اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

راه‌اندازی 6 نیروگاه «سبز» با ظرفیت 2400 مگاوات در ازبکستان

نیروگاه‌های خورشیدی در استان‌های «جزخ»، «سمرقند»، «سرخان‌دریا»، «بخارا» و «قشقه دریا» و اولین مرحله نیروگاه بادی در ناحیه «تامدی» استان «نوایی» ازبکستان راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی 6 نیروگاه «سبز» با ظرفیت 2400 مگاوات در ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، نیروگاه‌های خورشیدی در استان‌های «جزخ»، «سمرقند»، «سرخان‌دریا»، «بخارا» و «قشقه دریا» و اولین مرحله نیروگاه بادی در ناحیه «تامدی» استان «نوایی» راه اندازی شد که ظرفیت کل آنها 2400 مگاوات است.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در تاریخ 27 دسامبر در مراسم راه اندازی و اتصال به شبکه 5 نیروگاه خورشیدی و 1 نیروگاه بادی در 6 منطقه این کشور شرکت کرد.

در این مراسم «محمد جمیل الرماحی» مدیرعامل شرکت اماراتی «مصدر»، «وو یون» معاون رئیس شرکت China Energy Engineering Corporation ، «لیو زکسیانگ» رئیس China Energy International Group و «لین شیائودان» China Gezhouba Group و روسای شرکت‌های SEPCO III ، Dongfang Electric Corporation و دیگران که با همکاری آنها این طرح‌های سرمایه‌گذاری اجرا می‌شود، حضور داشتند.

اولین نیروگاه‌های خورشیدی به بهره برداری رسیده و از طریق سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی با شرایط مشارکت دولتی و خصوصی ساخته شده تأسیساتی در ناحیه‌های «کرمنه» و «نورآباد» با ظرفیت کل 200 مگاوات بود که تاکنون 1 میلیارد کیلووات ساعت انرژی «سبز» تولید کرده است.

هم اکنون «مصدر» اجرای پروژه‌های ساخت سه ایستگاه فتوولتائیک در استان‌های «جزخ»، «سمرقند» و «سرخان‌دریا» را با ظرفیت کل 900 مگاوات به پایان رسانده است. اولین مرحله نیروگاه بادی با ظرفیت 500 مگاوات در ناحیه «تامدی» استان «نوایی» ساخته شد.

علاوه بر این، در استان‌های «بخارا» و «قشقه دریا» توسط China Gezhouba Group چین ساخت مرحله اول دو ایستگاه خورشیدی با ظرفیت کل 1000 مگاوات به پایان رسیده است.

همانطور که در این گزارش اشاره شد، کارهای ساخت‌وساز در زمان رکورد فقط در 9 ماه به پایان رسید.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور تاکید کرد: با وجود مشکلات زیاد مرتبط با زنجیره تولیدی و لجستیک در جهان، ما در این راستا با شرکت‌هایی مانند Goldwind، Sungrow، Jolywood، Longi کارهای موثری را انجام دادیم.

در این مراسم رئیس جمهور به همراه شرکای خارجی تاسیسات انرژی جدید را راه اندازی کرد. رئیس‌جمهور از سرمایه‌گذاران، مهندسان و سازندگان تشکر کرد.

در نتیجه راه‌اندازی کامل این پروژه‌ها به ارزش کل 2 میلیارد دلار 2 میلیون خانواده به برق بدون وقفه دسترسی پیدا می‌کنند، امکان صرفه جویی 2 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و تولید محصولات و خدمات صنعتی به ارزش 4 میلیارد دلار فراهم می‌شود.

رئیس جمهور در سخنرانی خود با اشاره به برنامه‌های بعدی برای توسعه این حوزه گفت: اقدامات امروز، گامی در انجام اصلاحات در صنعت انرژی است. ما به طور منظم به این اقدامات ادامه می‌دهیم و به تدریج به طور کامل به بازار کارآمد عبور می‌کنیم.

هم اکنون در ازبکستان در زمینه اجرای پروژه‌های ساخت 22 نیروگاه خورشیدی و بادی با ظرفیت 9 گیگاوات اقدامات انجام می‌شود.

رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد: ما همکاری خود با شرکت‌های خارجی را از این به بعد نیز گسترش خواهیم داد.

به طور کلی تا سال 2030 میلادی برنامه‌ریزی شده ظرفیت نیروگاه‌های «سبز» به 27 گیگاوات افزایش یابد. این امر امکان صرفه جویی سالانه 25 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را فراهم می‌کند و انتشار مواد مضر در جو تا 34 میلیون تن کاهش می‌دهد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول