال 1402 نام 3 سریال کره‌ای به چشم می‌خورد. سریال‌های بیمارستان، وکیل شگفت انگیز و کیمیاگر از جمله آثاری هستند که در یکی از مهمترین باکس‌های نمایشی تلویزیون پخش شده‌اند. 

سریال‌های «وکیل شگفت انگیز» و «بیمارستان» از جمله مجموعه‌های جدید ساخت کشور کره‌ به شمار می‌روند اما سریال «کیمیاگر» که قرار است پخش آن از فردا چهارشنبه 8 آذرماه آغاز شود، پیشتر روی آنتن شبکه‌های پنج، تماشا و افق نیز رفته بود.

در کنداکتور شبکه دو سیما، بازپخش 3 سریال ایرانی نیز به چشم می‌خورد. سریال «تب و تاب» کاری از گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی مهدی شفیعی و کارگردانی و نویسندگی داریوش مختاری است که اردیبهشت ماه روانه آنتن این شبکه شد. سریال «سیمرغ» روایتگر زندگی و رشادت‌های شهید احمد کشوری و علی‌اکبر شیرودی شهریورماه سال جاری روانه آنتن شبکه دو و پخش سریال «رهایی» نیز به مناسبت هفته نیروی انتظامی از نهم مهر ۱۴۰۲ آغاز شد.

همچنین پخش سریال «مدار صفر درجه» به کارگردانی و نویسندگی حسن فتحی که نخستین بار سال ۸۶ از شبکه یک پخش شده بود، از شنبه 6 آبان هرشب ساعت ۲۱:۱۰ در جدول پخش شبکه دو قرار گرفت. حالا و با اتمام مجموعه «مدار صفر درجه» و پخش پشت صحنه این مجموعه، سریال کره‌ای «کیمیاگر» قرار است از چهارشنبه هشتم آذر روانه آنتن شبکه دو شود.

اگر چه سریال‌های جدیدی همچون «مهیار عیّار» به عنوان یکی از مجموعه‌های جدید در حال تولید سیمافیلم در شبکه دو سیما است، اما مدتهاست سریال جدید و پرمخاطبی در یکی از مهمترین زمان‌های پخش مجموعه‌های نمایشی سیما مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که استقبال مخاطبان تلویزیون در دهه‌های گذشته نشان داده که اگر سریال‌های شبانه شبکه‌های تلویزیون ساختار مناسبی داشته باشند، قطعا طرفداران ثابت خود را خواهند داشت.

در ادامه مروری بر 5 مورد از سریال‌های پرمخاطب باکس شبانه شبکه 2 سیما در طی سال‌های رونق جریان سریال سازی خواهیم داشت.

پدرسالار

مجموعه پدرسالار به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اکبر خواجویی داستان زندگی پدری مهربان و البته سخت‌گیر به نام «اسدالله خان» را روایت می‌کند. خانواده برای اسدالله خان ارزش ویژه‌ای دارد و تمامی پسران او به همراه عروس‌هایش در یک خانه زندگی می‌کنند. اما مشکل و ماجرای اصلی داستان از جایی شروع می‌شود که ناصر، پسر کوچک این خانواده تصمیم به ازدواج می‌گیرد، اما همسر او حاضر نیست تا در خانه‌ی پدری ناصر زندگی کند.

این سریال که محصول سال ۱۳۷۲ است و در زمان پخش خود توجه عمومی گسترده‌ای را به خود جلب کرده بود، با بازی درخشان محمدعلی کشاورز در نقش اسدالله خان واعظیان و تلاش‌های او برای حفظ سلطه گری‌ بر فرزندانش شناخته می‌شد. البته همچنان نیز بازپخش‌ این مجموعه پرطرفدار دهه 70 در شبکه آی فیلم مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد.

چندی پیش سانسور یکی از بخش‌های این سریال سر و صدای زیادی را به راه انداخت. در یکی از قسمت‌های بازپخش این سریال در آی فیلم، وقتی زوج‌ جوانی برای رهن خانه به مشاور املاک مراجعه کرده بود، رقم اعلام شده از سوی مشاور املاک دچار ممیزی شده بود. مدیران آی‌فیلم هم در واکنشی اعلام کردند که این شبکه تلویزیونی نسخه‌های اصلی که به دست شبکه می‌رسد را پس از ترمیم تصویری به آنتن می‌رساند و هیچ دخل و تصرف و ممیزی را در جریان پخش انجام نمی‌دهد.

همسران

مجموعه تلویزیونی «همسران» به کارگردانی بیژن بیرنگ و مسعود رسام نشان از اتفاق مثبتی در تغییر رویکرد تلویزیون در سال‌های ابتدائی دهه 70 بود. علاوه بر سنت‌شکنی در سبک سریال‌سازی تلویزیون، به لحاظ کیفی و محتوایی هم سریال قابل قبولی بود. بازی‌های خوب در کنار داستان‌هایی که برای هر قسمت نوشته می‌شد برای مخاطب جذابیت زیادی داشت.

فردوس کاویانی، مهرانه مهین‌ترابی، فرهاد جم و الهام پاوه‌نژاد از بازیگران ثابت این سریال و بهروز بقایی، جمیله شیخی، بیژن بنفشه‌خواه، رامبد جوان، امین حیایی، جلال مقدم و کمند امیرسلیمانی از جمله بازیگران این سریال به شمار می‌آمدند.

همسران داستان زندگی دو زوج است که در یک آپارتمان با هم همسایه هستند. کمال (فردوس کاویانی) و مهین (مهرانه مهین‌ترابی) یکی از دو زوج هستند که سن بیشتری دارند. علی (فرهاد جم) و مریم (الهام پاوه‌نژاد) نیز زوج دیگر داستان هستند. 

یکی از نکات موفقیت سریال همسران در این نکته است که پس از تجربه موفق سریال‌های تاریخی نظیر «سربداران»، «امیرکبیر»، «کوچک جنگلی»، «هزاردستان» و «روزی روزگاری»، این اثر از نخستین آثاری به شمار می‌رود که زیست روزمره زندگی شهری را به تصویر می‌کشید. البته بیژن بیرنگ و مسعود رسام پس از این سریال «خانه‌ی سبز» و چند سریال موفق دیگر نیز ساخته‌اند.

خانه سبز

مجموعه تلویزیونی «خانه سبز» در زمان پخش از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی بود، به‌طوری که حتی رکورد مخاطبان سریال‌های پرمخاطب زمان خود را هم شکست.

این سریال درباره‌ ساکنین یک خانه است که همه با هم فامیل هستند و در کنار یکدیگر ماجراهای گوناگونی را تجربه می‌کنند. داستان سریال را ماجراهایی جذاب پیش می‌برد و بازیگران بزرگ و حرفه‌ای زیادی در آن ایفای نقش می‌کردند. خانه سبز همان احساس خوب همسران را به بیننده‌اش منتقل می‌کرد. قدر دانستن زندگی، احترام گذاشتن به بزرگترها، درک ارزش خانواده و دورهم بودن مهم‌ترین پیام‌هایی بود که مخاطب حین تماشای سریال دریافت می‌کرد. نویسندگان و کارگردانان سریال در نهایت ظرافت و دقت، مسائل خانوادگی و اجتماعی را در خانه سبز مطرح می‌کردند که بسیار به دل بیننده می‌نشست.

سریالی که با داشتن بار نوستالژیک، باز پخش آن هنوز مورد توجه مخاطب امروز تلویزیون قرار می‌گیرد. این استقبال نشان می‌دهد اگر سریالی با هنرمندی، دقت و وسواس ساخته شود تاریخ مصرف نخواهد داشت و برای همیشه ماندگار خواهد شد.

پهلوانان نمی‌میرند

«پهلوانان نمی‌میرند» به کارگردانی حسن فتحی داستان پهلوانی را روایت می‌کند که در فضای تاریخی دوران قاجاریه رخ می‌دهد و در مواردی به مستندات تاریخی (شخصیت سید مهدی واعظ و قتل گریبایدوف، کنسول روس) اشاره دارد. این سریال که سال 1376 از قاب شبکه دو پخش می‌شد، از موفق‌ترین آثار تاریخی سیماست که اقبال بسیاری از سوی مخاطبان را به همراه داشت.

حسن فتحی کارگردان این سریال در گفت‌وگویی درباره این اثر می‌گوید: «در زمان پخش همه با هم قول حرفه‌ای دادیم که به کسی نگوییم قاتل پهلوان خلیل کیست و پایان سریال را لو ندهیم. همان زمان مادرم با من تماس گرفت که بداند قاتل کیست، ولی هرچه اصرار کرد، نگفتم و آخر هم به حالت قهر تلفن را قطع کرد.»

شمس‌العماره

شمس‌العماره نام یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی سامان مقدم است که پخش آن از ۳ مرداد ۱۳۸۸ از شبکه دو شروع شده بود. هانیه توسلی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، مهرانه مهین ترابی، فرهاد آئیش، مرجانه گلچین، ملیکا شریفی‌نیا، امیرحسین رستمی، ارژنگ امیرفضلی و امین حیایی در این سریال نقش‌آفرینی داشته‌اند.

لیلا با نقش آفرینی هانیه توسلی دختری است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارد، در هنگام جشن عروسی شکور با بازی امیرحسین رستمی، پدر لیلا فوت می‌کند. او پیش از این وصیتنامه‌ای را به همراه خواهر خود تنظیم می‌کند که طبق آن اگر لیلا با خواستگار مورد نظر ایشان در میان ۱۲ نفر ازدواج کند، تمام شمس‌العماره به او می‌رسد. لیلا از اینکه این یک نفر شخص «نشان شده» کدام است بی‌خبر است و با این داستان پای خواستگارهای مختلف به خانه باز می‌شود.

این سریال اگرچه در زمان پخش خود با استقبال مناسبی از سوی مخاطبان مواجه شد، اما عده‌ای معتقد بودند الگوی ارائه شده از رسومات مرتبط با امر ازدواج در «شمس‌العماره» قابلیت عملی شدن در جامعه‌ ایرانی را ندارد و این سریال، با موضوع «ازدواج» ساده برخورد کرده است.

از نکات قابل توجه درباره این سریال، برگزاری مسابقه پیامکی برای بینندگان آن با موضوع حدس زدن انتخاب نهایی لیلا بود. طراحان این مسابقه در حالی از مخاطب خود خواسته‌ بودند انتخاب نهایی لیلا را حدس بزند که در عین ناباوری، در بخش آخر این سریال، ناگهان شخصیتی جدید ـ امین حیایی ـ به مجموعه اضافه شد و پایان بندی سریال با حضور شخصیت جدید صورت گرفت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول