اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

قزاقستان دو نفتکش برای فعالیت در دریای خزر خریداری کرد

دولت قزاقستان جهت افزایش صادرات نفت خود در دریای خزر دو نفتکش جدید با نام «تراز» و «لیوا» خریداری کرد.

قزاقستان دو نفتکش برای فعالیت در دریای خزر خریداری کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، دولت قزاقستان جهت افزایش صادرات نفت خود در دریای خزر دو نفتکش جدید با نام «تراز» و «لیوا» خریداری کرد.

این کشتی‌های نفتکش با وزن  8 هزار تن در تابستان گذشته در قالب همکاری با گروه بنادر ابوظبی (ADP) خریداری شدند.

بر اساس این گزارش، این نفتکش ها اکنون متعلق به شرکت سرمایه گذاری مشترک «Caspian Integrated Maritime Solutions» هستند که سهامداران آن یکی از شرکت‌های تابعه «کازمونایگاز» و International Maritime »Investments Ltd هستند.

این کشتی‌ها در کارخانه کشتی‌سازی شرکت «هلندی دیمن» ساخته شده‌اند. طول آنها 140 متر، عرض 16.7 متر و با سرعت 18.5 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند.

این دو کشتی با تمام استانداردهای ایمنی بین‌المللی و الزامات زیست محیطی مطابقت دارند و قرار است در دسامبر 2023 به بهره‌برداری برسند.

«ماگزوم میرضاگالیو» رئیس شرکت «کازمونایگاز» قزاقستان نیز در این زمینه اشاره کرد: با خرید نفتکش‌های جدید گام مهمی در توسعه مسیر ترانس خزر برداشته‌ایم، در این راستا، مایلم از شریک استراتژیک خود ADP برای اجرای موفق پروژه مشترک تشکر کنم.

وی افزود: نفتکش‌های جدید راه را برای گسترش ناوگان نفتی سرمایه گذاری مشترک ما CIMS که اهداف بلندپروازانه‌ای برای ارتقای خدمات خود به بازار لجستیک جهانی دارد، هموار می‌کند.

«محمد جمعه الشمیسی» رئیس هیئت مدیره ADP، گفت: در صورت امکان، تعداد کشتی‌ها را افزایش خواهیم داد. قصد ما همکاری با قزاقستان در زمینه تبادل تجربه بین کاپیتان‌ها و مهندسان است.

در حال حاضر خدمه هر کشتی 13 نفر است که عمده متخصصان آن از قزاقستان هستند.

لازم به یادآوری است که در 20 سال گذشته، تامین نفت از قزاقستان از طریق خط لوله CPC (کنسرسیوم خط لوله خزر) به شهر نووروسیسک روسیه انجام شده است. به طور متوسط   1.3-1.4 میلیون بشکه در روز از آن عبور می‌کرد. در حال حاضر این مسیر اصلی صادرات نفت قزاقستان است که تا همین اواخر، بدون مشکل کار می‌کرد، اما در چند سال گذشته، سیستم به طور دوره‌ای به دلیل عوامل خارجی مختلف، از جمله حادثه نشت نفت در آگوست 2021، آسیب به TPM و بازرسی منطقه آبی با وجود مواد انفجاری در ترمینال دریایی با محدودیت‌های پمپاژ مواجه شده است.

روز قبل نیز کنسرسیوم خط لوله خزر به دلیل طوفان شدید، حمل‌ونقل نفت از پایانه دریایی نزدیک نووروسیسک را متوقف کرد.

یک سال پیش، «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان، خواستار تنوع بخشیدن به عرضه نفت شد و در مارس 2023، محموله مواد خام قزاقستان در مسیر «آکتائو-باکو-تفلیس-جیهان» آغاز شد و فدراسیون روسیه را با حجم سالانه 1.5 میلیون تن دور زد.

قزاقستان و آذربایجان نفت را بر اساس میزان برابری در مسیر دریایی «آکتائو - باکو» حمل می‌کنند. انتظار می‌رود نفتکش‌های جدید به طور کامل تعهدات طرف قزاق برای انتقال 750 هزار تن نفت در سال را پوشش دهند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول