اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

امیرعبداللهیان در دانشگاه تهران: آمریکا و اسرائیل برای ادامه جنگ و چگونگی آتش‌بس راهبردی ندارند

وزیر امور خارجه در دانشگاه تهران گفت: آمریکا و اسرائیل برای ادامه جنگ و چگونگی آتش بس راهبردی ندارند.

امیرعبداللهیان در دانشگاه تهران: آمریکا و اسرائیل برای ادامه جنگ و چگونگی آتش‌بس راهبردی ندارند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه عصر امروز (شنبه، 18 آذرماه) در آیین گرامیداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حضور پیدا کرد.در ابتدای این جلسه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دغدغه های خود را مطرح کردند.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ویژگی انقلاب اسلامی یک تفاوت اساسی با دیگر بخش ها دارد و آن اینکه توام با عمل است و صرفا نظریه پردازی نیست و این را دوست و دشمن هم اعتراف کردند و گفته‌اند ما به ایران به ویژه به رهبری داهیانه رهبری انقلاب غبطه میخوریم، آنها می‌گویند ما مطالب رهبری ایران را پیگیری می‌کنیم و می‌بینیم که این مطالب در عرصه های مختلف پیاده و عملیاتی می‌شود.


به گروه‌های مقاومت منطقه دستوری نمی‌دهیم و آن‌ها بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند

وی افزود: در موضوع فلسطین بیان افکار عمومی، جوانان و نخبگان جهان این است که گفتمان انقلاب اسلامی توام با عمل است. اینکه چه اقداماتی انجام شده و چه اقداماتی باید انجام می‌شد بحث عمده و مهمش به مقاومت در منطقه باز می‌گردد. بعد از سخنرانی آقای سیدحسن نصرالله برخی تماس گرفتند به ما گفتند که ما انتظار داشتیم که از ایشان دستور حمله به رژیم صهیونیستی را بشنویم. اما باید تاکید کنیم که ما به گروه‌های مقاومت منطقه دستوری نمی‌دهیم و آن‌ها بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند.

وزیر خارجه با بیان اینکه اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت و نه فقط دستگاه های امنیتی آن، تصریح کرد: هفت سرویس امنیتی به طور شبانه روز و با آخرین تجهیزات در اسرائیل فعال بودند، اما حماس با این عملیات همه چیز اسرائیل را فروریخت.

وی افزود: بلینکن وزیر خارجه آمریکا در همان روزهای ابتدایی که به سرزمین اشغالی رفت، گفت وقتی وارد تل‌آویو شدم شوکه شدم و تا این حد فروپاشی در اسرائیل را باور نمی‌کردم. آن‌ها که ادعا می‌کنند چهارمین ارتش قدرتمند دنیا هستند هنوز در شوک عملیات حماس هستند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: امروز تصمیم گروه‌های مقاومت منطقه این است که پایگاه‌های آمریکایی در منطقه به دلیل حمایت از اسرائیل مورد حمله قرار بگیرد. عملیات طوفان الاقصی تصمیمی صد درصد فلسطینی بود و آقای هنیه در اولین دیداری که با وی پس از این عملیات داشتم؛ از نقش و سهم سردار سلیمانی بابت تقویت مقاومت فلسطین تشکر کرد، اما اینکه آیا مقاومت فلسطین و فلسطینی‌ها به ما وابسته هستند؟ خیر.

وزیر خارجه گفت: آمریکایی‌ها به ما پیام دادند که به گروه‌های مقاومت که حرف شما را گوش می‌دهند بگویید حملات به پایگاه‌های آمریکا در منطقه را متوقف کنند، ولی ما گفتیم این گروه‌ها مستقل هستند و خودشان تصمیم می‌گیرند و ما به تصمیماتشان احترام می‌گذاریم و به اقدامات خود در حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم.

وی افزود: مقاومت حرف نهایی را در صحنه عملیاتی خواهد زد. ارزیابی مقاومت پس از هفت روز آتش بس این است که رژیم صهیونیستی حملات را ادامه می‌دهد چرا که دستاوردی تا به امروز نداشتند.

 آمریکا و اسرائیل برای ادامه جنگ و چگونگی آتش بس راهبردی ندارند

امیرعبداللهیان تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در ابتدای درگیری‌ها می‌خواست حماس را نابود کند، اما نتوانست. از طرفی هم مرتب تسلیحات از سوی حامیان غربی اسرائیل برای آن‌ها ارسال می‌شد و امیدوار بودند که طی ۱۵ الی ۲۰ روز حماس را نابود کنند ولی نتوانستند. آن‌ها خواستند اسرای خود را آزاد کنند ولی نتوانستند، در نهایت به جایی رسیدند که گفتند خانه فلان طراح عملیات طوفان الاقصی را شناسایی یا منهدم کردیم.

وی ادامه داد:‌ آمریکا و اسرائیل برای ادامه جنگ و چگونگی آتش بس راهبردی ندارند. گروه‌های مقاومت گفتند که تا امروز فقط ۱۰ الی ۱۲ درصد نیروهای خود را درگیر جنگ کرده‌اند و خودشان را آماده چندین ماه جنگ با اسرائیل کرده‌اند.

وی در خصوص برخی گلایه‌ها از سوی دانشجویان در موضوع انتخاب برخی سفرای ایران در کشورهای مختلف، گفت: در انتخاب سفیر فقط وزارت امور خارجه دخیل نیست بلکه فرآیند انتخاب شخص سفیر به عنوان نماینده عالی نظام، مراحل خاص خود را دارد. 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما نمی‌توانیم فقط سفیر از وزارت امور خارجه انتخاب کنیم، جایی ممکن است کسانی را داشته باشیم که نیاز به تخصص صنعتی دارند، اما چنین نیست که بدون هیچ جلسه آموزشی و توجیهی آن‌ها را به کشورهای مختلف اعزام کنیم.

هیچ توافقی در خصوص فلسطین بدون مشورت با ایران انجام نشده است

وزیر امور خارجه بیان کرد: هیچ توافقی در خصوص فلسطین بدون مشورت با ایران انجام نشده است و همان آتش بس هفت روزه هم دوستان مقاومت با ما موضوع را در میان می‌گذارند ولی دستوری به آنها نمی‌دهیم. البته طرف مقابل هم برایش مهم است و هرچقدر هم که بگوییم مقاومت از ما دستور نمی‌گیرد بازهم آنها حرف خود را می‌زنند و از تاثیرگذاری ایران سخن می‌گویند.

وی ادامه داد: اینها به معنای نقش نداشتن ایران نیست، اما هر وقت آتش بسی باشد گروه‌های مقاومت هستند که باید تصمیم بگیرند. اسرائیل و آمریکا در این دو ماه جنایت گسترده‌ای داشتند اما، دستاوردی هرچند کوچک هم نداشتند.

امیرعبداللهیان گفت: یکی از اسناد ۲۰۳۰ فرهنگی است و چندین سند دیگر از حمله محیط زیست، در گذشته بدون هماهنگی سند ۲۰۳۰ فرهنگی امضا شد، اما در دولت آقای رئیسی این سند فرهنگی و آموزشی ۲۰۳۰ را امضا نکرده و نخواهیم کرد چرا که منافع ما را تامین نمی‌کند، اما اگر برنامه‌ای در خصوص محیط زیست و کاهش آلودگی هوا باشد ورود می‌کنیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: برای تاثیرگذاری بر سخنان من در سازمان ملل نفر قبل از بنده یک اسرائیلی را آوردند که از حضار خواست تا جلسه را برای سخنرانی من ترک کنند، ولی یک نفر هم این کار را نکرد. باید از این سازوکارهای بین المللی در راستای منافع ملی ایران استفاده کنیم.

طالبان امروز با داعش می‌جنگند

وی بیان داشت: در افعانستان باید دولتی فراگیر حاکم باشد وتلاش‌های ما در عرصه دیپلماتیک در این راستا است. امروز ما ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران داریم.

امیرعبداللهیان گفت: طالبان داعش نیست بلکه بخشی از واقعیت امروز افغانستان است و بخشی از طالبان امروز با داعش می‌جنگند و باید تلاش کنیم برای امنیت و ثبات بیشتر این کشور همسایه.

وی در خصوص ارتباط ایران و چین هم گفت: بازیگران متنوع در جهان که بتوانند منافع ما را در نظر بگیرند بهتر از یک قدرت یکجانبه‌گرا در جهان هست. باید دید در دل تنش ها و چالش‌ها منافع ما کجا تامین می‌شود. و در خصوص آذربایجان هم باید گفت روابط ما بر اساس رعایت اصول همسایگی است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: علی رغم وجود روابط راهبردی با عراق و بیش از ۵ میلیون توریسم گردشگری و زیارتی سالانه و البته همکاری های سطح بالای دو طرف، اما هنوز نتوانستیم نسبت به لایروبی اروند رود در مرحله اجرا به توافق برسیم.

امیرعبداللهیان گفت: به طور کلی در عرصه سیاست خارجی شما هرچه رابطه را در سطح سیاسی تقویت کنید در دیگر سطوح حساسیت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 هرچه جلوتر می‌رویم برجام بی خاصیت‌تر می‌شود

وی در پایان خاطرنشان کرد: در برجام به دلیل اینکه خطوط قرمز ما در مقاطعی از طرف مقابل مورد قبول قرار نگرفت امروز در مسیر امضای توافق در مسیر برجام نیستیم، اما این به معنای کنار گذاشتن برجام از روی میز هم نیست و هرچه جلوتر می‌رویم برجام بی خاصیت‌تر می‌شود.

امیرعبداللهیان همچنین درباره مرغوبیت آب سنگین تولید داخل هم گفت: بیشترین تحریم‌ها روی صنایع موشکی و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ماست اگرچه پیشرفته‌ترین بخش‌های ما هم این دو بخش است.

وزیر امور خارجه با طرح این پرسش درباره خریدار اصلی آب سنگین ایران در جهان گفت: آمریکا این همه فشار می‌آورد که آب سنگین تولید نکنیم اما در نهایت می‌بینیم که شرکت‌های آمریکایی خریدار آب سنگین ایران هستند.

وی ادامه داد: یک مقام غربی به من گفت در آزمایشگاه‌ها تست کردیم دیدیم با کیفیت‌ترین آب سنگین جهان در ایران تولید می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول