اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

کوچک خان، یک واحد مینیاتوری از نظام

به‌ مناسبت سالروز شهادت میرزایونس استادسرایی مشهور به «میرزا کوچک‌خان جنگلی» به بخشی از زندگی وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره وی پرداختیم.

کوچک خان، یک واحد مینیاتوری از نظام

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: روز گذشته سالروز شهادت بزرگمردی از دیار رشت است؛ بزرگ مردی که به پاس مجاهدت‌های او نامش در تقویم جای گرفت. اسم او میرزا یونس استادسرایی بود. مبارزی از آغوش جنگل. برای همین بود که او را میرزا کوچک‌خان جنگلی صدا میزدند. از میان القاب میرزا، سردار جنگل خیلی به او می‌آید.

اقدامی که منشأ آن صد درصد دینی بود

میرزا کوچک‌خان در دوران کودکی و جوانی مقدمات علوم دینی را در صالح آباد رشت، مدرسه جامع و مدرسه محمودیه تهران آموزش دید اما ظلم ستیزی به او اجازه ادامه تحصیل نداد و به صف مبارزان اضافه شد. برای همین بود که رهبر معظم انقلاب حرکت میرزا را یک حرکت صد در صد دینی برخواندند.

رهبر معظم انقلاب در این مورد فرمودند: «منشأ حرکت میرزا کوچک خان یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی است»

 

 

اما چه باعث شد که اقدامات میرزا آن را دچار انحراف‌های آن زمان نکند. انحرافاتی از جنس نهضت مارکسیستی و تشکیل شوروی و آن هیاهوهایی که در دنیا و در بین ملّت‌ها راه افتاده بود. چه شد که حتی پای همراهان او را ریسمان این انحرافات در خود گره زد و با سردار جنگل خیانت کردند اما میرزا پای به ریسمان نداد.

اما این بار هم رهبر معظم انقلاب جواب را به ما نشان داده‌اند: «میرزا کوچک خان به‌خاطر پایبندی‌اش به اسلامْ جذب تفکّر مارکسیستی نشد»

کار بی‌نظیر

هرچند در کنار اقدام میرزا جریاناتی مانند شیخ محمّد خیابانی در تبریز و کلنل محمّدتقی خان پسیان در مشهد، همزمان مشغول به فعالیت و ظلم ستیزی بودند؛ اما کار میرزا شاهکار بود. دقیقا همانطوری حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: «آن صبغه‌ی مردمی و نجابتی که در کار مرحوم میرزا کوچک خان جنگلی هست، در هیچ کدام از این دو سه کار دیگری که هم‌زمان در آن دوره اتّفاق افتاد در سرتاسر ایران، نظیر ندارد.»

یا این تعبیر مقام معظم رهبری: «قضیّه‌ی مرحوم میرزا کوچک جنگلی یک قضیّه‌ی ویژه است؛ اگرچه که در آن دوره‌ی خاص- یعنی در دوره‌ی فاصله‌ی بین مشروطیّت و سرِ کار آمدن رضاخان - حوادث گوناگونی در کشور به‌وجود آمده و هم‌زمان با نهضت جنگل، چند کار بزرگ دیگر هم در گوشه و کنار کشور - مثل مرحوم شیخ محمّد خیابانی در تبریز، یا کلنل محمّدتقی خان پسیان در مشهد - اتّفاق افتاده که اینها همه تقریباً هم‌زمان است، لکن قضیّه‌ی جنگل یک قضیّه‌ی ویژه است.»

 

 

شعبه‌ جمهوری اسلامی در رشت

سردار جنگلی سال‌ها مجاهدت کرد و مقابل ظلم و استکبار ایستاد. او گاها با فراز و نشیب‌هایی مواجه می‌شد اما این فراز و نشیب‌ها دلیل خوبی برای از پا در آمدن میرزا نبود.

میرزا که مقابله به نیروهای روس و انگلیسی و دیگر مستکبران را در کارنامه خود ثبت دارد انقلابی به پا کرد، انقلابی در رشت که گویا یک واحد از انقلاب اسلامی بود.

انقلابی که آیت الله خامنه‌ای در وصف آن می‌گوید: «میرزا کوچک خان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در رشت و در همان محدوده‌ی خاصّ خودش - گیلان - به‌وجود آورده است.»

در نهایت میرزا برای جمع‌آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد، اما این راه به پایان نرسیده، پایان عمر میرزا بود. عمری که برای مجاهدت طی شد اما با سفر ابدی او، شعله نهضت جنگل به خاموشی همیشگی به سر رفت.

بیانات نقل شده مربوط به دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی با رهبر معظم انقلاب. ۱۳۹۱/۰۸/۲۹

پایان پیام/ ت 1570

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول