اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ابراز نگرانی وزیر خارجه هند از تحولات اخیر در دریای سرخ

وزیر خارجه هند با بیان اینکه تحولات اخیر در دریای سرخ به نفع هیچ طرفی نیست، از وضعیت جاری ابراز نگرانی کرد و گفت که این تحولات بر منافع اقتصادی و انرژی هند تاثیر گذاشته است.

ابراز نگرانی وزیر خارجه هند از تحولات اخیر در دریای سرخ

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه هند «سوبرامانیام جایشانکار» که در پاسخ به دعوت همتای ایرانی به تهران سفر کرده، امروز (دوشنبه) ۲۵ دی ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، با اشاره به حمله اخیر تروریستی در کرمان، این حادثه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت و افزود: امروز با آقای رئیسی دیدار می‌کنم و سلام آقای مودی را ابلاغ خواهم کرد.

وزیر خارجه هند بیان کرد: آقای رئیسی و مودی در ژوهانسبورگ با هم ملاقات داشتند و در تماس هستند و من با همتای ایرانی خود در تماس هستم. تبادلات مردمی بین دو کشور همیشه مورد توجه ما بوده و تقویت شده‌اند. ایران و هند متحد هستند و دارای اشتراکات زیادی از جمله در زمینه ادبیات، فرهنگ و زبان هستند که بنیان منحصر به فردی را برای ما فراهم می‌کند.

جایشانکار همچنین عنوان کرد: دولت هند فارسی را در سیاست گذاری‌های آموزشی خود به رسمیت شناخته است.

وزیر خارجه هند گفت: هند علاقه‌مند است از موقعیت منحصر به فرد ژئوپلتیکی ایران استفاده کند که هند را به افغانستان و اوراسیا متصل کند. درباره کریدور شمال - جنوب و مسائل بین‌المللی و شرکت هند در بندر چابهار گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان اینکه نقشه راه خوب و بلندمدتی را برای سال‌های آینده ترسیم کردیم، افزود: باید پیشرفت این پروژه‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

این دیپلمات عالیرتبه هندی اضافه کرد: هر دوی ما بسیار نگران وضعیت غرب آسیا هستیم و باید از تشدید و گسترش خصومت‌ها و خشونت‌ها جلوگیری کنیم و قرار است بحث‌ها را در ضیافت ناهار ادامه دهیم.

وزیر خارجه هند گفت: هند موضع خدشه ناپذیر در مقابله با تروریسم و افراط گرایی داشته و این موضع را ادامه می‌دهد. باور داریم باید در هر منازعه‌ای از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کنیم. به وضعیت اسفبار در غزه و کشته شدن زنان و کودکان در غزه اشاره و درباره آن گفت‌وگو کردیم.

جایشانکار با بیان اینکه درباره ارسال کمک‌های انساندوستانه صبحت کردیم، افزود: هند کمک‌های انساندوستانه به غزه داشته و به ارسال این کمک‌ها ادامه می‌دهد.

وی گفت که موضع هند حمایت از راهکار دو دولتی در فلسطین است و افزود: هر دو طرف باید از حرکات تحریک آمیز اجتناب کرده و به دیالوگ و دیپلماسی رو بیاورند. 

جایشانکار به تحولات اخیر در دریای سرخ اشاره کرد و ادامه داد: شاهد حملاتی در نزدیکی هند بودیم و برای ما و جامعه بین‌المللی نگران کننده است. این حملات بر روی منافع انرژی و اقتصادی هند تاثیر گذاشته است و این مسأله به نفع هیچ طرفی نیست.

وی گفت: من و آقای امیرعبداللهیان به تحولات افغانستان پرداختیم و قرار است بیشتر در این باره صحبت کنیم.

وزیر خارجه هند افزود: منازعه اوکراین و تبعات آن و بحث قفقاز از دیگر مباحث مورد گفت‌وگوی ما بود.

وی به عضویت ایران در بریکس هم اشاره کرد و افزود: هند از عضویت ایران در بریکس بسیار خرسند است.

وزیر خارجه هند همچنین گفت:‌همکاری‌های بین‌المللی بین دو کشور وجود داشته و با قدرت ادامه می‌یابد. 

جایشانکار بیان کرد: مطمئن هستم امروز بحث‌ها و توافقات ما به همکاری‌های ما خواهد افزود و باعث می‌شود فهمی که از یکدیگر داریم بیشتر شود. همیشه به دنبال این بودیم که در کشورهای خودمان آبادی و رفاه و پیشرفت باشد و برای ما ارزشمند است که با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو داشته باشیم به خصوص در دنیایی که پرتنش است.

وی ابراز امیدواری کرد که امیرعبداللهیان بزودی به هند سفر کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول