اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مانور زلزله در ۱۱۰۰ مدرسه سمنان برگزار می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان از برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی در یک هزار و 100 مدرسه این استان خبر داد.

مانور زلزله در ۱۱۰۰ مدرسه سمنان برگزار می‌شود

علی‌اکبر عرب‌خراسانی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، از اجرای بیست‌وپنجمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه، هشتم آذر ۱۴۰۲ در یک هزار و 100 مدرسه این استان خبر داد.

وی گفت: این مانور هم‌زمان با سراسر کشور پس از نواختن زنگ زلزله از رادیو در راستای شعار مدارس ایمن، جامعه تاب‌آور برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان هدف از اجرای این مانور سراسری را افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان در برابر مخاطره زلزله، عنوان و اظهار کرد: با توجه به افق چشم‌انداز برنامه مدرسه ایمن، جامعه تاب‌آور، مانور نمادین زلزله و ایمنی با مشارکت مردم و با رویکرد جامعه‌محور در مدرسه آیت‌الله کاشانی مهدی‌شهر اجرا می‌شود.

وی با اشاره به تحصیل بیش از 130 هزار دانش‌آموز در مدارس استان افزود: برگزاری مانورها و آموزش‌ها می‌تواند نقش بسزایی در افزایش آمادگی دانش‌آموزان و هم‌چنین والدین آن‌ها داشته باشد؛ چراکه دانش‌آموزان، آینده‌سازان این کشور هستند و توجه به این قشر باید در اولویت قرار گیرد و از طرفی دانش‌آموزان، چه در محیط مدرسه و چه در محیط منزل، ازجمله گروه‌های جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند، به همین دلیل باید به‌صورت تخصصی و به‌عنوان یک نیاز روز، مانور زلزله برگزار شود.

عرب‌خراسانی یادآور شد: مانور سراسری زلزله و ایمنی از سال ۱۳۸۱ تاکنون در تمام مدارس کشور و استان برگزار شده و این سازمان ضمن برنامه‌ریزی عملیاتی به‌منظور استفاده از ظرفیت مدارس ایمن برای ایفای نقش پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران محلی و مشارکت در ارتقای سطح آمادگی عمومی به‌ویژه در دانش‌آموزان و معلمان، مسؤولیت اجرای مانور زلزله در سطح مدارس را با همکاری سایر دستگاه‌های عضو ستاد اجرایی مانور زلزله ازجمله اداره کل مدیریت بحران استانداری، سازمان جمعیت هلال‌احمر، سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، فرمانداری، فرماندهی نیروی انتظامی، صداوسیما، شرکت آب برق و گاز و سایر دستگاه‌های اجرایی بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله به‌وسیله ارتقای فرهنگ ایمنی و مقاوم‌سازی، ایجاد آمادگی برای انجام واکنش‌های صحیح و سریع برابر زلزله، افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان در مورد زلزله و سایر پدیده‌های طبیعی و... از دیگر اهداف مهم اجرای این مانور است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه مانور سراسری زلزله دارای 2 بخش مانور مدرسه‌محور و مانور محله‌محور است، خاطرنشان کرد: در استان سمنان برای اجرای مانور مدرسه‌محور در هرکدام از 11 شهرستان یا منطقه آموزشی آموزش و پرورش، 10 مدرسه منتخب و یک مدرسه به‌صورت نمادین به‌عنوان مدرسه پایلوت، تعیین شده و در مرکز استان نیز 20 مدرسه طبق معیارهای کارشناسی دستگاه‌های ذی‌ربط، انتخاب و به‌عنوان مدرسه پایلوت اجرای مانور زلزله مشخص شدند.

وی تصریح کرد: در زمان اجرای مانور، تمرین مهارت‌های چادرزنی، حمل مصدوم، پیدا کردن افراد مفقودشده در زیر آوار، اطفاء حریق احتمالی و کمک‌های اولیه پزشکی به دانش‌آموزان، آموزش و تمرین داده می‌شود و در بخش مانور محله‌محور نیز والدین دانش‌آموزان به‌عنوان افراد محلی ساکن در اطراف مدارس پایلوت توسط دستگاه‌های مرتبط در زمینه‌های پیشگیری از حوادث غیرمترقبه و پناه‌گیری صحیح هنگام زلزله آموزش می‌بینند.

پایان پیام/74002/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول