اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

نگرانی مردم سلماس از احداث یک کارخانه

«می‌خواهند ‌باغ‌هایمان را خشک کنند» این را زن یک باغبان که در تجمع اعتراضی علیه احداث کارخانه کربنات سدیم شرکت کرده فریاد می زند. خبر احداث کارخانه کاوه، آنها را برای بار چندم در هفته های اخیر در محل احداث تجمع کرده اند.

نگرانی مردم سلماس از احداث یک کارخانه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، «می‌خواهند ‌باغ‌هایمان را خشک کنند» این را زن یک باغبان که در تجمع اعتراضی علیه احداث کارخانه کربنات سدیم شرکت کرده فریاد می زند. خبر احداث کارخانه کاوه، آنها را برای بار چندم در هفته های اخیر در محل احداث تجمع کرده اند.

استانداری میگوید میتواند چند نفر از اهالی روستای قره قشلاق سلماس آذربایجان غربی را برای بازدید از کارخانه مشابهی در آذربایجان شرقی بفرستد. اما یکی از آنها می‌گوید که اتفاقا «مالک هر دو کارخانه یک نفر است» و کارخانه قبلی به باغات اطراف آسیب زده؛ هرچند که استانداری گفته پسماند هر دو کارخانه بعد از تصفیه ازاد می‌شود.

مشابه این کارخانه که هم اکنون در شهرستان مراغه استان آذربایجان شرقی به نام کارخانه کاوه سودا و شیشه آسا فلوت (کربنات سدیم) فعال است، مواد معدنی خام استان را فراوری می‌کند. 

چند سال پیش استاندار آذربایجان شرقی از ۵ دانشگاه کشور خواست که وجود مخاطرات

زیست محیطی این واحد صنعتی را بررسی کنند و نتیجه این بود که «خطری برای محیط زیست ندارد» اما جزییات و مستندات این بررسی هرگز اعلام نشد.

نزدیکی به دریاچه ارومیه شرط لازم برای راه اندازی کارخانه سدیم کربنات است تا توجیه اقتصادی داشته باشد. چون مواد اولیه آن یعنی نمک و آهک در دریاچه فراوان است.

مدافعان راه‌اندازی کارخانه کاوه در سلماس می‌گویند که ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه به شهر آورده می شود اما اهالی می‌گویند سود این سرمایه‌گذاری در جیب سرمایه‌گذار می‌رود و فقط برای مالک توجیه اقتصادی دارد. 

همچنین اعلام شده که هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و سه هزار و ۵۰۰ نفر غیر مستقیم با این کارخانه سرکار خواهند رفت که البته مردم می‌گویند که مشاغل و  زندگی‌هایی که با آلودگی زیست‌محیطی از بین می‌رود دیده نشده اند، و میتوان با این سرمایه گذاری کارخانه هایی بدون آسیب زیست محیطی را احداث کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول