اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

هوا آلوده به کاشان رسید

کارشناس اداره محیط زیست کاشان گفت: کاشان از ابتدای سال تاکنون ۳۸ روز هوای پاک، ۱۹۸ روز قابل قبول و ۲۲ روز هوای ناسالم داشته و در دو سه روز اخیر هوا نارنجی و ناسالم بوده است .

هوا آلوده به کاشان رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، آلودگی هوا قصه پر غصه این روزهای مردم کاشان است، قصه‌ای که هر سال از ابتدای پاییز شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد و امسال دیگر به مرثیه تبدیل شده و کودک و بزرگسال را درگیر خود کرده است.

هرچند تدابیری مانند تعطیلی مدارس نمی‌تواند درمان درد آلودگی هوای کاشان باشد اما حداقل سلامت کودکان در معرض خطر قرار نمی‌گیرد.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

منابع متعددی باعث آلودگی هوا می‌شوند؛ از منابع متحرک تا منابع ثابت و همچنین عوامل طبیعی مانند گرد و غبار.

با توجه به اینکه هر کدام از اینها، منابع مختلفی دارند، بنابراین مسؤول اقدام برای کاهش این آلایندگی‌ها هم متفاوت خواهد‌بود.

هجوم ریزگرد و ماسه‌بادی نقاط بیابانی شمال دشت کاشان، افزایش خودروهای شخصی، افزایش جمعیت و توسعه فعالیت واحدهای صنعتی و معدنی در نزدیکی مناطق مسکونی مهم‌ترین منابع آلودگی هوای منطقه کاشان به شمار می‌آید.

با توجه به افزایش خودروهای شخصی و توسعه معادن و صنایع، آلودگی هوای کاشان بالاتر از مقدار استاندار است و یک شهر آلوده محسوب می‌شود و این در حالی است که تنها دستگاه سنجش کیفیت هوای کاشان که در میدان ۱۵ خرداد چند سالی است که از کار افتاده و به معضلی تبدیل شده است.

کاشان ایستگاه سنجش آلودگی هوا ندارد در کشاکش آلودگی های بی‌رحم و خسته کننده هوای شهر صنعتی کاشان تنها دستگاه سنجش آلودگی هوای این شهر سال‌هاست همچون آهن قراضه ای که فقط سیمای شهر را کریه و زشت کرده است گوشه مهم‌ترین میدان شهر جا خوش کرده است و مسؤولین این شهر و استان چشم در چشم مردم و رسانه‌ها می‌اندازند و می‌گویند خراب است.

کاشان ۲۲ روز ناسالم را پشت سرگذاشت

سید علی میر، کارشناس اداره محیط زیست کاشان در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهارداشت: در روزهای آینده ممکن است آلودگی وجود داشته باشد و این هوا برای گروه های حساس خطرناک است.

وی در خصوص آمار کلی سالم و ناسالم بودن هوای کاشان از ابتدای سال تاکنون افزود: کاشان از ابتدای سال تاکنون ۳۸ روز هوای پاک، ۱۹۸ روز قابل قبول و ۲۲ روز هوای ناسالم داشته و در دو سه روز اخیر هوا نارنجی و ناسالم بوده است .

میر، دلیل اصلی آلودگی هوا را ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری دانست و گفت: بیشتر آلودگی به ناوگان فرسوده حمل و نقل مربوط است و اگر ناوگان نوسازی شود درصد قابل توجهی از مشکل آلودگی هوا حل می‌شود.

وی در خصوص دستگاه سنجش ها در میدان ۱۵ خرداد گفت: این دستگاه به دلیل بروز مشکلاتی از کار افتاده است و نیاز به تعمیر دارد ضمنا پیگیری‌ها جهت دستگاه جدید ادامه دارد و امیدواریم به زودی این خبر خوب را برای مردم کاشان داشته باشیم.

این کارشناس ادامه داد: دستگاه های جدید در اداره محیط زیست و شهرداری کاشان نصب شده است و در دوسال گذشته داده‌های آن را آزمون سنجی می‌کنیم و آمارش را مبنا قرار می دهیم.

وی افزود: به ورزشکاران توصیه می‌شود در فضاهای باز و پارک‌ها ورزش نکنند، چون زمینه ورود حجم بالایی از ذرات معلق را به بدن فراهم می‌کند.

میر گفت: اگر قرار است در اماکن سرپوشیده هم ورزش انجام شود، باید به این نکته توجه داشت که آن مکان از تهویه مناسب برخودار باشد، چون این روزها آلودگی، خطرناک است و می‌تواند دردسرساز شود.

تعطیلی مدارس به کاشان رسید

محمدشریف زارعی، فرماندار ویژه کاشان در گفت و گو با خبرنگار فارس در کاشان، ضمن اشاره به جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای شهرستان کاشان گفت: با هماهنگی بعمل آمده با کمیته اضطرار استان چهاردهم و پانزدهم آذرماه تمام مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش در شهر کاشان به صورت غیرحضوری برگزار خواهند شد.

وی افزود: باتوجه به وقوع پدیده وارونگی دما و افزایش غلظت آلاینده‌ها، چهاردهم و پانزدهم آذرماه، تمام مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش صرفا در "شهر کاشان" به صورت غیرحضوری و مهد کودک‌ها، پیش دبستانی و مدارس استثنایی تعطیل است.

همچنین مادران شاغل در ادارات که دارای فرزند دانش‌آموز مقطع ابتدایی هستند نیز می‌توانند با موافقت مدیران خود به صورت دورکاری فعالیت کنند. همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان موظف است به صورت مستمر با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی بطور جدی برخورد قانونی نماید و محیط زیست و سایر ارگان‌ها نیز بر وضعیت آلایندگی صنایع نظارت داشته باشند.

زارعی از شهروندان خواست: تمام شهروندان به ویژه افراد دارای بیماری زمینه‌ای، زنان باردار و کودکان از حضور در سطح شهر خودداری و در صورت حضور ضروری از ماسک های N۹۵ استاندارد استفاده کنند چرا که تردد در هوای آلوده سلامت این افراد را به خطر می اندازد.

همه با هم آلودگی هوا را کاهش دهیم

مسعود دهقانی، رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان در گفت و گو با خبرنگار فارس در کاشان با اشاره به وضعیت پیش رو آلودگی هوا و گرد و غبار گفت: عوارض آلودگی هوا برای گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه مانند کودکان، سالمندان، مادران باردار و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی زیان‌بارتر است .

وی افزود: کلیه افرادی که بیماری های قلبی به خصوص تنگی عروق کرونر، نارسایی قلب، اختلالات ریتم و فشارخون بالا دارند توصیه می شود از محیط های با آلودگی بیشتر دور شوند، همچنین به افراد به ویژه مبتلایان به مشکلات تنفسی توصیه می‌شود از ورزش در فضای باز مانند پیاده‌روی در پارک در زمان آلودگی هوا خودداری کنند.

دهقانی در خصوص عوارض آلودگی هوا در بیماران مبتلا به آسم توضیح داد: کسانی که مبتلا به آسم هستند در اکثر موارد در زمان مواجهه با آلودگی هوا دچار حملات تنفسی شده و تعداد مراجعه‌شان به مراکز پزشکی و اورژانس‌های بیمارستان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان، مصرف برخی مواد غذایی را باعث تقویت سیستم ایمنی، تنفسی، گوارشی و قلبی و کاهش آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ ها در بدن عنوان کرد و افزود: در حین تنفس ذرات معلق سمی هوا وارد بدن شده و به سطح ریه‌ها می‌چسبند و از این‌رو التهاب را در بدن تحریک کرده و باعث کاهش آنتی‌اکسیدان‌های بدن به خصوص آنتی‌اکسیدان‌های مایع پوششی ریه می‌شوند که به دنبال آن سلول‌های مختلف تخریب شده و خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان افزود: دریافت غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های غذایی می‌توانند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کنند. مصرف بالای هویج، کدو حلوایی، آلو، موز، انبه اکیدا توصیه می‌شود. این میوه‌ها و سبزی‌ها دارای بتاکاروتن بالا (که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود) هستند که به بدن کمک می‌کند تا اثرات مضر ناشی از ریزگردها کاهش یابد.

وی تصریح کرد: میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو ترش، نارنج، نارنگی، توت فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره همچون اسفناج و سبزی خوردن، انواع فلفل از جمله فلفل دلمه‌ای، شلغم، لبو و پیاز را نیز در روزهای آلودگی هوا مصرف کنید.

 انباشت آلایندگی ناشی از سکون هوا تا اواخر روز پنجشنبه در کاشان و آران‌وبیدگل

عباس ارغوانی، رئیس اداره هواشناسی کاشان در گفت و گو با خبرنگار فارس در کاشان درباره آخرین وضعیت آلودگی هوای کاشان گفت: پایداری جوی و سکون هوا در کاشان طی این هفته سبب انباشت آلاینده ها و آلودگی هوای شده است که این شرایط متاسفانه به ویژه در شهرهای صنعتی و پرجمعیت مثل کاشان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: پایداری جوی شرایط لازم را برای انباشت آلاینده‌ها فراهم کرده است. بنابراین اگر تمهیداتی برای کنترل منابع ثابت و متحرک آلاینده در شهرهای پرجمعیت و صنعتی اندیشیده نشود، قطعا آلودگی هوا در کاشان ادامه پیدا خواهد کرد .

ارغوانی گفت: شرایط به وقوع ناپایداری و جریان شدیدتر هوا بستگی دارد که تا اواخر هفته در شهر کاشان مشاهده نمی‌شود. در مناطق کاشان و آران‌وبیدگل بواسطه قرار گیری در شرایط بلاکینگ جوی(اتفاقات سیاره ای جو) پیش بینی بارش در آبان و آذر را بخطا انداخته و بر اساس آخرین بروزرسانی مدل‌های جهانی هواشناسی، احتمال شروع بارش های موثر در نیمه دوم آذر وجود دارد. در کل در سال زراعی جاری منطقه کاشان با کاهش ۴۲ درصدی بارندگی، درگیر خشکسالی است. 

رئیس اداره هواشناسی کاشان گفت: بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای هم‌دیدی، تا ۳ روز آینده با وجود عبور موجی ضعیف در اواخر روز پنجشنبه در مناطقی از کاشان اما انتظار بارندگی موثری انتظار نمی‌رود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول