اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش‌ جامعه بین‌المللی به حکم لاهه علیه رژیم صهیونیستی

حکم صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در رابطه با جنایات صهیونیست‌ها در جنگ غزه واکنش‌های متعددی از سوی رهبران کشورهای مختلف جهان به دنبال داشت.

واکنش‌ جامعه بین‌المللی به حکم لاهه علیه رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کشورهای مختلف جهان به عنوان حامیان و یا مخالفان فلسطین، نسبت به حکم صادر شده دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه علیه مواضع رژیم صهیونیستی در جنگ غزه واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند.  

به گزارش «سی‌‌ان‌ای» لاهه اعلام کرد که اسرائیل باید از اقدامات نسل‌کشی خود در غزه جلوگیری کند و اجازه دهد تا کمک‌های بشردوستانه وارد این منطقه شود. جنگی که از تاریخ ۷ اکتبر آغاز شده است و  بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه منجر به کشته شدن بیش از ۲۶ هزار فلسطینی شده است. حدود ۷۰ درصد از این افراد زنان و کودکان فلسطینی بوده‌اند. برخی از واکنش‌ها به حکم مذکور بر این اساس بود است:  

رژیم صهیونیستی: حکمی ظالمانه

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی عنوان کرده است: اتهام نسل‌کشی علیه اسرائیل نه تنها نادرست است، بلکه ظالمانه است و مردم سراسر جهان بایدن آن را رد کنند.

ایالات متحده: حکمی بی‌اساس

ایالات متحده بار دیگر پس از صدور حکم مذکور، موضع خود را در این رابطه که ادعاهای مبنی ارتکاب رژیم صهیونیستی به نسل کشی در غزه «بی اساس» است را مطرح کرد.«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد: ما همچنان بر این باور هستیم که ادعاهای نسل‌کشی علیه اسرائیل د رجریان جنگ غزه، ادعایی بی اساس است.

فلسطین: هیچ دولتی فراتر از قانون نیست

«ریاض المالکی» وزیر امور خارجه فلسطین در بیانیه ای عنوان کرد: دستور دیوان بین‌المللی دادگستری یادآوری مهمی برای این واقعیت است که هیچ دولتی فراتر از قانون نیست و اضافه کرد که این حکم باید زنگ خطری برای «اسرائیل» و بازیگرانی باشد که از ابتدای آغاز جنگ با مجازات آن مخالفت می‌کردند.

آفریقای جنوبی: پیروزی عدالت

وزارت امور خراجه آفریقای جنوبی که پرونده مربوط به اتهام نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرد در رابطه با حکم صادر شده گفت: امروز یک پیروزی قاطعانه برای حاکمیت قانون بوده و نقطه عطفی در زمینه درخواست برقراری عدالت برای مردم فلسطین است.

حماس: خواستار انزوای «اسرائیل» شد

حماس در پی حکم صادر شده خواستار انزوای رژیم صهیونیستی شده و در رابطه با حکم صادر شده گفت: تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری تحول بسیار مهمی است که به انزوای اسرائیل و افشای جنایاتش در غزه کمک می کند.

عربستان: اسرائیل را به پاسخگویی وادار کنیم

عربستان سعودی هم از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرده و از جامعه بین‌المللی خواسته است تا رژیم صهیونیستی را به دلیل نقض قوانین بین‌المللی مسئول و به پاسخگویی در برابر جنایاتی که انجام داده، وادار کنند.  

قطر: پیروزی برای بشریت

وزارت خارجه قطر از اقدامات دیوان دادگستری بین المللی تقدیر و تمجید کرده و حکم صادر شده را یک پیروزی برای بشریت و حاکمیت بین‌المللی عنوان کرده است.

کویت: گام مهم

بر اساس بیاینه مطبوعاتی وزارت خارجه کویت، اقدام مذکور «گام مهمی» از سوی لاهه در جریان درگیری‌های اخیر محسوب شده است. مقامات این کشور بر ضرورت احترام به این حکم و رعایت اصول حقوق بین الملل، حقوق بشردوستانه و همچنین قطعنامه‌های سازمان ملل از سوی رژیم صهیونیستی تاکید کرده است.

اسپانیا: حامی صلح

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا عنوان کرده است:  ما به دفاع از صلح و پایان جنگ، آزادی گروگان‌ها و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و ایجاد یک کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل ادامه خواهیم داد تا هر دو ملت در صلح و امنیت همزیستی کنند.

فرانسه خواستار تبعیت بی‌چون و چرا شد

وزارت امور خارجه فرانسه بر لزوم اهمیت «رعایت دقیق قوانین بین‌المللی بشردوستانه از جانب اسرائیل» تاکید کرده و از درخواست دیوان بین المللی دادگستری برای آزادی فوری و بدون قید و شرط اسرای صهیونیستی استقبال کرده است.

ترکیه: حکمی باارزش

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه حکم ارائه شده از سوی لاهه را باارزش خوانده و گفته است: امیدواریم به موجب این حکم حملات اسرائیل علیه زنان، کودکان و افراد سالخورده پایان پیدا کند.

اتحادیه اروپا: دستورات لاهه باید اجرا شود

این اتحادیه گفته است: احکام دیوان بین‌المللی دادگستری برای طرفین الزام آور بوده و آنها باید از حکم صادر شده تبعیت کنند. اتحادیه اروپا انتظار اجرای کامل، فوری و موثر احکام صادر شده را دارد.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری

«بالکیس جراح» مدیر دیوان بین‌المللی دادگستری در دیده بان حقوق بشر عنوان کرد: تصمیم مهم دادگاه جهانی، اسرائیل و متحدانش را متوجه این موضوع می‌کند که برای جلوگیری از نسل کشی و جنایات بیشتر علیه فلسطینیان در غزه اقدامات فوری لازم است.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول