اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

قلعه تاریخی آشوراده مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: با آغاز اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری در جزیره آشوراده، عملیات اجرایی مرمت و احیا قلعه تاریخی این جزیره هم در حال اجرا است.

قلعه تاریخی آشوراده مرمت می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان، محمدجواد ساوری شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارکرد: با آغاز اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری در جزیره آشوراده، عملیات اجرایی مرمت و احیا قلعه تاریخی این جزیره هم در حال اجرا است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: قلعه تاریخی جزیره آشوراده با قدمت دوره قاجاری در زمان اشغال مناطق شمالی ایران توسط سربازان روس احداث شده است. 

وی عنوان کرد: این اثر که در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، نیازمند مرمت و احیا بود.

ساوری بیان کرد: ساماندهی محوطه داخلی و پیرامونی بنا، پاک‌سازی، گمانه‌زنی باستان‌شناسی، مستندسازی شامل تهیه نقشه، عکس و فیلم، مطالعه معماری و تهیه اسناد و مدارک تاریخی، رفع خطر بخش‌های در حال ریزش و برچیدن بخش‌های آسیب‌دیده بنا، استحکام‌بخشی سازه و مرمت بدنه بیرونی ظلع جنوبی با مصالح اولیه یا همگون از اهم اقداماتی است که در این مرحله اجرایی می‌شود.

طبق گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان برای مرمت این بنا، 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی اضافه کرد: تکمیل مطالعات، مرمت و بازسازی بخش‌های تخریب‌شده و تهیه و اجرای طرح احیا این اثر تاریخی ارزشمند از برنامه‌های آتی این اداره کل در خصوص مرمت و احیا قلعه تاریخی جزیره آشوراده است. 

ساوری گفت: پس از اجرای مرمت و احیا قلعه تاریخی جزیره آشوراده، کاربری‌های مناسب با شأن اثر در حوزه فرهنگی و گردشگری برای آن برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد شد.

پایان پیام/83026

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول