اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

صدرالحسینی: حتی ۱۰ درصد از اهداف صهیونیست‌ها در جنگ غزه محقق نشد

کارشناس مسائل غرب آسیا، آغاز مجدد جنگ توسط رژیم صهیونیستی را با هدف دستاوردسازی برای نتانیاهو ارزیابی و تاکید کرد: رجزخوانی‌های تل‌آویو مبنی بر دستگیری همه فرماندهان مقاومت، پیدا کردن همه تونل‌ها، آزادی تمامی اسرا و نابودی حماس، حتی کمتر از ۱۰ درصد نیز محقق نشده‌ است.

صدرالحسینی: حتی ۱۰ درصد از اهداف صهیونیست‌ها در جنگ غزه محقق نشد

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - «سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با ایرنا و در پاسخ به این پرسش که «چرا آتش‌بس نقض و بار دیگر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه آغاز شده‌است؟»، گفت: موضوع آتش‌بس مورد توافق آمریکایی‌ها نبود. به دلیل اینکه در طول ۵۸ روزی که جنگ با شدت زیاد توسط رژیم صهیونیستی و حمایت‌های همه‌جانبه نظامی، سیاسی، لجستیکی، دیپلماتیک و رسانه‌ای آمریکا، اروپا و ناتو ادامه داشت، هیچ دستاوردی برای این رژیم به ارمغان نیاورد. آغاز دوباره جنگ توسط رژیم صهیونیستی به این دلیل بود که دستاوردی را برای دور بعدی مذاکرات که می‌توانست مستقیم یا غیر مستقیم باشد، کسب نکرده‌بود.

این کارشناس مسائل غرب منطقه افزود: شعارها و رجزخوانی‌های بزرگتر از حد و حدود این رژیم مبنی بر دستگیری همه فرماندهان مقاومت، پیدا کردن همه تونل‌ها، آزادی همه اسیران و نابودی حماس، حتی کمتر از ۱۰ درصد نیز محقق نشد. بر این اساس، این رژیم آبرو و حیثیتی را که چندین سال مانند ویترین توسط رسانه‌های غرب و آمریکا برای آن ساخته شده‌بود، از دست داد. حتی وجهه این رژیم که به عنوان منطقه آزاد با امنیت کامل و دموکراتیک قلمداد شده‌بود نیز بین دیگر کشورها زیر سوال رفت.

وی به حمایت‌های گسترده از فلسطین در سطح جهان اشاره کرد و گفت: ۹۲ کشور جهان از بین پنج قاره، شعار حمایت از فلسطین و غزه و مخالفت با اسرائیل سر دادند. این حمایت شرایطی را ایجاد کرد تا آبروی رژیم اسرائیل از دست برود. بنابراین، تل‌آویو می‌دانست که پس از ادامه آتش‌بس، اتفاقاتی در داخل سرزمین‌های اشغالی همچون، برکناری و محاکمه نتانیاهو و یک شکنندگی مضاعف نسبت به آنچه که از قبل این رژیم را تهدید می‌کرد، به‌وجود خواهد آمد.

صدرالحسینی به پشت پرده سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به اراضی اشغالی نیز اشاره کرد و افزود: شرایط داخلی و خارجی رژیم اسرائیل به شدت غیرقابل تحمل بود، به همین دلیل بلینکن به منطقه آمد و مسائل مورد بررسی قرار گرفت. بلافاصله در مدت حضور وی در تلاویو این موضوع که حملات مجددا آغاز شود تا شاید در مرحله جدید بتواند دستاوردی را داشته باشد، تصویب شد. شاید در مقابل کمک‌های بی حد و حصری که از نتانیاهو شده، وی بتواند یک بخشی از اهدف خود را به نتیجه برساند و پاسخگوی افکار عمومی داخلی و حامیان خود در خارج از جمله آمریکا و آیپک باشد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در ارتباط با آینده اداره غزه گفت: اداره غزه کاملا روشن است. باید دید که چرا طرح‌های مبهم، غیرقابل اجرا برای اداره غزه مطرح می‌شود؟ آمریکا سعی دارد با ارائه طرح‌های غیرقابل اجرا، حاشیه‌سازی کند. آنها تصور می‌کنند می‌توانند با این کار روحیه مردم غزه و به تبع آن رزمندگان مقاومت فلسطین را خدشه‌دار کنند. وضعیت حاکمیت غزه همان چیزی خواهد بود که قبل از عملیات الاقصی بود. یعنی همانطور که حماس در آنجا حاکمیت داشت، از این پس نیز همین‌طور خواهد بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: ضمن اینکه هیچ‌کدام از آن طرح‌ها قابل اجرا نیست. باید بدانید که حاکمیت بدون داشتن حمایت ملت امکان‌پذیر نیست. این شعاری است که آموزه‌های سیاسی مطرح می‌کنند. طبق طرح‌هایی که ارائه شده‌ اعم از حاکمیت حکومت خودگردان، حاکمیت مصر، جامعه بین‌المللی یا کشورهای عربی، اگر مردم غزه این طرح‌ها را نپذیرند، نمی‌توان به آنان تحمیل کرد زیرا این برخلاف رویه دموکراتیکی است که غربی‌ها همیشه شعار آن را می‌دهند.

وی تداوم اجماع جهانی علیه رژیم صهیونیستی که طی دو ماه گذشته ایجاد و گسترش یافته‌است را ضروری دانست و اظهار داشت: بعد از شروع جنگ دیدیم که کشورهای مخالف، چگونه علیه رژیم صهیونیستی شعار می‌دهند و درخواست آتش‌بس دارند. حتی شرایط به گونه‌ای شده که خانواده اسرای اسرائیلی در مقابل منزل، دفتر نخست‌وزیر و مراکز قدرت شعار می‌دهند که ما نتانیاهو را در ازای آزادی اسرا، تحویل خواهیم داد.

از نگاه صدرالحسینی آنچه که در حال حاضر اهمیت دارد، تداوم این مخالفت‌ها است. همچنین مخالفان صهیونیسم و حامیان فلسطین می‌توانند در کنار اقداماتی که دولت‌ها باید انجام دهند، اجماع‌ بین‌المللی ایجاد کنند.

این تحلیلگر مسائل منطقه به جنایت‌های آشکار رژیم صهیونیستی در غزه اشاره و آن را ناقض قوانین و کنوانسیون‌های حقوق بشری دانست و تصریح کرد: نباید فراموش کرد که در طی این مدت جنگ، نهادهای بین‌المللی که در مقابل چشمان آنها جنایات ضد حقوق بشری صورت گرفت و همه قوانین و کنوانسیون‌های حقوق بشری زیر پا گذاشته شده، سکوت مطلق اختیار کردند که این اقدام به معنای حمایت از جنایت‌ها است. بنابراین، اقدامات آینده در مخالفت با این جنگ باید از طریق مردم آزاده و آزادیخواه جهان و دولتمردانی که طی این مدت مواضع شجاعانه‌ و حق طلبانه‌ای اتخاذ کردند، انجام شود.

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول