اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

تشریح سه تحول اساسی در آئین‌نامه ارتقای اساتید

رئیس مرکز هیأت امنا و هیأت‌های ممیزه وزارت علوم از نهایی شدن آئین‌نامه ارتقا در شورای معین خبر داد و سه تحول اساسی در این آئین‌نامه را تشریح کرد.

تشریح سه تحول اساسی در آئین‌نامه ارتقای اساتید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد سلیمانی رئیس مرکز هیأت امنا و هیأت‌های ممیزه وزارت علوم در دومین روز از اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به افزایش کیفیت کار هیأت های ممیزه، گفت: سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رأی حدود ۴۷ درصد پروندهای تجدید نظر توسط هیات مرکزی شکسته شد و ۵۳ درصد را تأیید کرد، امسال تقاضا تجدید نظر کمتر بوده و این مسأله نشان‌ می دهد کیفیت کار هیأت های ممیزه بهبود یافته است.

وی با درخواست از رؤسای دانشگاه در زمینه ارسال اطلاعات اساتید نمونه برای انتشار در کتاب اساتید نمونه، عنوان کرد: در مورد استاد نمونه امسال هم دانشگاه هایی که تاخیر دارند، باید تا ۳۰ دی مدارک خود را ارائه می دادند و ما همچنان منتظر ارسال مدارک هستیم تا در اردیبهشت ۱۴۰۳ مراسم اساتید نمونه را برگزار کنیم.

رئیس مرکز هیأت امنا و هیأت‌های ممیزه وزارت علوم در مورد تجدید نظر خواهی کمیته های منتخب درون دانشکده ها نیز گفت: اگر کمیته های مذکور کسی را رد می کنند وی را قانع کرده و مطمئن شوند که بررسی شده است چرا که اگر تجدید نظر خواهی در کمیسیون تخصصی رد شود جای اعتراض است اما در کمیته منتخب جای اعتراض نیست.

سلیمانی درباره آئین نامه ارتقای اساتید اظهار داشت: این آئین نامه نهایی شده و دوماه پیش وزیر علوم نامه‌ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت تا اصول حاکم بر آئین نامه ارتقا با توجه رهنمود و مطالبات رهبری در شورا تعیین شود و براساس آن اصلاحات انجام شود که این‌کار انجام شد.

وی افزود: وزارت علوم‌ اصلاحات را انجام داد و هفته قبل کلیات آئین نامه در صحن شورا تصویب و به شورای معین واگذار و کار در شورای معین هم نهایی شد.

رئیس مرکز هیأت امنا و هیأت‌های ممیزه وزارت علوم اضافه کرد: البته همه پیشنهادات وزارت علوم تایید نشد به ویژه یک‌موردی که تحول زا است و ایجاد یک رتبه جدید در نظام ارتقا است.  اگر این مورد اجرایی و تایید شود تحول عظیمی در دانشگاه ها ایجاد می شود به طوریکه براین اساس ما در حال حاضر استادیار، دانشیار و استاد در دانشگاه ها داریم و یک مرتبه دیگر هم تعریف می کنیم.

وی ادامه داد: اساتید ما با تلاشی که می کنند در سن ۴۰ تا ۴۵ سالگی به درجه استادی می رسند تا ۷۰ سالگی؛ اگر استاد نمونه شوند تا ۷۳ سالگی و اگر استاد ممتاز شوند تا ۸۰ سالگی؛ زمان طولانی می شود که ما برای فتح قله های علمی راه جدیدی را پیش پای اساتید قرار دهیم.

سلیمانی افزود: این پیشنهاد در در نقشه جامع علمی تصویب شده بود امیدواریم در صحن شورا هم تصویب شود. رایزنی ها انجام‌ می شود تا رتبه جدید در دانشگاه‌ ها ایجاد شود و اساتید و دانشمندان را در مسیر فتح قله ها پیش ببریم.

رئیس مرکز هیأت امنا و هیأت‌های ممیزه وزارت علوم گفت: درباره خود آیین نامه هم‌نظرات اساتید دریافت شده و نهایی شده منتطر ابلاغ آن هستیم. وزارت علوم فرصت دوماهه دارد که آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند. بخش فناوری هم به آیین‌نامه ارتقاء اضافه شده که امیدواریم تایید شود.

وی عنوان کرد: سومین تحولی که در ایین‌نامه پیش بینی شده این است که زمان ماندگاری در دوره دانشیاری و استادی افزایش یابد برای دانشیاری ۴ سال قبلی تصویب شد ولی برای دوره استادی ۷ سال تصویب شد. اگر رتبه جدید هم تصویب شود دوره ماندگاری در آن دوره هم افزایش یافته و به ۱۰ سال می رسد. در آیین نامه تلاش شده تمام برون دادها پیش بینی شده و برای آن امتیاز در نظر گرفته شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول