اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

جدال مرگ و زندگی تنها موجود زنده دریاچه ارومیه

«آرتمیا» به تنها موجود زنده دریاچه ارومیه مشهور است که ارزش اقتصادی نهفته در آن به طلای پنهان در نگین آبی آذربایجان شهرت دارد؛ اما این گنج نهفته در دریاچه این روزها حال و روز خوبی ندارد و باید با تغییر این وضعیت، به سمت احیای محیط طبیعی زندگی آن و همچنین بهره‌برداری اصولی از آن همت گماشت.

جدال مرگ و زندگی تنها موجود زنده دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در چهاردهمین دوره از تور راویان پیشرفت برای تبیین و معرفی پیشرفت‌های دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف صنعتی، فرهنگی، عمرانی و غیره با همکاری اداره کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی به بناب رفتیم. 

در این تور ابتدا از طرح گردشگری و پرورش آرتمیا در بندر رحمانلو بازدید شد. 

 

پرورش آرتمیا در بندر رحمانلو

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی در توضیح این طرح گفت: برنامه‌های محیط زیست بسیار زیاد است و همه به نوعی به بخش انتقادی آن وارد می‌شوند در حالیکه بخش حفظ و نگهداری و تنظیم رعایت قوانین زیست محیطی در دستگاه‌ها یک کار بسیار بزرگی است که در حال انجام است. 

وی با بیان اینکه قبل از اینکه دریاچه ارومیه به این روند منفی مبتلا شود، یک پروژه گردشگری رحمانلو در این مکان توسط یک سرمایه‌گذار ایجاد شد، افزود: با شروع روند سعی شد تا با یک دایک از اسکله طراحی تا خود مجموعه گردشگری یک آبی از دریاچه ذخیره و نگهداری شود.

غنی‌پور توضیح داد: با این کار آرتمیا و شرایط زیستی در آن برای همیشه به عنوان یک نمونه حفظ می‌شود؛ از این‌رو همان سرمایه‌گذار مجوز تولید آرتمیا را گرفت تا با این حساب تداوم سیکل تولید مثل پویایی آرتمیا را نگه دارند تا هم شرایط گردشگری باشد و هم اینکه پرنده‌پذیری این مکان پایدار بماند. 

وی خاطرنشان کرد: از اصلی‌ترین حلقه زیست محیطی دریاچه ارومیه آرتمیا ارومیان است که یک نوع سخت‌پوست آبزی است که حلقه تغذیه‌ای پرندگان می‌باشد. 

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: تا مادامی که شرایط برای آرتمیا فراهم باشد عملیات تولید مثل انجام می‌گیرد ولی وقتی شرایط به هم خورد تبدیل به سیست می‌شود. 

وی متذکر شد: پایداری پرنده پذیری دریاچه به همین آرتمیا بستگی دارد. 

غنی‌پور یادآور شد: در حال حاضر ایران واردکننده آرتمیاست و قطعا این واحد پرورش آرتمیا برای مصارف داخل کشور خواهد بود. 

گزارش فارس حاکی است، آرتمیا جانداری است سخت پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند و به عنوان نیاز اصلی صنعت آبزی‌پروری دارای اهمیت اقتصادی و زیست محیطی فراوانی است.

در دنیا سالانه بیش از دو هزار تن سیست(تخم) آرتمیا معامله می‌شود و به خصوص از خود آرتمیا یا سیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم‌تنان سود می برند.

 

قیمت هر کیلوگرم از این سخت پوست در بازارهای جهانی با توجه به کیفیت آن حدود ۱۲۰ تا ۲۰۰ دلار است.

دریاچه ارومیه از مهمترین زیستگاه‌های آرتمیا در ایران است که با توجه به ویژگی‌های خاص آن «آرتمیا ارومیانا» نام گذاری شده و در صورت مدیریت صحیح می‌تواند تحولی در اقتصاد استان ایجاد کند.

 "آرتمیا" گونه جانوری قرمز کوچکی است که در سال‌های پرآبی دریاچه ارومیه در همه جای آن به وفور یافت می‌شد اما در سال های کم آبی، کم‌کم ناپدید شد و همین امر یک حساسیت رسانه‌ای را رقم زد.

با توجه به نیاز اساسی صنعت آبزی پروری کشور به آرتمیا به نظر می‌رسد این جاندار ریز اما با ارزش، نه تنها پتانسیل ایجاد تحول اقتصادی در منطقه را دارد، بلکه عاملی نیز برای موفقت دولت مردمی در تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بحث پشتیبانی و حمایت از تولید داخلی محسوب می‌شود.

هرچند در یک بازه زمانی خاص اخباری مبنی بر انقراض آرتمیا در دریاچه ارومیه مطرح شد ولی یافته‌های علمی نشان می‌دهد که "آرتمیا" به دلیل خشکی و شوری بیش از اندازه دریاچه ارومیه از بین نرفته و می‌تواند سال‌ها به صورت "سیست" در مصب رودخانه‌های منتهی به دریاچه ادامه حیات دهد؛ موضوعی که امیدها به حیات این جاندار کوچک با ارزش اقتصادی بالا را زنده نگه داشته است.

در کنار این موضوع، صیانت و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آرتمیا در این منطقه نیز پیگیری می شود تا در صورت بروز بحران خشکسالی و کم‌آبی به مانند بحران ۲ دهه اخیر دریاچه ارومیه، این جاندار ارزشمند از گزند این چالش ها در امان باشد.

 

واحد صنعتی خشکبار، فاضلاب تصفیه می‌کند

در دومین محل، از تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی بازدید شد؛ این فاضلاب توسط یک کارخانه تولید خشکبار ایجاد شده است تا فاضلاب تولید شده توسط کارخانه را به صورت پساب تصفیه شده به بخش کشاورزی و صنعت انتقال دهد. 

موتابی، پیمانکار و مشاور این طرح در توضیح بخش‌های این فاضلاب گفت: ظرفیت این تصفیه‌خانه 200 مترمکعب در روز است و اعتبار برای احداث نیز 5 میلیارد تومان است. 

وی افزود: تمام فاضلاب ایجاد شده بدون هیچ هدررفتی تصفیه شده و به بخش صنعت و کشاوری اختصاص می‌یابد. 

موتابی یادآور شد: البته نوع تصفیه در این تصفیه‌خانه شیمیایی و بیولوژیکی است و عملا آلودگی خاصی ندارد که موجبات نگرانی را فراهم کند. 

 

سیستم غبارگیری کیسه‌ای در شرکت فولاد بناب

سومین مکان مورد بازدید، افتتاح از فاز دوم سیستم دداستینگ کوره‌های ذوب القایی بود.

دداستینگ کوره‌های ذوب القایی با سیستم فیلتر کیسه‌ای به صورت آفلاین بود؛ ظرفیت مکش در آن ۴۵۰ هزار متر مکعب در ساعت است. 

این سیستم از جمله غبارگیرهای با راندمان بالا بوده است که از بهترین غبارگیری اروپایی، مهندسی معکوس شده و بهبود یافته است؛ در این غبارگیری دود حاصل از پروسه به همراه غبار وارد فیلتر شده و از کیسه‌ها عبور داده می‌شود.

غبار وجود در هنگام عبور از کیسه‌ها بر روی سطح بیرونی آنها می‌نشیند و هوای تمیز از دودکش خارج می‌گردد. 

تجمع غبار بر روی کیسه‌ها سبب ایجاد افت فشار در فیلتر می‌شود؛ با تشخیص این افت فشار توسط سنسورها هوای فشرده از طریق شیرها سلونوئیدی به صورت ضربه پالسی به کیسه‌ها اعمال شده و غبار از روی کیسه‌ها جدا می‌شود و در هاپر جمع‌آوری می‌گردد. 

اسرافیل احمدیه، مدیرعامل فولاد صنعت بناب امروز در آیین افتتاح فاز دوم سیستم دداستینگ کوره‌های ذوب القایی اظهار کرد: صنعت فولاد بناب بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای موضوعات محیط زیست هزینه کرده است؛ این دداستینگ نیز جزو بومی‌سازی خود شرکت است. 

 

وی با بیان اینکه شرکت صنعت فولاد بناب از ۴ شرکت تشکیل شده است که تجمیع آنها شرکت صنعت فولاد بناب است، گفت: بیش از ۴ میلیون تن ذوبی و نورد از ظرفیت این شرکت است و این میزان به ظرفیت کاری مورد نظر هنوز نرسیده است. 

احمدیه گفت: یک هزار و ۳۰۰ نفر کارگر در این شرکت کار می‌کنند که هیچ مشکلی از بابت پرداخت حقوق و مشکلات زیست محیطی نداریم. 

پایان پیام/60027

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول